Hlavní navigace

Weblogy mají zlaté dno jen pro někoho

Michal Jiránek 5. 11. 2003

Weblogy novinářům slouží jako zajímavé sekundární zdroje a studnice námětů. Z odkazů v tisku by se mohlo zdát, že bloguje nebo weblogy čte téměř každý. Opak je však v tomto případě pravdou. Tam, kde se nemůže uplatnit velký byznys, profitují jednotlivci a společnosti schopné pracovat především s výklenkovými trhy a komunitami.

Jsou weblogy výdělečnou záležitostí? Autor KyberŠmoku Adam Javůrek nedávno při ročním bilancování napsal: „Skrze blog jsem získal spoustu (= víc než si zasloužím) zajímavých pracovních příležitostí.“ Podobně na tom jsou i další autoři odborně zaměřených weblogů. Internetové deníčky jim slouží jako marketingový nástroj, který sice sám o sobě nic nevydělá, ale zato přitáhne zákazníky pro autorovu hlavní činnost.

Ani očekávání vkládaná do výnosů z reklamy se zatím nenaplnila. Patrick Zandl před měsícem zhodnotil možnosti Marigoldu v reklamním systému AdSense: „Jestli to půjde stejným tempem, bude to zhruba 1000 korun za měsíc, a to jsem ještě nezapočetl náklady na zinkasování šeku od Google. Tedy opravdu nic moc, to je tak na zaplacení webhostingu.“ Marigold má přitom mezi českými weblogy sledovanými TopListem s přibližně 700 návštěvami denně přední postavení.

Anglicky psané weblogy možná na reklamě vydělají více, ale jejich autoři zároveň vyžadují vyšší životní úroveň. Výjimečně se některé weblogy profesionalizují (tou výjimkou jsou blogy o technických hračkách Nicka Dentona). Z českého prostředí však zatím profesionální weblog neznám – pokud ovšem nepočítáme DigiPoznámky, které vycházejí na DigiWebu, nebo Glosář časopisu HIS Voice. Těžko bychom také hledali weblog s předplatným. Autoři weblogů zatím nedávají hromadně výpovědi ze zaměstnání a neživí je tantiemy.

Příjmy poskytovatelů systémů pro správu weblogů
Když na weblozích nevydělají autoři, dá se vydělat na autorech weblogů? Jaký obchodní model asi zvolil Blogger, když se rozhodl zrušit placenou verzi? Úvaha je prostá: čím více uživatelů Bloggeru, tím více plochy pro reklamní systém AdSense nebo více klientů pro placený hosting. Čím více pokročilých funkcí, tím více náročných (a tedy platících) klientů. Podobně populární LiveJournal u zpoplatňování nadstandardních vlastností zůstal – ale v tomhle komunitním projektu tvoří weblog jen část služeb.

Pozice marketingového nástroje je weblogu nejspíš vlastní. Když AOL oznámila, že hodlá svým uživatelům nabídnout systém pro správu weblogů, snad nikdo nepochyboval, že zůstane zdarma a stane se jen dalším lákadlem z řady, které má poskytovateli připojení pomoci zastavit úbytek zákazníků.

České blogovací systémy snad s výjimkou weblogů na serveru Lidé nevyužívají ani marketingový potenciál. Vlastně se dá říci, že české weblogy nemají žádný byznysplán. Není jich tolik, aby jejich provoz poskytovatelům redakčních systémů způsoboval závažné problémy (Blog Census jich napočítal 832 aktivních). Konkurence mezi blogovacími systémy je taková, že v okamžiku, kdy by jeden poskytovatel našel odvahu jej zpoplatnit, autoři přejdou ke konkurenci. K weblogům se nevážou ani nadstandardní služby webhostingu – autoři se bez vlastní domény a dalších služeb obejdou.

Jak velký je trh?
Jinými slovy, weblogů je mnohem méně než účtů na freewebu. A to se o nich říká, že zjednodušily publikování na webu. Systémy pro správu weblogů se nyní mohou omezit maximálně na obsazování trhu. Trhu, u kterého není jisté, zda někdy bude finančně zajímavý.

Jak velký jednou může být trh s weblogy? To je otázka, kterou si zatím poskytovatelé redakčních systémů nekladou. Pokud bychom vycházeli ze srpnového průzkumu Blogging: Not Even Close To Mainstream, jak ho cituje KyberŠmok, pak „pouze dvě procenta amerických netizens čtou nějaký blog alespoň jednou týdně“. Uvážíme-li, že česká internetová obec má kolem tří milionů obyvatel, znamená to, že weblogy pravidelně sleduje jen něco kolem 60.000 lidí, ale subjektivně odhaduji počet spíše nižší.

