Hlavní navigace

Windows Live se mění na sociální metasíť

17. 12. 2008
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

 Autor: 29
Microsoft minulý měsíc oznámil dovršení radikální přestavby platformy služeb Windows Live. Někteří čtenáři již možná zaregistrovali sérii menších změn na úrovni některých aplikací - Essentials či u Hotmailu. Dílčí změny však byly jen pověstnými kapkami před samotnou bouří. Rozdíl mezi „vlnou II“ a vlnou tři je v celkové koncepci, Live služby se zkrátka mění. K horšímu či k lepšímu?

Poslední generace měla evropskou premiéru ve své ostré verzi včera. Čím hodlá v tvrdé konkurenci online aplikací a služeb zaujmout? Při prvním pohledu je vidět hlavně vizuální facelift. Již první pohled na homepage služeb Windows Live nám připomene zeď na Facebooku. O náhodu nejde, prý ani o lacinou nápodobu, vše souvisí s novým pojetím služeb a nový vizuální cover je tentokráte spíše onou pověstnou špičkou ledovce.

Třetí generace, nebo chcete-li tzv. Wave 3, Windows Live stojí na důkladnějším provázání jednotlivých součástí služby navzájem. Vedle evolučních změn, jako je navýšení kapacity síťového úložiště SkyDrive, která je dnes pětinásobná (25GB), sofistikovanějšího sdílení a prezentace fotografií v rámci Windows Live Photos nebo například vylepšeného Live Messengeru, představuje hlavní změnu zejména větší důraz na komunitní povahu služby, řekl nám ke změnám Tomáš Koška, vedoucí online služeb ve společnosti Microsoft.

Na instant messaging je v nové Web 2.0 podobě Windows Live kladen značný důraz. Ne náhodou. Zatímco ostatní aplikace nebo služby, snad s výjimkou Hotmailu, se těší zájmu spíše vlažnému, instantní komunikátor Windows Live Messenger není jen nejpoužívanější aplikací celého balíku, ale také nejrozšířenější IM aplikací na světě a jeden z deseti nejpoužívanějších programů vůbec. Cílení Messengeru 2009 bylo nastaveno zejména na věkovou skupinu, která v Česku nejčastěji používá konkurenční ICQ, tedy na děti a teenagery. Důraz je tedy kladen především na zábavu, nejviditelnější novinku zde vedle sdílených kontaktů představují nejspíš foto/videoemo­tikony, které si může prostřednictvím jednoduchého průvodce uživatel s webkamerou jednoduše natočit. Další novinky se týkají propojení s ostatními aplikacemi. Patří sem například sdílení fotografií přetažením myši do okna s konverzací, podpora kanálu „Co je nového” s Facebook like informacemi o online aktivitách přátel či podpora skupinové textové komunikace až pro dvacet lidí naráz.

windows live home

Homepage Windows Live


Celková změna oproti předchozímu vývoji připomíná obrat o sto osmdesát stupňů, je však k lepšímu nebo k horšímu? Hodně záleží na zvycích a preferencích uživatele. Na první pohled bych se však přece jenom spíše přikláněl k tomu prvnímu. Dokonce věčný kritik internetových služeb a hlavní bloger serveru Techcrunch, Michael Arington, se rozepsal víceméně v pochvalném duchu: Poslední změny transformovaly Microsoft Windows Live z jednoduchého vyhledávacího enginu, obohaceného o pár dalších funkcí, na spojnici sociálních sítí, která bere informace o činnostech, informace a obsah napříč webem.

CZ_Messenger

Vraťme se však tématu, jak se z původně pouze prodloužené ruky desktopového systému ob generaci stala sociální síť. Dnešní svět je zahlcen množstvím online produktů a zejména sociálních sítí, většina z nás používá více než jednu z nich. Já kupříkladu používám Windows Live messenger a ICQ na instant messaging, pro sdílení fotografií Flicker a Rajče, na síťování používám Facebook, jsem na Libímseti a v podobném duchu bych mohl ještě pokračovat, vysvětluje Koška, který hned dodává: Problém, na který jsem nedávno sám narazil, spočívá v tom, že kdykoli se chci podívat, co se kde nového událo, strávím tím zbytečně mnoho času. Musím se všude zalogovat, prohlédnout události a pak teprve mohu popojet dál. Domnívám se, že moje zkušenost rozhodně není unikátní, znají to prakticky všichni, kdo se na Internetu pohybují již déle. Naším cílem tedy bylo vytvoření platformy pro střetávání.

Nová verze Live služeb přináší vedle lepšího provázání služeb napříč platformou a také nové generace jednotlivých aplikací. Proměny se dočkala zejména práce s fotografiemi a elektronickou poštou, nově vypadá Live Messenger, který je nyní značně provázán s dalšími službami (SkyDrive, Windows Live Fotogalerie) a dalšími internetovými službami.

