WebTop100: zaměřeno na přínos pro uživatele

Včera proběhla v prostorách konferenčního centra City na pražském Pankráci tradiční konference projektu WebTop100 a následný slavnostní večer, na němž byly vyhlášeny výsledky hodnocení českých firemních webů. Sedmý ročník sice není žádné kulaté výročí (dokonce ani pro programátory), ale u podobné akce jde přesto rozhodně o zajímavé číslo s jistou výpovědní hodnotou. Otázka zní, v jakém světle se výpověď pro konferenci nese a jaký přínos pro nás dnes podobná akce vlastně má.

Konferenci WebTop100 pořádá pravidelně Dobrý web a funguje jako jeden z hlavních pilířů celého stejnojmenného projektu. Zajímavou kuriozitou je fakt, že se její první ročník dokonce předcházel samotnému založení Dobrého webu. Jejím deklarovaným cílem je snaha dostat na jedno místo odborníky na internetové podnikání a firemní prezentace a zhodnotit stav oboru v České republice. Plně vytížený hlavní sál, který se nevyprázdnil prakticky až do samotného závěru v pozdních odpoledních hodinách, prokázal, že minimálně první cíl splnila na výbornou. A jak je to s těmi ostatními? To ponecháváme na vašem posouzení.

Co dalšího kromě platformy setkávání konference přinesla? Obrovskou výhodou tradice, je že umožňuje srovnávat. Je milníkem, který svým způsobem vybízí k ohlédnutí a zhodnocení posledního kusu cesty, nebo si přímo zahrát na analytika a odhalit v naší chůzi za delší časový úsek nějaký trend. O to první se na konferenci postaral Jan Simkanič, ředitel společnosti Internet Info, který první blok rozstřelil rekapitulací deseti nejvýznamnějších internetových událostí uplynulého roku, které můžete nějakým způsobem využít ve prospěch vaší firemní propagace. Vedle některých tradičních témat mezi nimi stál rozhodně za připomenutí vznik obsahové sítě Sklik, Google Analytics v (použitelné) češtině, blogující velké společnosti (Mall), mPeníze a tradiční leitmotiv všech setkání, které měly letos co do činění s reklamou a propagací na Internetu – sociální sítě. Těm byla, ostatně nijak překvapivě, věnovaná závěrečná část konference. Druhý bod pak reprezentuje samotné WebTop100.

Pár poznámek k programu

Program konference byl rozdělen do čtyř bloků. První blok se pokoušel podchytit problematiku správného uchopení redesignu korporátního webu a analýzu chyb, kterých bychom se rozhodně měli vyvarovat. Druhý dopoledně-polední blok nesl poněkud všeříkající označení „dva slidy teorie, 10 minut praxe“ a zaměřil se na přiblížení některých notorických problémů internetového marketingu, jako je například PPC versus bannerová reklama. Následný odpolední blok byl se pokusil podchytit moderní technologie a některé z nejžhavějších trendů ve vlastním podnikání. V samotném závěru byli návštěvníci, kteří stále ještě vydrželi poslouchat v bdělém stavu, odměněni panelovou diskuzí, která mimo jiné přinesla zhodnocení současného stavu firemních webů pohledem žebříčků WebTop100. Samotné bloky působily poměrně vyváženě a podařilo se udržet pozornost posluchačů i v pozdějších odpoledních hodinách. Poněkud rozpačitým dojmem působil pouze paralelní doprovodný program, skýtající „praktické ukázky“ diskutovaných témat. Přestože šlo nepochybně o zajímavý nápad, dva navzájem si konkurující sály byly ve finále příčinou, že sál mimo hlavní konferenci zel s výjimkou coffeebreakových přestávek spíše prázdnotou.

Obsah doprovodného programu si přitom nezájem rozhodně nezasloužil. Možnosti vyzkoušet si v roli testera, jak funguje oční kamera, včetně možnosti vidět jednotlivé výstupy, nechat si od insiderů (uživatelů) vysvětlit a prakticky demonstrovat potenciál vybraných sociálních sítí, jako jsou Facebook, LinkedIn nebo mikrobloging přes Twitter byly spolu s hlavním lákadlem – bezplatnou konzultací Dobrého webu.

vizualni styl als corporate image

Ukázka toho, jak jednotný vizuální styl může nahradit logo.


První blok konference se pokoušel hledat odpovědi na otázku, co je vlastně jádrem úspěšného redesignu, upozornit na nejčastější chyby a poskytnout relevantní doporučení firmám, které se na redesign svého webu chystají. Hned první přednášku bloku zahájil poněkud netradičním tématem grafický designér a odborný publicista Alan Záruba (CICZ), který se zaměřil na problematiku jednotného vizuálního stylu. Firemní design může být vnímán i bez použití loga, prohlašuje Záruba, svoji tezi dokazuje na několika příkladech, jako je označení modelů automobilky Škoda. Design produktu nebo forma jeho obalu se často stává kmenovým vizuálním prvkem tím, že je vnímána jako příznačný symbol svého výrobce. Samotný motiv a styl vizuální prezentace společnosti je také formou, kterou lze vnímat jako signifikantní prvek vizuálního stylu, stejně jako všeobecně přijatý styl reklamní kampaně, nebo forma propagace výrobků a služeb. Veřejnost tyto zásadní atributy vnímá podobně jako symbol identity (logo), vysvětluje dále Záruba, proč designově signifikantní weby bez velkých či jinak agresivních log mohou často zapůsobit lépe než nevhodně zvolená opačná strategie.

V navazující přednášce se Stefan Canov ze společnosti Miton pokusil shrnout desatero bodů, kterým je dobré při redesignu webu věnovat pozornost. Ve stručnosti shrnuto, prvním bodem je ujasnit si, jaký efekt je vlastně účelem samotného redesignu. Každá změna by totiž měla směřovat k lepší funkcionalitě, ne pouze vizuální atraktivitě. Druhý bod se týkal přesně vymezeného zadání, třetím bodem je efektivní „Creative Brief“, jehož cílem má být správné specifikování technických otázek, konkrétních cílů a účelu. Čtvrtý bod představuje sestavení adekvátní realizační skupiny, přičemž odpovědná by měla být v ideálním případě pouze jedna osoba. Pátým bodem je výběr webdesignera, kterému budeme důvěřovat, dále pak tvorba „Wireframu“, tedy vhodného modelu ještě před samotným pokusem o realizaci či zadání. Nakonec pochopitelně nesmíme zapomenout na SEO, vhodnou selekci návrhů (kvalita by měla převažovat nad kvantitou), konkretizace připomínek a (protože redesign vlastně nikdy nekončí) vhodné a zodpovědné testování.

Následující panelová diskuze na téma „Po bitvě je každý generál, aneb ti, kteří už to mají za sebou“ by se dala shrnout úvodní větou Josefa Drobílka z Hypoteční banky, který prohlásil, že klíčovým aspektem je dobré zadání, s nímž nemusíte mít další obavy.

Protože není v kapacitě tohoto článku referovat o průběhu celé konference, o dalších přednáškách jen výběrově a stručně.

Z druhého bloku zaujal Luboš Plotěný z Dobrého webu s tématem „jak na interní vyhledávání a interaktivní formuláře“. Překážkou návštěvníka, který je rozhodnutý nakoupit, často může být celý web, prohlašuje Plotěný. A co je podle něho důležité? Podstatné je odstraňovat chyby, které se projeví v uživatelském testování, uživatelé nedělají chyby úmyslně. Je také dobré kontrolovat a uchovávat si data, která neprošla validací formuláře – je opravdu chyba v návštěvnících?, ptá se zhruba uprostřed své přednášky.

analyza chyb

Mechanismus analýzy chyb

Content


Z dalších přednášek stála za pozornost například prezentace Lukáše Kokošky ze Seznam.cz Web v mobilu a jak ho tam dostat. Za hlavní myšlenku přednášky lze považovat potřebu přizpůsobovat stránku mobilnímu displeji nejen horizontálně, ale také vertikálně. Mobilní verze webů jsou velikosti displeje přizpůsobené – vše důležité je nahoře, není nutné moc skrolovat. Příklad – m.seznam.cz, říká Kokoška. Za zmínku stála také následující přednáška o správném a chybném pochopení sociálních sítí firemním sektorem. Konferenci uzavřel tematický blok „Firemní weby pohledem žebříčků WebTop100“.

A jak dopadlo samotné vyhlášení na následující slavnostním večeru?

Absolutně nejlepší web, který splňoval většinu hodnotících kritérií vlastní společnost ČEZ. Na druhém místě zabodovaly stránky společnosti T-Mobile a v relativně těsném závěsu web společnosti Česká pojišťovna. Po samotném vyhlášení vítězů hlavního žebříčku WebTop100 byli na vyhlašovacím večeru v pražském disco klubu Pacha oznámeni také vítězové 11 oborových žebříčků. Zde jsou firmy řazeny a hodnoceny podle oboru podnikatelské činnosti a udílí se také tři speciální ceny – marketingové, designové a uživatelské trefy. Kromě kritérií, která jsou společná, se v rámci oborových žebříčků hodnotila také informační hodnota stránek.

Vítězové oborových žebříčků WebTop100 za rok 2008
Kategorie Web
Auto-moto Škoda Auto
Telekomunikace a IT PeckaDesign
Finance Hypoteční banka
Obchod a prodej FREEPORT LEISURE (CZECH REPUBLIC)
Průmysl Lesy České republiky
Energetika ČEZ
Transport Dopravní podnik hl. m. Prahy
Cestovní ruch Ministerstvo zahraničních věcí ČR
E-shop MEGAPIXEL
Potravinářství a gastronomie Plzeňský Prazdroj
Microsite STOCK Plzeň-Božkov
Marketingová trefa BAŤA
Designová trefa Opavia – LU (brumík.cz)
Uživatelská trefa Dopravní podnik hl. m. Prahy

Anketa

Zúčastnili jste se konference WebTop100?

15 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 31. 10. 2008 21:39
Zasílat nově přidané názory e-mailem

Školení: Online Public Relations aneb PR sociálního věku

  •  
    Jak se liší digitální PR oproti klasickému PR.
  • Jak tvořit tiskové zprávy.
  • Jak monitorovat a vyhodnocovat PR.

Detailní informace o školení »