Hlavní navigace

Výzkumné agentury a Internet: Co měříme nevíme, ale čísla máme

Marek Antoš

Poněkud tristní pohled na stav Internetových průzkumů výzkumných agentur poskytl včerejší kulatý stůl o tomto tématu, který byl pořádán na PIWu. Za stolem zasedli zástupci velkých agentur a během diskuse se neshodli skoro na ničem - kromě toho, že nevědí, jak v případě Internetu definovat jednotlivé ukazatele a co zkoumat.

Panel byl pořádán pod záštitou SIMARu, což je jakési sdružení výzkumných agentur. Úlohu moderátora převzal Přemysl Čech z agentury Median, která se již dříve Internetem zabývala a svého času se dokonce uvažovalo o tom, že by provedla větší průzkum uživatelů Internetu pro tehdy ještě fungující APO; z myšlenky nakonec sešlo z finančních důvodů. Svými zástupci byly dále zastoupeny známé agentury Sofres Factum, AISA, STEM/MARK a GfK.

Podle představitelů těchto agentur všechny z nich provádějí určité průzkumy týkající se Internetu, výrazně se však liší v metodice i definicích jednotlivých zkoumaných pojmů. Nejlépe to asi demonstruje rozptyl, který mají jednotlivé agentury ve stanovení počtu uživatelů Internetu: je nás 6 až 16 procent populace, což věru není příliš přesné číslo. Některé agentury přitom ještě navíc počítají tento podíl z dospělé populace, zatímco jiné z celkového počtu – může nás tedy být 400 tisíc, ale také milion a půl.

Pozitivní je však skutečnost, že právě o standardizaci metodologie průzkumů se v současné době tyto agentury snaží. Nepochybně je to první nutný krok, který vede k profesionalizaci jejich činnosti a zavedení úrovně, kterou jinak tyto agentury běžně udržují v jiných oblastech. Jak vyplynulo z celé diskuse a na závěr to trefně vystihnul ve své připomínce pan Michal Krejčí z IP Praha, výzkumné agentury zatím o Internetu stále hovoří spíše z hlediska nějakých pocitů a subjektivních dojmů, a méně řečí exaktních průzkumů a čísel, jak bychom od nich očekávali.

Nicméně některé konkrétnější informace přeci jen padly. Například pokud jde o domácnosti připojené k Internetu, podle odhadů je jich 2–3 procenta, což není nic moc, ale díky nabídkám Internetu zadarmo a tarifu Internet2000 právě tato oblast v loňském roce zažila svůj růst. Typickým uživatelem českého Internetu je doposud muž, ale jeho převaha postupně slábne, je mu méně než 29 let, má vysokoškolské vzdělání (popř. ještě studuje VŠ) a pochází z města nad 100.000 obyvatel; i tato dominance však postupně mizí.

Zajímavá je také statistika, odkud se lidé připojují. Podle Medianu má 18 % přístup v práci, 5 % doma, 10 % ve škole, 13 % prostřednictvím známých a plných 17 % se připojuje z Internetové kavárny. Právě toto číslo mne poněkud zarazilo a mám pocit, že jde zřejmě o nějaké zkreslení. Bylo by asi vhodné se zamyslet nad tím, zda byl tento průzkum dělán mezi stálými uživateli Internetu, nebo mezi lidmi, kteří ho už – byť třeba jednou – vyzkoušeli. Výsledky těchto dvou přístupů samozřejmě musí být výrazně odlišné.

V poslední době je dobře viditelná zvýšená aktivita výzkumných agentur a jejich zájem o Internet. Zda se tento trend projeví i v tom, že se konečně dočkáme nějakých kvalitních průzkumů, je však zatím ve hvězdách. Přesněji řečeno: dočkáme se jich určitě, otázkou je, kdy to bude.

Marek Antoš

Našli jste v článku chybu?

26. 4. 2000 9:42

IceSeek (neregistrovaný)
Možná se pletu, ale většina lidí očekává od těchto agentur čísla, která se dají opakovaně spočítat a jsou přesným odrazem skutečnosti, včetně uvedení okolností výzkumu.
Podnikatel.cz: Chtějte údaje k dani z nemovitostí do mailu

Chtějte údaje k dani z nemovitostí do mailu

120na80.cz: 5 nejčastějších mýtů o kondomech

5 nejčastějších mýtů o kondomech

Měšec.cz: Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Vitalia.cz: Bižuterie tisícinásobně překračuje povolené limity

Bižuterie tisícinásobně překračuje povolené limity

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Podnikatel.cz: Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Měšec.cz: Za palivo zaplatíte mobilem (TEST)

Za palivo zaplatíte mobilem (TEST)

Vitalia.cz: Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

Vitalia.cz: Jmenuje se Janina a žije bez cukru

Jmenuje se Janina a žije bez cukru

Vitalia.cz: To nejhorší při horečce u dětí: Febrilní křeče

To nejhorší při horečce u dětí: Febrilní křeče

120na80.cz: Co všechno ovlivňuje ženskou plodnost?

Co všechno ovlivňuje ženskou plodnost?

DigiZone.cz: Rádio Šlágr má licenci pro digi vysílání

Rádio Šlágr má licenci pro digi vysílání

DigiZone.cz: Perspektivy TV v roce 1939 podle časopisu Life

Perspektivy TV v roce 1939 podle časopisu Life

Měšec.cz: Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

DigiZone.cz: Velká cena v Abú Dhabí: 131 ti­síc diváků

Velká cena v Abú Dhabí: 131 ti­síc diváků

Root.cz: Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Podnikatel.cz: 3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

Podnikatel.cz: Udávání kvůli EET začalo

Udávání kvůli EET začalo

120na80.cz: Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

DigiZone.cz: ČT má dalšího zástupce v EBU

ČT má dalšího zástupce v EBU