Hlavní navigace

Vysoudí Dáda Patrasová miliony?

27. 5. 2002
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Podle pátečního vydání Blesku se Dagmar Patrasová hodlá soudit kvůli svým stránkám, na nichž se v rámci výměnného systému newLinx zobrazovaly bannery s erotickým motivem. Za morální újmu, kterou utrpěla, hodlá údajně požadovat pět milionů korun. Celá věc je však poněkud složitější, než by se mohlo zdát na první pohled.

Vedle politiků začali v poslední době Internet dobývat také herci, zpěváci a jiné „populární hvězdy“. Jednou z nich je také dětem dobře známá Dáda Patrasová, která si své stránky pořídila v loňském roce. Doména patrasova.cz je podle databáze sdružení CZ.NIC zaregistrovaná od 17. listopadu 2001 a patří společnosti MusicModelTrust; podle obchodního rejstříku se jedná o rodinnou firmu Dagmar Patrasové a Felixe Slováčka.

Dádiny stránky si můžete projít sami, po grafické ani obsahové stránce to podle mého názoru není nic úchvatného, nicméně základní úlohu nepochybně plní: na jednom místě tam najdete všechno o pracovních aktivitách Patrasové. Podle zmíněného článku v Blesku se o ně stará společnost Sherwood media, která zajišťuje kompletní servis včetně hostingu a správy textů. Vše zřejmě nějakou dobu fungovalo, jak má, takže Patrasová málem zapomněla, že nějaké stránky má.

Připomněly jí to – opět podle Blesku – až vyčítavé dopisy od rodičů, kteří se rozčilují, že se na webu určeném dětem zobrazují upoutávky na sexuální služby. Podle Patrasové někdo „zneužil ji i Jůlinku“ a chce ji připravit o práci. Vše proto obratem předala právnímu zástupci, který bude vyžadovat nejen omluvu, ale i odškodné ve výši úctyhodných pěti milionů korun.

Firma Sherwood media se ovšem nechce jen tak lehce vzdát a tvrdí, že za celou věc vůbec nemůže. Na stránkách se totiž zobrazovaly bannery z výměnného systému newLinx, jejich skladbu společnost logicky nemůže ovlivnit. Hájí se proto poukazem na garanci systému newLinx, že nebude zobrazovat inzerci s erotickým obsahem, což nebylo dodrženo – a právníka i se žalobou chce poslat za společností Computer Press, která systém provozuje.

Celá věc má ovšem malý háček. Blesk sice v článku uvádí, že se jednalo o opakované případy a mj. se na stránkách „prezentovali mladí gay kluci“, jediným konkrétním příkladem je však banner s obrázkem vnadné, leč nijak obnažené slečny, vedle níž je text: „Ona měla sex ve vile Tugendhat. Chceš se o ní dozvědět více?“. Na můj dotaz mi z Computer Pressu obratem poslali odkaz na stránky, které jsou tímto způsobem propagovány – a právě v tom je celý vtip. Cílem totiž není web vyhlášené prostitutky, jež prezentuje šťavnaté historky ze svého života, nýbrž server ArchiWeb, který nabízí širokou paletu informací ze světa architektury. Mimo jiné tu najdete také stránku s historií a fotografiemi známé brněnské vily Tugendhat – a právě na ni banner směřuje.

Jak je vidět, původní příběh o zneužití Jůlinky k propagaci sexuálních služeb má jisté trhliny. Zbývá nám tedy otázka samotného banneru, který se zobrazoval; prohlédnout a zhodnotit si ho můžete sami:

636

Podle mého názoru je sice podobný banner za hranicí dobrého vkusu a nejsem si jistý, zda – vzdor jistě slušnému click-ratu – poslouží k odpovídající propagaci stránek o architektuře, zdráhal bych se jej však označit za proužek s erotickým obsahem. Podle Evy Sedlákové z Computer Pressu „není nijak závadný v porovnáni s jinými bannery, není na něm nahota ani není extrémně textově nevhodný.“ Podobně jako ostatní vkládané bannery prý prošel vizuální kontrolou a splňuje pravidla systému.

BRAND24

Computer Press se tedy žaloby nebojí, mimo jiné i s poukazem na kodex systému newLinx, se kterým všichni členové vyjadřují souhlas při registraci. Podle něj „za obsah, právní čistotu bannerů vkládaných do systému ručí správci jednotlivých serverů. Správce systému newLinx nenese zodpovědnost za případné porušování autorských práv, za pravdivost reklamních sdělení, či kvalitu služeb presentovaných jednotlivými reklamními sděleními uživatelů nebo odkazovaným obsahem.“ Bannery sice podle pravidel podléhají schválení administrátora, který by závadné kousky neměl pustit, žádnou garanci však newLinx nedává.

Kódy newLinxe již ze stránek Dagmar Patrasové zmizely – místo nich se zobrazuje reklama na její nové album. Osobně se domnívám, že tím také celá věc skončí: chtít vysoudit miliony za reklamu na stránky o architektuře asi není ta nejlepší strategie. Vzdor tomu však zůstává důvod k zamyšlení. Autoři stránek by si měli rozmyslet, zda při jejich prezentaci občas nepřekračují meze dobrého vkusu. Provozovatelé výměnných systémů by zase mohli uvažovat o tom, kde leží hranice mezi přípustnými a nepřípustnými proužky. Využití sexuálního motivu v reklamě na Tugendhat mi osobně připadá docela vtipné, ale jak je vidno, jiné lidi to může urazit.

Co si myslíte o kontroverzním banneru na vilu Tugendhat?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je někdejším šéfredaktorem serveru Lupa. V současné době už se psaní věnuje pouze v míře menší než malé, a to zásadně pro radost.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).