Webware 100: výkladní skříň současného Internetu?

Byly vyhlášeny výsledky ankety Webware 100 hledající mezi uživateli ty nejlepší projekty z kategorie Web 2.0. Jaké služby v anketě uspěly? Jak si vedli velcí hráči Google, Yahoo a Microsoft? Došlo na překvapení?

Ať už si o tzv. Web 2.0 myslíte cokoliv, služby, které se tak často označují, patří dnes k těm technicky i uživatelsky nejzajímavějším na Internetu. Pokud nesplaskne další internetová bublina, budou pravděpodobně hybnou silou Internetu, tedy jestli jí již v některých případech nejsou.

Web 2.0 je možná nešikovné označení, protože webový obsah se vyvíjí poměrně živelně, takže přesné označení nějaké verze je naprosto nesmyslné, jelikož pro někoho by druhou verzí webu mohlo být zavedení obrázků či první rámové struktury a jiné milníky webové historie. To je ale jedno.

Důležité je, že tu tyto typy projektů jsou a magazín Webware.com vyhlásil anketu, která hledá ty nejlepší zástupce z kategorie Web 2.0, a přiznejme si hned úvodem, že to vzal opravdu zeširoka. Webware.com je magazín věnovaný webovým aplikacím a patří do sítě CNET Networks, takže rozhodně nejde o nějaký druhořadý plátek.

Anketa Webware 100 2007 hledala deset nejlepších projektů v deseti vyhlašovaných kategoriích. V první fázi nominovali čtenáři jednotlivé projekty. Po výběru pak přišel zásah redaktorů Webware.com, kteří probrali nominace a nakonec nabídli finální výběr projektů účastnících se soutěže ke konečnému čtenářskému hlasování.

Nominací přišlo přes pět tisíc a z nich bylo vybráno 250 finalistů soutěže. Ve finálním hlasování bylo přijato téměř půl milionu hlasů, takže konečné výsledky již jistou vypovídající hodnotu určitě mají. Nakonec bylo v každé z deseti kategorií vyhlášeno deset nejoblíbenějších (nejlepších?) projektů, které se staly vítězi.

Kategorie Browsing

V této kategorii se vedle webových prohlížečů objevovaly i projekty všemožně usnadňující surfování jako online RSS čtečky nebo personalizované startovací stránky, takže patří k těm volnějším. Seznam prvních deseti projektů vypadá následovně: Firefox, Google Reader, Internet Explorer 7, My Yahoo, Netvibes, OpenID, Opera, Safari, StumbleUpon a Yourminis.

V kategorii Browsing zvítězil Firefox, který získal polovinu všech hlasů. Microsoftu jistě muselo udělat radost, že se sedmičkový Internet Explorer probojoval do elitní desítky, přestože jeho předchozí verze to od odborné veřejnosti v minulosti hodně schytávaly. Klasické prohlížeče zastupuje ještě Safari a Opera. Zejména úspěch Opery je zajímavý, protože její reálná penetrace je rozhodně menší než počet uživatelů Google Readeru či My Yahoo.

Vedle prohlížečů se do elitní desítky dostaly i různé služby a nástroje. Personalizované startovací (domovské) stránky zastupuje Yourmins, Netvibes a My Yahoo. Windows Live a iGoogle se do elitní desítky nedostaly, což je v případě iGoogle také dosti pikantní, protože Google v oblasti vyhledávání Yahoo jasně válcuje. Dalo by se tedy očekávat, že uživatelé budou dávat přednost i jeho službě iGoogle, ze které mají snadný přístup k hledání i různým informacím, ale v anketě přesto uspělo konkurenční My Yahoo.

O Open ID jsme na Lupě nedávno psali v článku OpenID – dočkáme se globální internetové občanky?. Jedná se o autentifikační systém, který na rozdíl od starších Windows Live ID nebo Google Account je otevřený a nefunguje jen v rámci služeb od jedné firmy. Můžeme se s ním setkávat už i v České republice třeba na blozích v rámci serveru Bloguje.cz.

Jediným zástupcem klasických RSS čteček je webová čtečka Google Reader. Význam RSS pro moderní služby a jejich uživatele ovšem dokladuje, že všechny umístěné prohlížeče mají vestavěnou RSS čtečku a pět umístěných služeb RSS aktivně využívá.

Posledním projektem, o kterém ještě nebyla řeč, je StumbleUpon. Jeho definice jednou větou je poněkud složitější. Jde o kombinaci komunitního projektu a doplňku pro Interent Explorer a Mozilla Firefox, jehož prostřednictvím si uživatelé doporučují zajímavé stránky dle kategorií svého zájmu.

Kategorie Communications

Mantinely této kategorie jsou nastaveny jasně: e-mail, chat a hlas a těžko v ní hledat nějaké překvapení – snad jedině chybějící ICQ. Jinak zabodovali hlavní hráči jako je Microsoft, Yahoo, Google či AOL.

Do první desítky se dostaly freemailové služby Gmail, Windows Live Hotmail a Yahoo Mail. V souvislosti s Hotmailem je třeba zdůraznit, že finální hlasování probíhalo již po spuštění nové verze. Těžko říci, jestli by původní Hotmail vypadající ve srovnání třeba s Gmailem jako technické muzeum, v soutěži skončil takto vysoko.

Z oblasti e-mailu se v elitní desítce nenachází žádný klientský program. To však neplatí u instant-messagingových klientů. Uživatelé dostali svými hlasy do první desítky AIM od AOL, Windows Live Messenger od Microsoftu a Yahoo Messenger, jehož původ je patrný již z názvu. Google Talk či Jabber obecně se mezi prvních deset projektů nezařadil. Do první desítky se naopak dostal i známý Skype.

Alternativní univerzální instant-messengery zastupuje Trillian a webová služba Meebo. Oba tyto produkty umožňují svým uživatelům být najednou připojeni k více navzájem si konkurujícím komunikačním službám.

Našince by v elitní desítce mohl překvapit snad jen u nás nepříliš známý server Grand Central. Ten nabízí široké spektrum služeb pro uživatele mobilních telefonů, jako je třeba sdílení telefonního čísla mezi více přístroji či hlasová pošta a další dílčí služby propojující svět Internetu a mobilních telefonů. O Grand Central budeme slýchávat zřejmě častěji, protože jej údajně koupil Google a má s ní podle spekulací zahraničních médií velké plány.

Kategorie Community

Tato soutěžní kategorie patří k těm volnějším. Projekty s nálepkou komunitních bychom našli i v dalších kategoriích a naopak zde nalezneme projekty, kterým by pro změnu slušelo zařazení i do jiných kategorií – např. Communications či Data a Media, kterým se budeme věnovat později.

Dle očekávání nemohou chybět sociální sítě Bebo, Facebook, Friendster či MySpace. K nim se připojuje Gaia, což je kombinace online hry a sociální sítě.

Weby Dogster a Catster sdružující majitele a milovníky psů, resp. koček, se umístily společně na jedné příčce. Jsou to totiž blízcí příbuzní. V praxi se zase tolik neliší od klasických komunitních serverů ale tématicky se specializují. Jinak nemohou chybět diskuzní fóra, sdílení videí a fotografií, uživatelské skupiny apod.

Záložkovací a vůbec všechny služby zaměřující se především na sdílení odkazů zastupuje v této kategorii známý Digg. Del.icio.us či jiné podobné služby byste v první desítce, možná trochu s podivem, hledali marně. Je tu sice ještě Linkedin, ale tato služba je přece jen trochu jiná v tom, že se primárně zaměřuje na neveřejné sdílení odkazů v rámci nějaké existující komunity uživatelů.

Další držitel ocenění Webware 100 Winner jenom dokládá, jak široký pojem mohou představovat komunitní sítě, resp. komunitní služby. Server DeviantArt je určen k prezentaci moderního digitálního umění. Pro koncové uživatele je to vítaný zdroj potisků pro trička, návrhů tetování, obalů na CD, pozadí na plochu nebo skinů pro populární programy.

Nakonec jsme si z elitní desítky schovali Me.dium, což je jeden z těch projektů, kde si může leckdo pomyslet, co že to ty vývojáře napadne, a nakonec žasne, kolika lidem se jejich nápad zalíbil. Me.dium přidává do Firefoxu postranní panel, ve kterém vidíte, kdo z ostatních uživatelů právě prohlíží stejnou stránku jako vy a kde zrovna browsdají vaši přátelé. Je to tedy takový klon Last.fm zaměřený jiným směrem. Zajímavý je ovšem vestavěný chat, takže se třeba můžete se svým kamarádem zarozčilovat nad stránkou se sportovními výsledky a oba se přitom nacházet na opačných koncích světa.

Kategorie Data

Dostali jsme se k další volnější kategorii, ve které jsou služby zaměřující se na hledání informací a ukládání i sdílení souborů. Z vyhledávačů se v první desítce ocitli staří známí: vyhledávač Google, služba Yahoo Search a vyhledávač Windows Live. Méně užívaný Ask.com se mezi prvními deseti neumístil a ani žádné vyhledávače z oblasti těch méně tradičních v první desítce nejsou. Snad jedině ChaCha kombinující klasický vyhledávací engin s přispěním komunity pomáhající ke zkvalitnění výsledků hledání.

Internetové úschovny zastupuje zejména Box.net. Peer-to-peer služby pro uzavřené sdílení souborů s dalšími uživateli nabízí svým uživatelům Pando, YouSendIt a rozšíření pro Firefox AllPeers, které se vyvíjí v Praze.

Když je řeč o sdílení, pochopitelně nemůže v kategorii Data chybět technologie BitTorrent.

Ještě nebyla řeč o placeném balíčku služeb Apple .Mac, jejíž záběr je ovšem podstatně širší a zahrnuje třeba i online kalendáře a e-malové služby. Hodně se jí tedy blíží Office Live, ovšem ten uspěl ve zcela jiné kategorii, ke které se ještě dostaneme.

Kategorie Entertainment

Tato kategorie je poněkud zvláštní a z našeho pohledu ani není až tolik zajímavá. Oficiálně je určena pro doslova a do písmene Tools for taking time off neboli jednoduše řečeno pro různé projekty a služby na odreagování či zabíjení dlouhé chvíle, ale takto bychom mohli označit dobrou polovinu projektů umisťujících se v ostatních kategoriích. Nepřekvapí tedy, že v ní převažují hlavně flashové online hry.

V první desítce se umístily: Desktop Tower Defense, Eventful, GameGum, Homestar Runner, Line Rider, Newgrounds, Revision 3, Stardoll, Yahoo Bix, a You Dont Know Jack.

Kategorie Media

Tato kategorie nás bude opět zajímat o něco více a znovu je třeba upozornit na značné prolínání různých kategorií. Leckdo by váhal, jestli následující vítěze této kategorie nezařadit třeba mezi komunitní projekty či do kategorie Data.

Nejvíce jsou zastoupeny služby pro sdílení fotografií, kde nemůže chybět Flickr a dále také služby Fotki, PhotoBucket a nebo u nás méně známý Zooomr. V první desítce nejsou třeba Yahoo Photos nebo konkurenční služba Picasa Web Albums. Nabízí se tedy teorie, že uživatelé i u publikování fotek na Internetu dají raději přednost komunitněji zaměřeným projektům, jako je třeba Flickr. To ostatně potvrzují i zkušenosti portálu Yahoo, jehož původní služba Yahoo Photos i přes vývoj slibné nové verze se už netěší takovému zájmu uživatelů. Ten naopak upadá a stále větší pozornost se zaměřuje na Flickr. Yahoo ostatně s Yahoo Photos končí a bude se soustředit výhradně na zmíněný Flickr, který před časem koupil.

