Apple hlásí rekordní prodej — investoři jsou zklamaní, akcie klesají

Apple včera oznámil „rekordní“ čtvrtletní výsledky, jenže investoři čekali ještě více, a mimo burzovní hodiny se akcie Applu propadly o 10 %. Není snadné být Applem.

Apple zveřejnil své výsledky za minulé čtvrtletí (které pro něj skončilo 29. prosincem a účetně je Apple označuje za Q1 2013). Oproti čtrnácti týdnům o rok dříve trvalo tentokráte třináct týdnů. Společnost označuje vykázané hodnoty za „rekordní“, přesto investory zklamala. Očekávali více.

Čtvrtletní obrat činil 54,5 miliard dolarů, čtvrtletní zisk 13,1 miliardy dolarů, anebo $13,81 na akcii. Rok předtím za čtrnáct týdnů stejného období byl obrat 46,3 miliard, ale zisk rovněž 13,1 miliardy, a na akcii $13,87. Hrubá marže tedy poklesla z předchozích 44,7 procent na 38,6 procenta, vyšší obrat přinesl jen stejný zisk.

Obrat mimo USA se na celkovém obratu podílel 61 %.

Apple za období prodal rekordních 47,8 milionu iPhonů, oproti 37 milionům o rok dříve. iPadů se prodalo 22,9 milionů oproti 15,4 milionům o rok dříve. Poklesl prodej Maců — z 5,2 milionu na 4,1 milionu za čtvrtletí. A také iPodů — z 15,4 milionu na 12,7 milionu za čtvrtletí.

Představenstvo společnosti vyhlásilo dividendu $2,65 na akcii, splatnou 14. února.

Tim Cook uvedl, že jak rekordním obratem, tak rekordním počtem čtvrtletně prodaných 75 milionů iOS zařízení je „nadšen“.

Na nadcházející čtvrtletí očekává Apple pokles, patrně sezónní (je po Vánocích). Očekává obrat mezi 41 a 43 miliardami při hrubé marži 37,5 až 38,5 procenta.

Odpověď investorů

Reuters píše, že po oznámení výsledků spadly akcie Applu při mimoburzovních obchodech o 10 %, na $463 dolarů za akcii. Poklesly také akcie některých asijských subdodavatelů Applu.

Jaký bude další vývoj na NASDAQ, to se teprve uvidí, až burza dnes otevře. Oproti rekordní výši dosažené v září ztrácejí nyní akcie Applu už 34 %, celkově to vychází na 227 miliard tržní hodnoty společnosti.

Analytici podle Reuters očekávali, že se prodá padesát milionů iPhonů. Wall Street kromě toho doufal v odhad tržeb na příští čtvrtletí ve výši 45 miliard.

EBF16

Má Apple kam růst?

Apple sice například usilovně tlačí na větší prodej v Číně, ale ten mu nepřinese větší zisk. Zejména ne levnější modely, o kterých se šušká.

Charles Ferguson si v Guardianu myslí, že trh pro výrobky Applu zdaleka není nasycen, a vidí prostor pro další růst — chytré telefony a tablety jsou podle něj teprve v raných fázích svého vývoje a uživatelé je budou nadále často obměňovat. Jenže to už sotva půjde s tak vysokým ziskem jako dříve.

2 názory Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 24. 1. 2013 18:04

Školení e-mail marketingu – pokročilé techniky

  •  
    Jak připravit šablonu moderního e-mailu
  • Jak spustit automatizované kampaně
  • Jak dynamizovat běžnou rozesílku

Detailní informace o školení e-mail marketingu - pokročilé techniky »