WebTop100 2005: pohled na kvalitu firemních webů v ČR

Počtvrté zveřejnil projekt WebTop100 žebříček nejlepších firemních webů. V průzkumu zvítězila prezentace mobilního operátora T-Mobile. Jaké další poznatky vyplývají z výsledků? Důraz je kladen na použitelnost a konečně i internetový marketing. Ti nejlepší se zároveň pyšní kvalitním designem - je důležitější než samotný obsah?

Projekt WebTop100 tradičně hodnotí kvalitu internetových prezentací firem, pořádá odborné konference a zjišťuje trendy, kterými se ubírá online marketing.

Pod záštitou organizátorů Dobrý web, Tuesday Bussines Network a časopisu Biz letos proběhl už čtvrtý ročník. Náš server Lupa.cz byl mediálním partnerem, proto se v tomto článku seznámíme s výsledky, které byly zveřejněny 21. září na společenském večeru v rámci WebTop100 Konference.

Jak se hodnotilo?

Jaká kritéria byla zvolena pro hodnocení korporátních webů? Celkem jich bylo 35 a patřila mezi ně jak objektivní měřítka, tak subjektivní pohled poroty:

  • kreativita a vizuální design: první dojem, účelnost grafiky, čitelnost obsahových prvků, kreativita grafiky, konzistence grafiky napříč webem,
  • informační hodnota: informace o vlastních produktech/služ­bách, kontaktní informace, bohatost obsahu, aktuality a novinky, informace pro novináře, více jazykových verzí, informace o majiteli webu, informace o volných místech,
  • použitelnost: použitelnost navigace, použitelnost titulní stránky webu, intuitivní informační architektura webu, tisk stránky, datová náročnost, fulltextové vyhledávání, mapa webu,
  • technické řešení: použitelnost v minoritních prohlížečích, zvětšitelné písmo, použitelnost v PDA zařízeních, nezávislost na obrázcích, nezávislost na JavaScriptu, nezávislost na Flashi, názvy stránek, odlišitelné odkazy,
  • marketingová hodnota: celková marketingová přesvědčivost, vyhledatelnost ve vyhledávačích, intuitivní doména, odezva na e-mailový dotaz, vyhledatelnost v katalozích, marketingové akce Reference/Tes­timonials/Case studies, Newsletter.

Největší váha byla přirazena kritériím informační hodnota, použitelnost a marketingové nástroje, které mají dle organizátorů největší vliv na (ne)úspěch celého webu. Ke všem prezentacím však nebylo s ohledem na rozdílnou oblast podnikání a cílovou skupinu zákazníků přistupováno stejně.

Porota byla šestičlenná: Marek Antoš (Dobrý web), Tomáš Nielsen (Tuesday Bussines Network), Roman Smělý (časopis Biz), Petr Štěpánek (Economia OnLine), Jakub Ditrich (konzultant), Michal Čížek (konzultant).

Vzorek stovky hodnocených webů byl vybrán stejně jako v minulých letech z tabulky 100 obdivovaných firem České republiky za rok 2005. Nově se navíc mohly zúčastnit módní přehlídky webů i menší firmy, pokud se přihlásily do oborových žebříčků: telekomunikace, IT, finance, průmysl, auto-moto, utility, služby, veřejná správa a neziskové organizace.

Výsledky

V žebříčku nejlepších firemních prezentací WebTop100 pro rok 2005 se nejvýš umístila korporace T-mobile Czech Republic a.s., se ztrátou dvou bodů obsadila druhou pozici společnost RWE Transgas, a.s., bronzovou medaili získal loňský vítěz – Ravak, a.s.

Firma K1 K2 K3 K4 K 5 Celkem
1. T-Mobile Czech Republic 121 209 205 77 202 814
2. RWE Transgas 116 203 206 88 199 812
3. RAVAK 131 206 197 69 190 793
4. Microsoft ČR 122 219 148 82 220 791
5. Léčebné lázně Mariánské lázně 131 183 188 77 208 787
6.-7. HEWLETT – PACKARD 114 216 174 88 191 783
6.-7. Česká pojišťovna 130 198 200 68 187 783
8. Česká spořitelna 122 214 188 74 180 778
9. Český Telecom 121 186 182 69 218 776
10. Student Agency 124 202 178 56 215 775

Zdroj: WebTop100 2005 Výsledky
K1 – vizuální design, K2 – informační hodnota, K3 – použitelnost, K4 – technické řešení, K5 – marketingová hodnota

Kompletní výsledky dalších devadesáti webů budou zveřejněny k 4. říjnu v časopise Biz. Vedle hlavního žebříčku, srovnávajícího kvalitu prezentací Czech Top 100 Obdivovaných firem, se poprvé zpracovávaly také oborové žebříčky, do nichž se mohli přihlásit nečlenové CT100:

Organizátoři během slavnostního večera předali ještě cenu „nejpřístupnější web“, který získala společnost Linet, jejíž stránky se nejvíce blíží standardům WCAG konsorcia W3C. Ocenění "marketingová trefa' pak obdržel Microsoft ČR, jehož prezentace získala nejvyšší počet bodů v hodnocení skupiny kritérií marketingová hodnota.

Kreativita a vizuální design

Prvním měřítkem studie WebTop100 je kreativita a vizuální design, čili webdesign. Hodnocení a jeho důležitost je předmětem subjektivních diskusí. Dost často platí, že méně je více a velká kreativita webdesignéra spíše na škodu. Na druhou stranu, příjemné grafické zpracování dokáže návštěvníka zaujmout a na webu udržet.

Právě tím se zabývalo kritérium „první dojem“, které vyhrála prezentace České spořitelny. Na druhou stranu web agentury CzechTrade získal bodů méně, ačkoliv mají obě stránky podobné rozvržení navigace. První případ ale řekne uživateli jasněji, kde se nachází a jaké jsou žhavé aktuality. Případem, kdy layout stránky ztíží použitelnost webu, je třeba Eurest nebo stránky podniku Lesy České republiky.

Čitelnost obsahových prvků je rovněž často zmiňovaným tématem – tvůrci často volí z estetických důvodů písmo menší, ačkoli je doporučována větší velikost. Nejmenší hodnota písma by neměla být menší než 12 pixelů, pro zobrazení na monitoru je nejvhodnější patkové, kulatější písmo na vhodném podkladu.

Trendem v této kategorii se zdá být ústup od velkolepých úvodních flashových animací, upřednostňuje se šetření času návštěvníka, shromáždění důležitých informací na homepage. Vzhled webu už často koresponduje s jednotnou marketingovou vizáží firmy v offline světě.

Informační hodnota

Kvalitní obsah je rovněž jedním z nejdůležitějších aspektů webu. Když už víme, „jak“ se chceme prezentovat, netušíme „co“. V této kategorii byla hodnocena především bohatost, aktuálnost a kvalita obsahu. Nejvíce bodů získala společnost Zentiva s pestrým obsahem pro všechny cílové skupiny a detailním popisem u přípravků.

Důležité je nezanedbat kontaktní informace (tj. adresa, telefon, e-mail, mapa, formulář, …). Dostatku kvalitního obsahu se nedostává především nadnárodním firmám – třeba Unipetrolu. Mezi premianty se naopak zařadila Česká televize.

Dalšími sledovanými vlastnostmi byla (ne)přítomnost aktualit, newsletter, informace pro novináře či nabídka zaměstnání.

Použitelnost webu

S přihlédnutím ke konkrétnímu webu a jeho účelu byl hlavní zřetel v této kategorii kladen na konzistentnost navigace, intuitivnost ovládání, přítomnost interního vyhledávače a mapy webu. Kontrolovala se použitelnost v alternativních prohlížečích a funkčnost.

Weby, které uspěly v celkovém hodnocení, uspěly hlavně v této kategorii. Jedná se o Transgas a T-Mobile. Jako nejpoužitelnější byly vyhodnocen web Student Agency, v kategorii intuitivní informační architektura zvítězila prezentace Metrostavu.

V průzkumu projekt WebTop100 zohlednil rovněž důležitost vnitřní indexace obsahu, orientační mapy webu, možnost tisku a objemovou velikost – za hranici únosnosti je považována hodnota cca 100 kB, ale třeba hlavní stránka Grada Publishing dosahuje velikosti 496 kB.

Technické řešení webu

V této kategorii se zkoumalo, nakolik je daný web závislý na některé z rozšiřujících technologií pro webové publikování – JavaScriptu nebo Flashi a determinaci použitelnosti stránek na vypnutých obrázcích v prohlížeči. Nejméně závislí jsou Transgas, Česká televize a Hewlett-Packard. Pokud vypnete obrázky při prohlížení prezentace České správy letišť, jste bez popisků ztraceni.

Klíčová role Flashe (Pivovar Bernard – prezentace výrobků, nebo korporátní web?) se někdy nemusí vyplatit, naopak validní kódy stránek, rozlišení odkazů a jasná forma titulků patří k základní výbavě každého dobrého webu.

Marketing internetové prezentace

Jsou internetové stránky přínosem pro firemní strategii marketingu? To byla otázka, jež představovala poslední sledované kritérium. Zároveň se zjišťovala přítomnost společnosti ve vyhledávačích a katalozích, měřila se odezva e-mailového dotazu a hodnotila se zvolená doména.

Vítězem v kategorii se stala česká pobočka Microsoftu, jejíž web je dobře uzpůsoben rozdílným skupinám z řad návštěvníků. Podle toho je vytvořen nejen vzhled, ale i jazyk a jeho termínová složitost.

Marketingově nejpřesvědčivější firmou se stala Škoda Auto. Žádná ze společností letos neměla problémy se svým výskytem v online katalogu ani ve fulltextu. Je to díky pečlivosti firem, nebo kvalitě vyhledávacích strojů a pracovitosti obchodních oddělení katalogů?

Závěr

Co ukázal letošní průzkum projektu WebTop100? Nejlepší weby mají vysokou míru použitelnosti a přehlednosti. Zajímavým poznatkem rovněž je, že první tři vítězné firmy se umístily ve dvacítce nejlepších grafických designů. Nabízí se tak otázka, jaký vztah mezi designem a obsahem mají tvůrci webů zaujmout. Je design pro upoutání návštěvníka nejdůležitější, anebo je kvalitní obsah nade vše? Nejlepší cestou bude ta zlatá střední – při správném řešení struktury může vizuální podoba zaujmout a nasměrovat zákazníka k dobrému obsahu. Proto se také v současnosti upouští od výrazných grafických a flashových prvků.

EBF16

Jako vždy je stále co vylepšovat. Studie odhalila některé všeobecné slabiny jako malou inovaci nebo nevyužití komunikace se zákazníky formou newsletterů.

Naopak pozitivním trendem je zvyšující se důležitost online marketingu, do kterého firmy začínají investovat. SEO (Search Engine Optimization), SEM (Search Engine Marketing), správná doménová politika a indexace webů se stávají samozřejmými aspekty v konkurenci nespočtu firemních webů na Internetu.

Anketa

Co je pro web důležitější? Atraktivní grafika nebo bohatý obsah?

28 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 3. 10. 2005 21:41

Školení: Právo pro e-shopy

  •  
    Jak provozovat e-shop v souladu se zákonem.
  • Jak přistupovat k vrácení zboží a spory se spotřebiteli.
  • Jak v souladu s právem marketovat e-shop.

Detailní informace o školení Právo pro e-shopy »