Hlavní navigace

Webové stránky v ochranné fólii

28. 5. 2003
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Většina luxusních dámských magazínů, exkluzivních pánských časopisů a plátků o počítačových hrách má ochrannou fólii. Tak proč by ji nemohly mít rovněž internetové noviny? Průkopníkem tohoto trendu se stal server iHNed.cz ukrytý pod novým reklamním formátem společnosti Globe Internet s názvem "slideover".

Tisková zpráva ze 7. května o novém formátu říká: „Slideover je méně násilná forma interstitialu – je velice účinná a přitom neagresivní. Laickou veřejnost upoutá svou originalitou a profesionály kvalitou ztvárnění. Nový formát umožňuje interaktivitu uživatele – chce-li vidět plnou verzi serveru iHNed.cz, musí si fólii z webu nejprve ‚strhnout‘. Návštěvník se poté dostává na hlavní stránku, inzerent však zůstává i nadále uspokojen. Úvodní animace se totiž sbalí do jednoho ze standardních formátů na stránce a neumožňuje tak návštěvníkovi zapomenout na sdělovanou reklamní informaci. Zatímco zobrazování slideoveru je omezeno na jedno zobrazení uživateli denně, následný reklamní formát uvidí uživatel po celý zbytek dne.“ (kráceno)

Jak správně poznamenává tisková zpráva, jde o upravený interstitial, který místo přeskočení musíte doslova sloupnout pomocí pohybu myši. To, že se reklama posléze objeví také ve standardním formátu, už novinkou není. Vylepšením ovšem je plynulá animace, která upoutá pozornost uživatele během celého procesu „balení“.

Alena Procházková, online marketing manager z Globe Internet (GI), na můj dotaz ohledně zatavených časopisů odpovídá: „Časopisy v ochranné fólii si rozhodně kupuji, pod tou ochrannou folií je totiž vždycky příjemné překvapení ve formě dárku a jejich rozbalování mě tudíž rozhodně neobtěžuje. :-) Nemáte někdy pocit, že je příjemnější se k vlastnímu obsahu prodrat přes nějakou zajímavou a obohacující překážku? ;-)“ A jak se na nový reklamní formát dívají profesně zaujatí uživatelé z emailové konference o reklamě?

„Zkusil jsem, čekal jsem trpělivě cca minutu a půl a pak jsem fólii strhnul. Mám celkem rychlé kabelové připojení, ale podruhé už nemám chuť tak dlouho čekat,“ píše Pavel Smolík. Já sám jsem na pevné lince čekal asi pět vteřin a se sloupnutím neměl problém. Miroslav Kučera k tomu vtipně poznamenal: „Je dobré, že iHNed má další způsob reklamy, je jich tam totiž už tolik, ze není skoro vidět ani obsah serveru. :-)“

Pavel Šimek, technický tvůrce banneru, trpělivě vysvětloval: „Pokud člověk 20 vteřin na tu reklamu bezmocně kouká a neví, co dělat, tak se fólie sama sloupne. To jsme považovali za jediný způsob, jak ji udělat bezbariérovou, a přitom zachovat původní nápad. Jinak tomu, že sloupnutím se fólie opravdu sloupne, musí uživatel prostě věřit, stejně jako mu nezbývá než věřit, že tlačítko ‚Přeskočit‘ opravdu udělá to, co má.“

Tvůrci webů Adam Hauner a Miroslav Kučera se od reklamy dostali až ke sporu Microsoft versus zbytek světa, neboť reklama je optimalizována pouze pro MSIE. „Ale zpět k tématu, mě se ten formát docela líbí, jelikož nenásilně a vtipně vyžaduje odezvu příjemce,“ vrátil se po zásahu administrátora konference k původní diskuzi Tomáš Urbánek.

„Neřekl bych, že nenásilně. Uživateli reklama brání v přístupu k obsahu a neobsahuje možnost ji přeskočit (není bezbariérová) a uživateli není nijak dáno najevo (nebo jsem si možná nepřečetl úplně všechny texty), co se stane, když na ni klepne (respektive ji přetáhne myší). Obávám se, že mnoho uživatelů si bude myslet, ze klepnutím na tu reklamu se dostane na stránky Globe. Nápad je to dobrý, zpracování v oblasti návrhu nedomyšlené,“ kontruje Martin Kopta.

„Reklama je skvělá a neobtěžující. Vidím ji jen jednou, a to při první návštěvě. Pak již při běžném čtení článku není vidět, ani při opětovné návštěvě. Pokud to tak bylo myšleno, proč ne,“ pochvaluje si Šimon. „Ano, přesně tak to bylo myšleno. Fólie je omezena na jedno zobrazení uživateli denně. Tohle bereme u podobných formátů jako samozřejmost. Při každé další návštěvě serveru iHNed.cz uvidíte už jen skyscraper, do kterého se původní fólie sbalila,“ reaguje Alena Procházkova z GI v konferenci.

Petr Haniš shrnuje svoje zkušenosti takto: „Formát vskutku ojedinělý a myslím, že povedený. Na první pohled je zřejmé, že jde o brandovou kampaň a jako taková svůj účel splňuje jistě velmi dobře. Jak jinak si vysvětlit ohlasy všech respondentů na adresu Globe Internet. Každý, kdo tuto fólii viděl, již ví, že je to reklama na Globe Internet a to byl samozřejmě účel. V tomto směru nezbývá než pogratulovat. Reklama, jak vidno, je omezena na první načtení, při další návštěvě uvidí jen skyscraper, takže to uživatele ani nijak neomezuje. Ve své podstatě je to stejně "otravné“ jako např. interstitial."

Zeptal jsem se Aleny Procházkové z GI na jaké produkty je podle ní tento formát nejvhodnější: „Obecně vzato – samotný slideover je vhodný především pro imageovou reklamu, protože je jednak omezen většinou na jedno shlédnutí denně a – pokud uživatel nezareaguje a nezačne ‚sloupávat‘ fólii sám – trvá pouze 20 vteřin. Formát, do kterého se slideover zabalí – nemusí to být jen skyscraper, ale jakákoliv jiná pozice na webu – už může nést další informace a proměnit tak imageovou záležitost na čistě produktovou reklamu. Vhodnost nebo nevhodnost zaměření služby nebo produktu pak dle mého názoru nesouvisí s výběrem slideoveru jako reklamní plochy, ale iHNedu jako inzertního serveru.“

Kolik za tuto exkluzivní reklamní plochu zaplatíte? Na to jsem se zeptal Ivy Branbergerové, obchodní ředitelky Economia OnLine: „Prodáváme jej za cenu Interstitialu (skycraper je tedy v ceně).“ Na doplňující dotaz jsem se dozvěděl, že cena je záměrně nasazená vysoko. Snad proto si reklamu jako jeden z prvních klientů objednala ČSOB. Ale nezoufejte, vyprodáno není a cílem EOL není používat tento formát každý den.

Iva Branbergerová mi dále prozradila: „Pouze dva uživatelé nám napsali rozhořčený mail s tím, že kvůli této reklamní ploše již nadále nebudou používat iHNed.cz, Dále máme řadu pozitivních reakcí – nejpozitivnější jsou pro nás ti, co své ohlasy změní v objednávky.“

BRAND24

Na závěr bych rád popřál nejen hodně objednávek, ale zejména spokojených uživatelů. Pokud si nový formát udrží exkluzivní pozici a kreativní standard, a nestane se tak dalším „nutným zlem“, věřím, že budoucnost slideoveru je růžová.

Svou fólii si můžete strhnout zde.

Líbí se vám slideover?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Marketingový manažer studia ALTAR interactive, tvůrců strategické hry UFO: Aftermath.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).