Hlavní navigace

Vzniká registr zákazníků e-shopů nepřebírajících zásilky

Jiří Macich ml. 12. 11. 2008

Sdružení na ochranu internetových společností zakládá dobrovolný registr SODIS, ve kterém by si provozovatelé e-shopu mohli vyměňovat informace o problémových klientech, kteří nepřebírají objednané zásilky. Že tím obchodníkům vzniká nemalá škoda od nás víte už díky článku Neodebrané zboží stojí e-shopy statisíce. Registr SODIS by podle našich informací měl být spuštěn do konce listopadu. Zatím běží jen ukázkový provoz. Přístup k registru má být zdarma, ovšem nikoliv jen pasivní. Dostupnost…

Sdružení na ochranu internetových společností zakládá dobrovolný registr SODIS, ve kterém by si provozovatelé e-shopu mohli vyměňovat informace o problémových klientech, kteří nepřebírají objednané zásilky. Že tím obchodníkům vzniká nemalá škoda od nás víte už díky článku Neodebrané zboží stojí e-shopy statisíce. Registr SODIS by podle našich informací měl být spuštěn do konce listopadu. Zatím běží jen ukázkový provoz. Přístup k registru má být zdarma, ovšem nikoliv jen pasivní. Dostupnost informací o potenciálně problémových klientech SODIS nabídne jen obchodníkům, kteří budou registr aktivně doplňovat, respektive dodají do něj alespoň tři adresy, z nichž se balíky vrátily jako nevyzvednuté.

Limit je stanoven zejména proto, aby prodejci nepoužívali registr jen při vyhledávání, ale aby se i sami podíleli na rozšiřování databáze pro jiné členy, uvedl pro Lupu Petr Kopřiva, předseda sdružení SODIS. Menší obchodníci, pro které jsou ztráty za poštovné u vrácených zásilek logicky nejbolestivější, tím prý ale omezeni nejsou. Hranice na tři záznamy byla podle Petra Kopřivy stanovena po konzultaci s oslovenými provozovateli e-shopu. Dle získaných informací má střední internetový prodejce průměrně deset nevyzvednutých zásilek měsíčně, tvrdí Petr Kopřiva. Otázkou je, v kolika případech je na vině nespolehlivost přepravce a kdy jde o neseriózního zákazníka.

Samozřejmě nás zajímalo i jak chce SODIS řešit neoprávněné zanesení některého klienta do registru, který se stal obětí třeba rádobyžertíku a někdo poslal objednávku jeho jménem. Pokud někdo do objednacího formuláře uvede údaje o jiné osobě, uvede tím prodejce v omyl, díky kterému mu vznikne škoda na poštovném a balném. Z toho důvodu tyto údaje uvede do našeho registru. Je tedy věcí osoby, které přijde na poštu nechtěná zásilka, aby se k problému postavila čelem a řešila ho. Možnosti jsou následující: Kontaktovat prodejce dle údajů sdělených na poště a domluvit se, popř. podat podnět k prošetření na policii, říká Petr Kopřiva, který přiznává, že konkrétně toto téma bylo při přípravách projektu nejprobíranější. Bohužel jiná smírnější cesta, která by byla v souladu se zákonem a zároveň by umožnila naplnit účel registru neexistuje tvrdí Petr Kopřiva.

Zeptali jsme se, jak se k myšlence registru SODIS staví Asociace pro elektronickou komerci (APEK), která sdružuje více než 150 firem podnikajících v elektronickém obchodu a (nejen) její členové by tedy mohli být budoucími uživateli registru. „Nemyslím si, že by vznik tohoto registru byl potřebný. Za potřebné bych považoval spíše, aby orgány financované z veřejných rozpočtů vynakládaly úsilí nejen na informování spotřebitele o jeho právech, ale i povinnostech. Ze zkušenosti vím, že mnohdy zákazníkům nedochází, že uzavřením kupní smlouvy na Internetu se také k něčemu zavazují a podobně,“ uvedl pro Lupu Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci, který se k projektu staví spíše skepticky: Co se zapojení e-shopu v tomto projektu týče: nepředpokládám nijaké masivní využití na první pohled ‚nedodělku‘ od neznámého subjektu. Ale rád se nechám přesvědčit o opaku, až se o produktu dozvím více. Osobně musím dodat, že již to, že s námi tento produkt nekonzultovali, ve mně nevzbuzuje největší důvěru.

Našli jste v článku chybu?

13. 11. 2008 11:58

Eva Langova (neregistrovaný)
Na tuhle diskuzi jsem narazila čirou náhodou, ale nestačím se divit! Někdo tady ve snaze pomoci druhým něco vymyslí a pracně realizuje, nejspíš i na svoje náklady. Při pokusu o prosazení ho už na samém prvopočátku částečně potopí pan Vetyška s APEKu, za cenu prozazení a přidání na autoritě vlastní společnosti. Jakmile jeden hodil kamenem ostatní se přidaly taky. Každý jak uměl. Někdo hned nazval autora perspektivním hajzlíkem, nebo aspoň bláznem. Kdo neměl co dotat, tak aspoň pokritizoval chyby …

12. 11. 2008 9:17

Co to je za mladého dynamického a perspektivního hajzlíka?

Nevycházím z úžasu, co si někteří lidé dovolí a ještě to považují za normální. Takhle se naplňuje heslo "náš zákazník náš pán"? Budeme kriminalizovat své zákazníky a tahat je po policii, protože jsme je neprávem šoupli do nějakého registru?

Navrhuji rozšíření registru o lidi, kteří nikdy nic na eshopech nekoupili. Takoví asociálové by se měli nějak postihovat, ideálně paušálním ročním poplatkem provozovatelům eshopů.



DigiZone.cz: Milan Kruml: procházka TV historií

Milan Kruml: procházka TV historií

Měšec.cz: Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Podnikatel.cz: Udávání a účtenková loterie, hloupá komedie

Udávání a účtenková loterie, hloupá komedie

Měšec.cz: Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Měšec.cz: Finančním poradcům hrozí vracení provizí

Finančním poradcům hrozí vracení provizí

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

Root.cz: 250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

Podnikatel.cz: Na poslední chvíli šokuje výjimkami v EET

Na poslední chvíli šokuje výjimkami v EET

Vitalia.cz: Jsou čajové sáčky toxické?

Jsou čajové sáčky toxické?

120na80.cz: Co všechno ovlivňuje ženskou plodnost?

Co všechno ovlivňuje ženskou plodnost?

120na80.cz: Stoná vaše dítě často? Upravte mu jídelníček

Stoná vaše dítě často? Upravte mu jídelníček

120na80.cz: Rovnátka, která nejsou vidět

Rovnátka, která nejsou vidět

DigiZone.cz: Další dva kanály nabídnou HbbTV

Další dva kanály nabídnou HbbTV

120na80.cz: Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Vitalia.cz: Jmenuje se Janina a žije bez cukru

Jmenuje se Janina a žije bez cukru

Vitalia.cz: Pravda o přibírání na zimu

Pravda o přibírání na zimu

Vitalia.cz: Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Měšec.cz: Platby do zahraničí: pozor na tučné poplatky

Platby do zahraničí: pozor na tučné poplatky

Vitalia.cz: Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla