Výzkum odhalil, jak top firmy využívají blogy a Twitter

Jsou sociální sítě a blogy cestou těch méně úspěšných nebo se takto (zatím netradičně) prezentují i ty nejúspěšnější americké firmy? Do elitní skupiny „Fortune 500“ jsou každoročně zařazovány ty největší a nejbohatší společnosti – nebojí se komunikovat nově? Ty opravdu nejlepší ne. Kolik jich má firemní blog a účet na Twitteru?

Centrum pro marketingový výzkum University of Massachusetts Dartmouth se podívalo na největší americké společnosti trochu jiným pohledem. Ve „Fortune 500“ se dá celkem dobře zkoumat, jak se nejlepší společnosti věnují sociálním sítím, konkrétně Twitteru a blogům. Ohledně firemních blogů se autoři výzkumu pokoušeli najít relevantní oficiální blog s posty za posledních dvanáct měsíců. Zdánlivě jednoduchý úkol, ale je třeba si uvědomit, že největší americké společnosti mají mnohdy nejasnou strukturu a mnoho různých částí.

Výzkumníci tedy brali v úvahu pouze blogy hlavních firem. Ze zprávy [PDF, 260 kB] výzkum je jasné, že některý z oficiálních blogů mohl uniknout pozornosti jen těžko, metodika vyhledávání byla komplexní a propracovaná. Stejně tak pečlivě se výzkumníci snažili najít firemní účty na Twitteru.

Blogy

Jenom 108 z pětistovky nejúspěšnějším amerických firem loňského roku mělo firemní blog s postem přidaným v posledních dvanácti měsících. Jinak řečeno 22 procent firem z „Fortune 500“ bloguje. Mezi společnosti používajícími ke komunikaci s veřejností blog jsou tři firmy z pěti největších, a to Wal-Mart, Chevron a General Electric. Ostatní dvě společnosti z top pětky (Exxon/Mobil a Conoco Philips) blog nemají. Rok předtím, tedy v roce 2008, mělo foremní blog 81 společností z pětistovky nejúspěšnějších, můžeme tedy pozorovat růst. Je věcí názoru, zda velký nebo mírný.

Zajímavý může být pohled na rozložení blogujících firem podle odvětví. Nejvíce je zastoupen software a kancelářské vybavení, do této kategorie patří třeba Dell, Microsoft, Oracle, Xerox nebo Apple. Celkem existuje 11 firem z tohoto oboru, které patří do „Fortune 500“ za loňský ok a blogují. Následují kategorie retail, kam spadají Home Depot, Best Buy, Toys „R“ Us (celkem 7 firem) a telekomunikace se zástupci AT&T, Verizon, Sprint and Comcast (celkem 6 firem).

Fortune 500 - 1

Na základě výzkumu lze tvrdit, že čím úspěšnější společnost (dle postavení v žebříčku „Fortune 500“), tím větší pravděpodobnost, že bude mít blog. Ano, ty nejvýše postavené společnosti (na první stovce v žebříčku) mají blog s pravděpodobností 39 procent. Pak pravděpodobnost, že bude mít společnost blog, klesá. V prvních dvou stovkách společností se nachází 59 % těch, které mají ve „Fortune 500“ blog.

Všech 108 nalezených blogů bylo podrobeno zkoumání, které mělo odhalit míru interakce. Lépe řečeno zda jsou na blogu umožněny komentáře, zda existuje RSS feed a jestli je možná registrace. Z devadesáti procent byly požadavky splněny, výzkumníci tedy prohlásili, že když už se společnost rozhodla provozovat blog, dělá to většinou dobře. Často se objevují nové posty, diskuze se plní příspěvky a účastnit se dá díky RSS kanálům nebo registraci.

Z celkového počtu 108 sledovaných blogů jich 93 (tedy 86 procent) odkazuje na firemní účet na Twitteru. Je to třikrát víc, než v roce 2008. Tedy v době, kdy se Twitter začal teprve rozjíždět, ale i s vědomím této skutečnosti je meziroční nárůst obdivuhodný, Twitter ve firemní komunikaci boduje. Firemními účty se může chlubit více společností z „Furtune 500“, ovšem ty nejsou odkazovány z firemního blogu.

Twitter

Twitter je u amerických nejúspěšnějších společností oblíbený. Kritériem k určení, zda je společnost na Twitteru, byla existence oficiálního účtu s tweetem ne starším než 30 dní. Toto kritérium splnilo celkem 173 společností, tedy 35 procent ze sledované pětistovky. Z pěti prvních firem nemá účet na Twitteru jenom Exxon Mobil. Trochu kuriozně ke Twitteru přistupují společnosti Boeing, Footlocker, FLP Group a Winn-Dixie Stores, které mají tweety „uzamčené“ a jejichž provozovatelé musejí followery autorizovat. Tyto firmy nejsou započteny mezi oněch 173 šťastných, jelikož nebylo možné ověřit, zda byl poslední tweet mladší třiceti dnů. Dalších 9 společností sice oficiální účet na Twitteru má, ale bez „čerstvého“ tweetu.

Neuškodí pohled na složení společností na Twitteru dle odvětví. Vede pojišťovnictví (13 společností), software a vybavení kanceláří, retail a telekomunikace (vše 10 společností) předstihlo jídlo, služby a zboží (11 společností). Z nejúspěšnější stovky firem žebříčku má 47 oficiální fungující účet na Twitteru, při pohledu na následující stovky v žebříku je vidět mírný pokles, i v tomto případě tedy platí, že čím úspěšnější firma, tím větší pravděpodobnost, že bude na Twitteru.

Fortune 500 - 1

Jak firmy s Twitterm pracují? Výzkumníky zajímalo, jak často a rychle jsou užívány „replies“ a „retweets“. Celkem 120 firem (což je 69 procent ze všech, které mají oficiální účet na Twitteru) odpovídá či retweetuje v limitu třiceti dnů. Nastavení tohoto kritéria nechť zhodnotí sám čtenář, ale těchto 120 firem je označováno za uspokojivě pracující s Twitterem.

UX16

Kromě existence blogů a účtů na Twitteru byly také sledovány aktivity v podcastingu (audiosoubory ke stažení) a videoobsahu. A výsledky mohou někoho překvapit, 19 procent firem z „Fortune 500“ používá podcasting a 31 procent firem používá na blogu video. Meziročně (2008 – 2009) stoupla obliba podcastingu z šestnácti na devatenáct procent, u videoobsahu z jednadvaceti na jednatřicet procent.

Historie blogování sahá více než 10 let zpět, Twitter funguje ani ne pět let. Přesto se stal u společností z „Fortune 500“ oblíběnějším než klasické blogování. Autoři výzkumu správně zmiňují, že důležitost sociálních sítí pro firmy vzrůstá. A když už využívají blogy a Twitter ti nejlepší, proč by se nemohl tento přístup osvědčit i u ostatních?

3 názory Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 21. 3. 2011 10:18
Zasílat nově přidané názory e-mailem

Školení: Právo vs. online marketing

  •  
    Jak chránit vlastní značku a obsah.
  • Jak využívat cizí díla pro svoje prezentace.
  • Na co si dát pozor při tvorbě reklamy na internetu.

Více o školení Právo vs. online marketing »