Podobně „schizofrenní“ je nyní Google, ale nikoliv v oblasti fotografií, nýbrž v oblasti videa. Jeho původní Google Video na elitní desítku nestačilo, kdežto YouTube se v ní samozřejmě umístilo. Navíc patří k projektům, které v celé anketě dostaly nejvíce hlasů. Google sám ostatně přiznává, že ještě není rozhodnut, co se dvěma podobnými službami provede.

K serverům zaměřujícím se na video v této kategorii vedle YouTube patří ještě Yahoo Video a uStream.tv, který ovšem dost vybočuje, protože není určen jen pro vystavování videa, ale věnuje se především streamování živého videa. Prakticky kdokoliv s webkamerou za několik stokorun i bez drahého softwarového vybavení může produkovat svou vlastní televizi a s pomocí flashového přehrávače, který se příliš neliší od toho z YouTube, pak takto třeba vysílat na svých stránkách.

V této společnosti působí poněkud kuriózně klasická internetová půjčovna filmových DVD nosičů Netflix, jejíž obdoba pod názvem Cinetik fungovala i u nás, ale neuchytila se.

Z kategorie Media jsme se už tedy podívali na video i fotky. Co hudba? I ta zde má své zástupce, je však ve stínu videa a fotek. První ze dvou zástupců je známý komunitní server Last.fm, který mimochodem nedávno změnil majitele. Last.fm je kombinací online rádia a komunitního serveru, kde se virtuálně setkávají uživatelé se stejným hudebním vkusem, jenž je monitorován podle hudby, kterou si uživatelé na počítači přehrávají.

Druhým zástupcem zaměřujícím se na hudbu je Pandora. Název sice mnoho nenapovídá, ale o to je to zajímavější služba. Můžete si vytvořit vlastní online rádio jenom pro sebe, aniž byste se museli zaobírat výběrem písní. Stačí naklikat si svou oblíbenou hudbu a v ideálním případě vám pak Pandora do vaší osobní online rádiové stanice bude servírovat podobnou hudbu. Automatizovaný výběr si samozřejmě můžete později dle potřeby korigovat. Zamrzí ovšem, že pro uživatele z České republiky není služba dostupná. Vyvíjí se sice globální verze, ale na tu si ještě budeme muset počkat.

Kategorie Mobile

Kategorie zaměřená na služby pro mobilní telefony působí trošku jako one man show Googlu, který je tu zastoupen hned třemi produkty, a sice Google Gmail Mobile, Google Maps Mobile a Google Voice Local Search. O této službě se u nás moc neví, což je škoda. Je však ve stádiu hlubokého vývoje, přesto si ji již Američané mohou vyzkoušet. Stačí vytočit běžné telefonní číslo, vyslovit vyhledávací dotaz a výsledek hledání přijde za okamžik formou SMS.

Z hlavních konkurentů Googlu se v kategorii Mobile objevuje pouze Yahoo s mobilní verzí svého vyhledávače s názvem Yahoo OneSearch, tentokrát samozřejmě již klasického, nikoliv jako v případě Google Voice Search.

Služba 3Jam slouží pro odesílání textových zpráv všem uživatelům v dané skupině. Něco podobného kdysi nabízel třeba Eurotel na bázi běžných SMS zpráv. Tell Me je pro změnu další hlasový vyhledávač, který letos koupil i s mateřskou společností Microsoft. ShoZu je zase mj. utilitka pro upload např. fotografií z mobilního telefonu do Flickru apod. SoonR je aplikace propojující mobil a počítač, čímž umožňuje snadné sdílení souborů mezi těmito zařízeními nebo práci se Skype na displeji mobilního telefonu.

Na mobilní sdílení fotografií se zaměřuje Radar.net. Není nutné instalovat do mobilu žádný klientský software, postačí běžná podpora MMS či e-mailový klient podporující přikládání příloh. Novinkou je také spolupráce s Photobucket, který uspěl v kategorii Media.

Mundu Radio se zabývá streamováním rádií pro chytré mobilní telefony a komunikátory a zpřístupňuje tedy řadu internetových rádií i uživatelům mobilních zařízení.

Kategorie Productivity and Commerce

Jestli jsme u předešlých kategorií mluvili o značné volnosti, u této to platí dvojnásob. Nalezneme v ní známou online aukční síň eBay a neméně známý internetový obchod Amazon, který již dávno překročil hranice online knihkupectví.

Umístil se i platební systém PayPal, který je v zahraničí velmi úspěšný i v běžném denním provozu, ovšem i přes otevření svých bran českým klientům a partnerům je u nás téměř nevyužíván. Námi oslovení obchodníci si hlavně stěžují na nelokalizaci služby nebo výši poplatků, která se u drobnějších nákupů Čechům nevyplatí.

Google je hojně zastoupen i v této kategorii, a to reklamním systémem Google AdWords, resp. Google AdSense, jehož bezmála mánie se přehnala českým Internetem už před několika měsíci a dnes jej uživatel vidí prakticky na každém kroku.

Uspěl i Google Calendar a také webová kancelář Google Docs & Spreadsheets. S internetovými doplňky pro kanceláře zabodoval i Microsoft díky balíku služeb Windows Live Office částečně se podobající službě .Mac od Applu umístěné v jiné kategorii.

Z méně známých projektů v první desítce nalezneme službu Basecamp pro koordinaci práce na projektu a spolupráci na něm mezi více pracovníky. S vystavováním a zasíláním faktur zase pomůže služba Blinksale a umístil se i inzertní systém Craigslist. Zde stojí za zmínku jeho design – na první pohled vypadá jako nějaká polofunkční webová aplikace, ale to je jeho stálá tvář. Ukazuje se tak, že dobrá služba si své uživatele najde i bez navoněného designu s kulatými okraji a vrženými stíny.

Kategorie Publishing

A teď ke kategorii, kde jsou přece jen mantinely o něco pevnější. Patří sem služby pro blogování a provoz webových stránek. Google zde uspěl s blogovacím systémem Blogger.com, který jsme si při příležitosti spuštění jeho české verze nedávno představovali v článku Elegantní blogování s Blogger.com už i v češtině.

Uspěl i server FeedBurner usnadňující autorům blogů a webzinů mimo jiné zviditelnění jejich stránek, širší podporu podcastingu a snížení zátěže jejich serveru. Službu využívali často třeba autoři blogující na Blogger.com, takže není divu, že ji Google nedávno koupil. Zatím ale není jasné, jak s ní ve výsledku naloží.

Google zastupuje ještě služba Google Analytics určená pro monitoring návštěvnosti a chování návštěvníků sledovaných stránek, která se mimochodem nedávno dočkala nové podoby administračního rozhraní. Google Analytics bývá občas z různých důvodů terčem kritiky. Uživatelé si v poslední době stěžovali hlavně na výpadky nebo i podobu nové verze administrace.

Výše zmíněný Blogger.com ovšem není jedinou blogovací službou umístěnou v elitní desítce kategorie Publishing. Uspěly i konkurenční služby VOX a TypePad. Ze systémů, které si mohou nainstalovat uživatelé na svůj vlastní server, v této kategorii nalezneme i populární DrupalWordPress.

V kategorii Publishing se umístil i Adobe Flash. I když se to ne každému uživateli musí líbit, jeho role v dnešním pozadí webů je téměř klíčová a šíře využití je značná. Flash si nevytvořil zrovna dobré jméno kvůli často nevhodnému užívání, ale dnes je opravdu důležitý. Stačí se podívat, kolik z výše uvedených projektů jej využívá – od flashových her přes přehrávače sdíleného videa po vykreslování grafů.

V anketě uspěl i projekt Silverlight od Microsoftu. Microsoft si samozřejmě nechce nechat v oblasti Web 2.0 ujet vlak (jestli už není pozdě), takže se pustil do vývoje konkurence pro Adobe Flex. V anketě se sice prosadil, ale jak uspěje u autorů služeb, uvidíme až časem.

Posledním projektem, který se dostal mezi první desítku, je PollDaddy nebo online nástroj pro vytváření anket, které pak lze jednoduše vložit do vašich stránek nebo do blogu. Nemusíte přitom ovládat HTML, PHP či něco podobného. V česku známe třeba BlueBoard a několik menších služeb.

Kategorie Reference

Desátá a poslední vyhlašovaná kategorie by se mohla nazvat „co se jinam nevešlo“. Najdeme tu online mapy Google Maps, Yahoo Maps či mapy na Ask.com. Překvapivě neuspěla služba Google Earth, ale konkurenční Microsoft Virtual Earth mezi deseti vyvolenými figuruje.

Do této škatulky se vešla i otevřená encyklopedie Wikipedia a další encyklopedie Answers.com nebo rozsáhlá filmová databáze IMDB. Jistě netřeba podrobněji představovat.

U nás je méně známý projekt WebMD. Jak jej charakterizovat? Je to v první řadě jeden z nejvyhledáva­nějších zdrojů informací o zdraví na Internetu. Není to však jen nějaká primitivní digitalizace domácího lékaře našich babiček, ale moderní projekt s blogy lékařů, aktuálním zpravodajstvím, rozsáhlým videoarchivem, diskuzním fórem či interaktivním slovníkem. Českou skromnější obdobou může být třeba Ordinace.cz či Lékárna.cz.

Uspěl také hosting Wikia poskytující prostor a zázemí wikiprojektům všeho druhu. Je sice zdůrazňována jeho oddělenost od Wikipedie, ale jde řekněme o blízkého příbuzného. Oba zmíněné projekty založil Jim Wales.

Zajímavý je i poslední projekt, a to Geni, kde si uživatelé vytvářejí své rodokmeny a hledají své případné příbuzné, kteří jsou do projektu rovněž zapojeni, a jeho cílem je takto propojit co nejvíce uživatelů v jeden velký rodokmen.

Závěrem: ať žijí betaverze

To by tedy bylo sto projektů, které uspěly v anketě Webware 100. Shrneme-li výsledky jednotlivých kategorií, tak uspěly hlavně služby a projekty soustředící se nějakým způsobem na komunitu. Perličkou také je, že nadpoloviční většina služeb je stále opatřena obligátní nálepkou beta.

Zajímavé jsou také úspěchy velké trojky GYM, tedy Googlu, Yahoo a Microsoftu. Projekt alespoň jednoho z nich nalezneme takřka v každé kategorii a ze stovky projektů do stáje velké trojky patří přibližně polovina. Zbytek až na několik výjímek bude zřejmě dříve či později předmětem jejich zájmu z hlediska případné akvizice.

KL_NOMINACE

Uvidíme za rok, který z dnes úspěšných projektů bude nastupovat již ve stájových barvách některého z velkých hráčů, nebo jestli se do internetové smetánky dokáže přidat i někdo další.

Webware 100 tedy máme pro letošní rok za sebou. Zda výsledky představují výkladní skříň současného Internetu, už posuďte sami.

Anketa

Je letošní Webware 100 výkladní skříní Internetu?

10 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 2. 7. 2007 20:57

Školení: Právo pro e-shopy

  •  
    Jak provozovat e-shop v souladu se zákonem.
  • Jak přistupovat k vrácení zboží a spory se spotřebiteli.
  • Jak v souladu s právem marketovat e-shop.

Detailní informace o školení Právo pro e-shopy »