Hlavní navigace

Webové stránky pod heslem

Martin Kopta 18. 2. 2003

Svoje uživatele registruje třetina sledovaných českých webů. Průzkumem jsme zjistili, že u odkazu či formuláře pro přihlášení stránky neuvádějí důvody, proč by se uživatel měl registrovat a neuvádí se tu obvykle ani způsob nakládání s osobními údaji. Také samotná forma a umístění autentizačních nástrojů na stránce není ještě ustálená.

Přestože placený obsah na webu nehraje prim, najde se dost dobrých důvodů, proč od uživatelů vyžadovat autentizaci uživatelským jménem a heslem. Ve vzorku 100 českých webů se setkáte s autentizací na 30 procentech domovských stránek. V 18 případech se hned na titulní straně setkáte s formulářem pro přihlášení, v 16 případech je na formulář pouze odkazováno - což tedy znamená, že ve čtyřech případech je na stránce jak formulář, tak i odkaz na samostatnou stránku pro přihlášení.

Vzhledem k tomu, že jsem studoval pouze domovské stránky, je možné, že autentizace uživatele se vyskytuje i na dalších webech někde hlouběji ve struktuře stránek. Pokud obsah webu nemá bez autentizace příliš smysl prohlížet, připadá mi umístění formuláře hned na domovskou stranu jako rozumný krok, který uživateli srozumitelně naznačí, co se od něj očekává. Naproti tomu, pokud neočekáváte, že by se při běžné návštěvě uživatel vždy autentizoval, formulář by na stránce jen rušil.

Pro autentizaci uživatelů je na stránkách použito nesourodé pojmenování. Bývá zvykem založit návěstí na slově „přihlásit“. Nejčastěji se na stránkách vyskytuje spojení „přihlásit se“, ostatní jako třeba „přihlášení“, „přihlaste se“ nebo „přihlásit“ nejsou tolik četná. V některých výjimečných případech se setkáme i s dalšími návěstími a odkazy: „nejste přihlášen“ či dokonce „editovat“. Pokud není systém, pro který se uživatel autentizuje nějak specifický, doporučuji setrvat u srozumitelného označení odvozeného z přihlašování. Návěstí či odkaz mohou být doprovozeny také vysvětlením, pro jaký účel je autentizace uživatele vyžadována: „přihlášení do emailu“. Naopak nedoporučuji informaci o tom, že jde o přihlašovací formulář, zcela vynechávat, protože na domovské stránce bývá formulářů více a uživatel by je mohl zaměnit.

Pokud uživatel nemá ještě vytvořen účet pro autentizaci, nabízejí se mu na českém webu registrační formuláře opět pod nesourodým označením založeným na slově „registrovat“. Nejčastěji odkaz nese text „registrace“, v ostatních případech to bývají podobné odvozeniny: „(za)registrovat se“, „(za)registrujte se“, „(za)registrovat“. V některých případech odkaz na založení uživatelského účtu chybí a registrační formulář je na stejné stránce jako přihlašovací - tento postup je ale opravdu velmi výjimečný. Ve sledovaném vzorku nebývá odkaz na registraci doprovozen informací, proč a kam se vlastně uživatel registruje, což mi přijde jako chyba. V některých velmi specifických případech se v odkazu na založení uživatelského účtu slovo „registrace“ vůbec nevyskytuje: „založit nový e-mail“, „vytvořit nové uživatelské jméno“, „nový osobní profil“ nebo dokonce „nový účet“. Pokud nejde o bankovní instituci, domnívám se, že odkaz na založení nového účtu může být pro některé uživatele matoucí.

Obdobně jako v případě pole pro vyhledávání, také u autentizačního formuláře a odkazů na autentizaci je důležité, aby je uživatelé na stránce našli. Pokud srovnáte níže uvedenou tabulku s tabulkou u článku o polích pro vyhledávání, zjistíte, že umístění těchto dvou formulářů (či odkazů) se téměř kryje. Právě z toho důvodu je nutné jednotlivá pole jednoznačně odlišit. Můžeme také říci, že pravý horní roh plní funkci jakéhosi kufříku s nářadím, kde uživatelé očekávají umístění základních nástrojů pro ovládání webu. V některém z dalších dílů možná zjistíme, že v tomto prostoru se budou často vyskytovat i další nástroje, například nápověda. Podobných ploch s ustáleným využitím je na stránce více a při návrhu vzhledu je vhodné jejich určení neměnit.

Četnost umístění přihlášení na stránce
2 % 0 % 14 %
8 % 2 % 6 %
2 % 2 % 0 %

Zajímavé je, že odkazy a formuláře nebývají v nejbližším okolí doprovozeny informací o ochraně osobních údajů a soukromí uživatelů. Nabízí se tedy, abychom se na poskytování těchto informací zaměřili v některém z dalších dílů.

Anketa

Kde na stránce očekáváte přihlášení?

Našli jste v článku chybu?

19. 2. 2003 17:58

pankreas (neregistrovaný)
abych se priznal, smyslu tohohle clanku tak uplne nerozumim.

18. 2. 2003 17:27

Yeti (neregistrovaný)
Protože na spoustě webů funguje něco je pro registrované uživatele -- jestli je registrace smysluplná, to už hlídá jenom málokdo. Přesně takhle jsem registrovanej třeba na NYT, jinak bych si nepřečetl články odkazovaný ze /. jinej důvod registrace nemá.
Vitalia.cz: Tesco: Chudá rodina si koupí levné polské kuře

Tesco: Chudá rodina si koupí levné polské kuře

Vitalia.cz: Potvrzeno: Pobyt v lese je skvělý na imunitu

Potvrzeno: Pobyt v lese je skvělý na imunitu

Podnikatel.cz: Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Měšec.cz: Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Vitalia.cz: Dáte si jahody s plísní?

Dáte si jahody s plísní?

Podnikatel.cz: 3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

Podnikatel.cz: Pozor, pojišťovny mění čísla účtů

Pozor, pojišťovny mění čísla účtů

Vitalia.cz: Manželka je bio, ale na sex moc není

Manželka je bio, ale na sex moc není

DigiZone.cz: Milan Kruml: procházka TV historií

Milan Kruml: procházka TV historií

Měšec.cz: Jak levně odeslat balík přímo z domu?

Jak levně odeslat balík přímo z domu?

Měšec.cz: Banky mlží o nákladech na předčasnou splátku hypotéky

Banky mlží o nákladech na předčasnou splátku hypotéky

Podnikatel.cz: Dárky v podnikání. Jak je uplatnit v daních?

Dárky v podnikání. Jak je uplatnit v daních?

Lupa.cz: UX přestává pro firmy být magie

UX přestává pro firmy být magie

Vitalia.cz: Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

Lupa.cz: Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube

Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube

Podnikatel.cz: Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Lupa.cz: Avast po spojení s AVG propustí 700 lidí

Avast po spojení s AVG propustí 700 lidí

Měšec.cz: Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?