WL - fotky

Windows messaging, e-mail a obsah padesáti dalších zdrojů

Microsoft tuší, že by v současné době boj o sociální síť v první trojce oblíbenosti nejspíše nevyhrával a znamenal by pro něj nepřiměřená rizika a investic. Snaží se tedy kráčet podobnou cestou jako Google se službou iGoogle. Klíčovou složkou je práce s kontakty, a to jak u domovských aplikací, tak na bázi sdílení kontaktů s třetími stranami. Cesta, kterou chceme jít, je jeden seznam kontaktů – jeden seznam přátel, který máme integrovaný napříč všemi službami. To znamená, že se překrývá seznam kontaktů v e-mailu, s fotodatabankou, instant messengerem. Další prioritou byla možnost podívat se kdekoli na zprávy ze všech, komentuje Koška.

Proto, aby Microsoft zvýšil komfort udržování kontaktů uživatelů napříč cizími službami a tak je přitáhl na vlastní platformu (kde by jim mohl zobrazit reklamu), vydává se cestou spolupráce s provozovateli významných online služeb na integraci jejich nástrojů do Windows Live prostředí. Nejde nám o souboj s větrnými mlýny, nechceme být číslo jedna v poskytování freemailu, nechceme, nebo možná chceme, ale není to náš primární cíl, být ani jedničkou v sociálních sítích, prohlašuje dále Koška. To co bychom naopak rádi zvládli udělat velmi dobře, je stát se tím, co prováže všechny tyto složky dohromady. To se týká jak samotných našich služeb napříč Windows Live, tak hlavně právě produktů třetích stran, jejichž zapojení do tohoto projektu aktivně podporujeme. Může se jednat o sdílení feedů, kontaktů, nebo přímo sdílení informací mezi naší sítí Windows Live a například Facebookem, říká Koška.

fotky

Samotné provázání se realizuje prostřednictvím systému profilů a komunikačního kanálu „Co je nového“. Informace o sdílených fotografiích a recenzích z profilů se automaticky zobrazují jejich kontaktům, podobně jako na zdi u Facebooku. Microsoft má v současnosti kolem padesáti partnerů, s nimiž sdílí feedy a vyměňuje informace. Mezi sociálními sítěmi, s nimiž Windows live spolupracuje, nalezneme Flickr, Flixster, Photobucket, iLIke, LinkedIn, Facebook, Pandora Media, Twitter, WordPress, Photobucket, nebo například Yelp.

Otevřenost má však také své meze: aplikace třetích stran v rámci Windows Live zatím podporovat nebudeme, v této fázi se zaměřujeme spíše na naše vlastní služby, ale API pro toto existují, takže se jedná o otevřenou záležitost. S openID prozatím také nepočítáme, Windows Live ID totiž vyhovuje naší potřebě monitorovat a vyhodnocovat aktivity uživatelů mnohem lépe, říká Koška.

BRAND24

Nové Live Essentials

Neodmyslitelnou součástí Windows Live je také sada desktopových aplikací Windows Live Essentials, které vytvářejí spojující most mezi online a offline pracovním prostředím a které od počátku tvořily nedílnou součást celé platformy. Uvidíme, jestli budou mít díky zázemí v podobě sofistikovanějších služeb větší úspěch než jejich předchozí verze.

Vede tudy cesta?

Snaha Microsoftu spřáhnout výstup (a případně i vstup) ze všech sociálních sítí v rámci jiného (nejlépe jím provozovaného) webu, není zase tak nová a řada aktivit v tomto ohledu existuje. Některé z nich jdou metodou agregace stávajícího výstupu ze sociálních sítí, jako například FriendFeed, do něhož si uživatelé mohou přidat jimi používané sociální sítě a služby a jejich přátelé uvidí, jak je používají. Nebo třeba Plaxo, služba pro synchronizaci kontaktů, přidala možnost sledovat kroky svých kontaktů sociálnímí sítěmi a nakonec i FaceBook umožňuje přebírat data z jiných sociálních sítí. Tah Microsoftu nepostrádá logiku, ale nepřišel s takovou službou první. Uvidíme, zda se mu podaří náročnější technickou realizací vyrovnat náskok konkurenčních projektů, v tomto ohledu bychom rozhodně vsázeli na popularitu jeho instant messaging programu.

Používáte služby Windows Live?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Externí spolupracovník serveru Lupa.cz a expert na blockchain a kryptoměny. Jako šéfredaktor v minulosti vedl ADASTRA Business Intelligence Magazine a server ITbiz.cz. Dnes pracuje jako redaktor časopisu Forbes.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).