Jiný zahraniční výzkum říká, že denně navštíví jeden blog v průměru jen kolem 20 až 50 čtenářů a každý čtenář prohlédne přibližně pět weblogů. Ať počítám, jak počítám, vychází mi ve výsledku maximálně deset tisíc aktivních weblogů.

S rozvojem blogosféry budou nad tematicky orientovanými weblogy převažovat weblogy osobní. S nimi se nejspíš nedá počítat ani na straně výdělečných autorů, ani na straně prodeje placených služeb. Budoucnost českých weblogů tedy může být opět jen v marketingovém přínosu pro toho, kdo autorům nabídne redakční systém. Počet českých čtenářů weblogů ale není právě vysoký, takže tu má šanci na úspěch jen výklenkový marketing s velmi přesným a efektivním cílením.

Takovým cílením se mohou pochlubit třeba Petr Staníček (Pixy) a Patrick Zandl, kteří napsali knihy o natolik speciálním tématu, že by se z nich bez komunity čtenářů blogů na trhu asi těžko staly bestsellery. Staníčkovy kaskádové styly se dotiskovaly a Zandl již udal první tisícovku výtisků knihy o WiFi. Na zbohatnutí to ale ještě není.

Možná ale zasáhne deus ex machina a v blogování nastane zvrat. Pokud by blogosféru adoptoval časopis pro teenagery (Bravo, CosmoGirl a podobně) nebo mobilní operátoři, pak by se z kratochvíle několika málo lidí mohla stát masová záležitost. Ale to je asi jen blouznivé přání blogera.

Anketa

Dá se vydělat na blogu?

Našli jste v článku chybu?

11. 11. 2003 19:54

Jiri Kodera (neregistrovaný)
Myslim, ze weblogy maji a mohou mit pro jejich vlastnika zlate dno, samozrejme se muze stat, ze na dne bude pouze zlata supinka a nebo muze byt zlatem pokyte dno cele, ale to uz je problem toho, ze kazde podnikani je vice ci mene vynosne. Ale at uz z hlediska toho, ze si sezenu lepsi praci nebo z hlediska, ze jsem nejaky konzultant a pisu o problematice, kterou se zabyvam a nasledne upoutam potencionalni klienty svymi postupy a navrhy reseni, muze byt blog prinosem. Nevim, proc se u blogu bavit …

9. 11. 2003 15:59

Martin Kopta (neregistrovaný)
Ne, nadávat netřeba. Pošlete Markovi dva tisíce za roční předplatné ;-)
Vitalia.cz: Analýza letáků: Na co lákají do prodejen?

Analýza letáků: Na co lákají do prodejen?

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Vitalia.cz: Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Měšec.cz: Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

DigiZone.cz: Česká televize mění schéma ČT :D

Česká televize mění schéma ČT :D

Root.cz: Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Měšec.cz: Platby do zahraničí: pozor na tučné poplatky

Platby do zahraničí: pozor na tučné poplatky

120na80.cz: Rovnátka, která nejsou vidět

Rovnátka, která nejsou vidět

Podnikatel.cz: Udávání kvůli EET začalo

Udávání kvůli EET začalo

Vitalia.cz: Tesco: Chudá rodina si koupí levné polské kuře

Tesco: Chudá rodina si koupí levné polské kuře

Vitalia.cz: Naučí vás péct kváskový chléb bez lepku i s lepkem

Naučí vás péct kváskový chléb bez lepku i s lepkem

Podnikatel.cz: Prodává přes internet. Kdy platí zdravotko?

Prodává přes internet. Kdy platí zdravotko?

Vitalia.cz: To není kašel! Správná diagnóza zachrání život

To není kašel! Správná diagnóza zachrání život

Vitalia.cz: Pravda o přibírání na zimu

Pravda o přibírání na zimu

Lupa.cz: Babiš: E-shopů se EET možná nebude týkat

Babiš: E-shopů se EET možná nebude týkat

Vitalia.cz: Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

Podnikatel.cz: EET zvládneme, budou horší zákony

EET zvládneme, budou horší zákony

Podnikatel.cz: Na poslední chvíli šokuje vyjímkami v EET

Na poslední chvíli šokuje vyjímkami v EET

Root.cz: Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Podnikatel.cz: Pozor, pojišťovny mění čísla účtů

Pozor, pojišťovny mění čísla účtů