Hlavní navigace

Vysílání videa nikdy nebylo tak snadné. Jak na živé přenosy s Periscope?

Eliška Vyhnánková

Stane se z živého videovysílání nový trend? Těžko říct. Každopádně teď máte příležitost na novou vlnu naskočit v době, kdy se rozjíždí.

Obě aktuálně soutěžící aplikace Meerkat a Periscope přišly očividně v ten správný čas. Online streaming videa a videa obecně jsou v současnosti hvězdami internetu a sociálních sítí. 

Jakkoliv to v našich končinách nemusí vypadat, obě aplikace zatím svádějí u uživatelů celkem rovnoměrný souboj. Meerkat už má aplikaci pro Android (byť kritizovanou), Periscope naopak plnou podporu Twitteru. 

Kdo bude vítězem? Obě služby jsou zatím příliš mladé a každou svou aktualizací mohou výrazně změnit přízeň uživatelů – pozitivně i negativně. Pokud se ale současný trend nijak nezmění, má sázka jde jednoznačně směrem k Pericope. Proč?

Důvody jsou následující:

  • vlastní ji a silně podporuje Twitter
  • jednodušší a přehlednější ovládání – důležité pro nováčky
  • videa na Periscope se ukládají na 24 hodin pro pozdější přehrání, o nic nepřijdete, i když nestihnete přímý přenos
  • Periscope má lepší název – už se začíná používat termín “scope” pro jednotlivá vysílání. Může se vám zdát, že název není důležitý, ale schválně si oba názvy, jejich významy, znělost i možnost využití a zkracování pečlivě promyslete 
  • zdá se, že Periscope vítězí i v médiích

Analytika od Topsy ostatně tento trend podporuje. Zatímco počet tweetů s odkazem na Periscope vysílání neustále roste, Meerkat v posledních dnech slábne.

Periscope


Autor: Meerkat

Meerkat

Ať bude výsledek jakýkoliv, online streaming má už mnoho fanoušků (včetně mne). Možnosti jsou téměř neomezené, limitované pouze potřebou být na místě s rozumným internetovým připojením. Můžeme sledovat přátele, kteří s námi sdílí své zážitky, nechat si ukázat západ slunce na Havaji, účastnit se nepokojů v Baltimore, vidět představení princezny Charlotte, ptát se Arnolda Schwarzeneggera na jeho nový film a kariéru politika, nahlédnout do zákulisí oblíbených televizních pořadů, natáčení filmů a seriálů, sledovat sportovní a kulturní události, zajímavé přednášky… zkrátka být kdekoliv a vidět cokoliv.

Živé vysílání a marketing

Samozřejmě se nabízí otázka, jak využít živé přenosy pro marketing firem. Odpověď je zdánlivě jednoduchá. Periscope je jen dalším evolučním krokem, který nastavil Twitter v textové komunikaci, Instagram a Snapchat v obrázkové a YouTube společně s Vine ve videích. Když máte dostatek materiálu pro tyto sociální sítě, budete v online přenosech jako ryby ve vodě.

Pokud cílíte na koncové zákazníky, bude Periscope další platformou, kde si můžete budovat komunitu a posilovat loajalitu. Máte jedinečnou možnost ukazovat vývoj svých produktů a služeb, mluvit přímo se zákazníky, odpovídat na jejich dotazy, využít influencery ke sponzorovaným přenosům (jinými slovy dál pracovat s vlogery a blogery, jen se jim možná zase bude říkat trochu jinak) atd.

I pokud jste B2B firma, stále je tu mnoho prostoru pro rozhovory s managementem, představování toho, co děláte, odborné webináře, Q&A akce s vašimi odborníky, online podporu. A média a celebrity? Tady snad ani není potřeba vysvětlovat, jakými všemi způsoby může být streamování užitečné.

Ať děláte cokoliv, nechte zákazníky nahlédnout pod pokličku. Ukažte jim konference, které pořádáte, nebo kterých se účastníte. Poskytujte jim exkluzivní obsah, dělejte rozhovory, odpovídejte na otázky. Ptejte se jich na jejich názor. Buďte vidět. Co je nejdůležitější – v tuto chvíli je Periscope starý měsíc a půl. Všichni se na něm učí, osahávají možnosti, přemýšlejí, zkoušejí. Můžete být kreativní a přijít s čímkoliv jako první. Být originální, získat pozornost. Nebojte se toho.

Jak na to

Pokud vás tento článek přesvědčil, nebo alespoň ve vás vyvolal zvědavost, je čas nainstalovat aplikaci Perisocope. V tuto chvíli je bohužel zatím pouze pro iOS zařízení, ale Android aplikace se očekává v nejbližších dnech.

Pro založení účtu na Periscope jste ještě donedávna potřebovali Twitter účet – nově stačí jen telefonní číslo (přesto doporučuji provázat tyto dvě sociální sítě pro větší efektivitu). Pokud účet nemáte, je potřeba nejdříve jít na Twitter.com. Nemusíte na Twitter psát žádné příspěvky, dejte si ale před otevřením Periscope práci s vyplněním svého profilu a hlavně s nahráním kvalitní fotografie. Tyto informace (účet na Twitteru, fotografie a krátké bio) se přenesou na Periscope.

Jakmile budete mít připravený Twitter účet, stáhněte si Periscope. Přihlašte se se svým Twitter účtem a než začnete aktivně pracovat, ještě jednou si přímo v Periscope zkontrolujte svůj profil – v novém update již můžete přímo v aplikaci upravovat nejen text, ale i nahrát novou profilovou fotografii. Pokud se budu rozhodovat, zda vás mám sledovat, potřebuji vás vidět, a přečíst si, co děláte, případně co na Periscope vysíláte.

Dalším krokem pravděpodobně bude najít další zajímavé uživatele. Periscope vám nabídne účty těch, které sledujete na Twitteru, nebo můžete hledat pomocí jmen či konkrétních klíčových slov. Pokud například zadáte “prague”, ukáže vám Periscope nejen jména, ale i popisky, které toto slovo obsahují. Jednoduše tak lze najít ostatní odborníky ve vašem oboru, či uživatele se společnými zájmy.

Důležitý je obsah

No, a pak stačí už jen vysílat. Před prvním broadcastem povolíte aplikaci přístup k obrazu, zvuku a informaci o vaší lokalitě. A než kliknete na červené tlačítko Start Broadcast, nejdříve své vysílání nějak nazvěte – aby diváci věděli, proč se mají připojit a co uvidí.

V nastavení máte k dispozici čtyři tlačítka – sdílení lokality, soukromé vysílání pro konkrétní uživatele, omezení diskuze na příspěvky pouze od lidí, které sledujete, a poslední ikonka nasdílí název vašeho přenosu společně s odkazem na Twitter. Přímý přenos tak mohou sledovat i diváci ve webovém prohlížeči.

Příprava je velmi snadná. Mnohem důležitější je obsah. Snažte se s ostatními sdílet zajímavé a užitečné přenosy. Oproti Twitteru vidí návštěvníci vašeho profilu pouze videa za posledních 24 hodin a na základě těch zvažují, zda vás začít sledovat (záznamy po této době mizí – pokud ovšem v nastavení nepovolíte jejich automatické ukládání do vašeho zařízení).

Lidé se mnohdy rozhodují pouze na základě názvu, který jste těmto přenosům dali. Často se stane, že někdo z vašich diváků pozve své followery a pro ty půjde opět o první kontakt s vámi. Pokud tedy chcete, aby váš Periscope prospíval, není zde místo na opilecká páteční videa, zbytečné blábolení, třicetiminutové záběry hrající si kočky a velmi pravděpodobně ani vaše snídaně a ledničky.

Kudy se budou online streamovací služby ubírat, jaké možnosti nabídnou a jaký bude divácký trend, ukáže až budoucnost. Už teď ale můžete naskočit na rychle se rozjíždějící vlak a vyzkoušet, jestli je v něm pro vás místo. Později už nebude zkušené publikum tolik smířlivé vůči chybám a přešlapům nezkušených marketérů. Jděte do toho. Těším se na vaše přenosy.

Našli jste v článku chybu?

12. 5. 2015 13:24

S českým FUPem leda tak videa z interiérů, kde bude dostupná wifi. :-)

13. 5. 2015 17:05

Hmm (neregistrovaný)

A znají lidi vůbec tohle? kromě mobilu to umí spoustu dalšího, třeba livestream z Gopro :-)
https://livestream.com/producer/mobile


Root.cz: Mirai má nový cíl 5 milionů routerů

Mirai má nový cíl 5 milionů routerů

120na80.cz: 5 nejčastějších mýtů o kondomech

5 nejčastějších mýtů o kondomech

Podnikatel.cz: Podnikatelům dorazí varování od BSA

Podnikatelům dorazí varování od BSA

Měšec.cz: U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

Vitalia.cz: Máslo? Margarín? A co takhle sádlo?

Máslo? Margarín? A co takhle sádlo?

Podnikatel.cz: Vládu obejde, kvůli EET rovnou do sněmovny

Vládu obejde, kvůli EET rovnou do sněmovny

DigiZone.cz: ČT má dalšího zástupce v EBU

ČT má dalšího zástupce v EBU

Root.cz: Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

DigiZone.cz: Perspektivy TV v roce 1939 podle časopisu Life

Perspektivy TV v roce 1939 podle časopisu Life

Měšec.cz: Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Vitalia.cz: To nejhorší při horečce u dětí: Febrilní křeče

To nejhorší při horečce u dětí: Febrilní křeče

DigiZone.cz: Recenze Westworld: zavraždit a...

Recenze Westworld: zavraždit a...

DigiZone.cz: NG natáčí v Praze seriál o Einsteinovi

NG natáčí v Praze seriál o Einsteinovi

Vitalia.cz: Analýza letáků: Na co lákají do prodejen?

Analýza letáků: Na co lákají do prodejen?

120na80.cz: Co všechno ovlivňuje ženskou plodnost?

Co všechno ovlivňuje ženskou plodnost?

DigiZone.cz: Rádio Šlágr má licenci pro digi vysílání

Rádio Šlágr má licenci pro digi vysílání

Vitalia.cz: Jmenuje se Janina a žije bez cukru

Jmenuje se Janina a žije bez cukru

DigiZone.cz: Velká cena v Abú Dhabí: 131 ti­síc diváků

Velká cena v Abú Dhabí: 131 ti­síc diváků

Vitalia.cz: Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

120na80.cz: Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu