WhatsApp hlásí 600 milionů uživatelů měsíčně, monetizaci stále nemá

Chatovací služba patřící Facebooku je podle všeho populárnější než Facebook Messenger. Samozřejmě, pokud berete vážně číslo, které se nedá ověřit.

Popularita WhatsApp je dána minulosti, kdy ještě služba byla samostatná a nezávislá a nabízela něco, co zejména mládež hodně chtěla: možnost uniknout Facebooku a bezpečně komunikovat mezi sebou, v podstatně užším měřítku, než jak je tomu v jejich sociálních kruzích na Facebooku. Ty se za několik let rozrostly až příliš, včetně toho, že sem pronikají rodiče, kteří své děti už umí přeci jenom (na Facebooku) lépe najít.

Minulý týden Jan Koum (CEO a zakladatel) oznámil na Twitteru dosažení hranice 600 milionů měsíčních aktivních uživatelů. Neopomněl přitom zdůraznit, že aktivníregistrovaní jsou rozdílní uživatelé.

Now serving 600,000,000 monthly active users. Yes, active and registered are very different types of numbers…

Služba WhatsApp dosáhla půl miliardy v dubnu a mezi chatovacími aplikacemi má poměrně velký náskok. Snapchat (slibující falešný pocit soukromí) má přes 100 milionů uživatelů, Viber také a mezi těmi většími je nejspíš pouze WeChat s více než 400 miliony, ale ten je v zásadě využíván hlavně v Číně.

Narážka Jana Kouma na aktivní vs. registrované uživatele je samozřejmě správná. Řada služeb uvádí, kolik má registrovaných uživatelů, tedy číslo poměrně zásadně zavádějící. U WhatsApp je ale s čísly podobný problém: nevíme, co je to „aktivní“ uživatel – může to být samozřejmě někdo, kdo si WhatsApp pustí jednou měsíčně, aniž by ho jakkoliv opravdu používal (a podobně postavená metrika je zcela běžná). 

CIF16

A protože jde o čísla nikým neověřovaná, není vůbec jasné, jak jsou počítána. Stačí vzpomenout na dobu před několika lety, kdy Facebook za uživatele vydával i návštěvníky webových stránek, kteří si zobrazili Like/Líbí tlačítko.

WhatsApp byl koupen Facebookem za 19 miliard dolarů a ještě stále není jasné, kde bude brát peníze na provoz. Jediným zdrojem příjmů je poplatek 0,99 USD ročně, který uživatelé začnou platit po první roce používání zdarma. Koum přitom odmítá zavést reklamu a je i proti dalším způsobům monetizace (například doplněním her coby součásti služby).

15 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 2. 9. 2014 10:27

Školení: Jak na firemní Facebook prakticky

  •  
    Jak efektivně propojit Facebook s webem.
  • Jak vše měřit a vyhodnocovat.
  • Jak řešit krizové situace.

Detailní informace o školení Facebooku »