Wolfram|Alpha - i na vědě lze vydělávat

Wolfram|Alpha představuje jeden z nejzajímavějších, široce dostupných, vědeckých projektů na Internetu. Mimo výbornou paletu matematických funkcí, možnost jednoduchého programování a pokusu o vyhledávání v přirozeném jazyce sází také na bussines - spojuje se s vyhledávacími stroji a expanduje na malá přenosná zařízení jako je iPhone či Kindl.

Wolfram|Alpha je projekt, který se poměrně rychle vyvíjí a zdokonaluje. Pokud potřebujete provést nějaký středně složitý integrál, řešit rovnice nebo zjistit, jak vypadá graf nějaké funkce, pak není nic snazšího než vyzkoušet možnosti této online aplikace. Právě v oblasti matematiky je mimořádně výkonná a hodí se nejen jako lepší kalkulačka, ale zastoupí také CAS pro méně náročné uživatele. Zajímavý je i komplexní přístup k problematice řešení příkladů – obvykle nedostanete pouze výsledek, ale také spoustu informací kolem něj – graf, limity, jiné možnosti zápisu,… V tomto rozsahu nemá v podstatě žádnou konkurenci. Snad kromě svého instalovaného a poněkud drahého (pro běžného uživatele) sourozence s názvem Mathematica.

Kromě matematických znalostí se tento výpočetní stroj zaměřuje na znalostně-analytické informace, jako kolik medailí získal který stát na olympiádě; zvládá základy funkcionálního programování, analytické informace s bussinesu, ale i z oblasti vědy či všeobecných znalostí. Wolfram|Alpha je silný všude tam, kde je potřeba data nějakým způsobem nasbírat, setřídit a vyhodnotit. Pro běžné vyhledávání informací je ale daleko obsáhlejší a praktičtější obyčejná Wikipedie.

Velkou výhodou celého konceptu je, že výpočty probíhají na straně serveru, takže je šetřen výkon počítače, což je patrné třeba při složitějších integracích již na netbooku, nemluvě o iPhone či dalších mobilních zařízeních, které mají výkon o třídu nižší. Zdá se, že prostor pro tvorbu aplikací využívajících právě Wolfram|Alpha  je pro mobilní zařízení poměrně perspektivní. Další oblastí bussinesu může být využívání výsledků z něj v běžných vyhledávacích strojích, které využijí jen upravené API.

Mobilní aplikace

První oblastí obchodních aktivit, na kterou se podíváme trochu blíže, je tvorba a prodej aplikací pro mobilní zařízení. Wolfram|Alpha nástup populárního iPhone nezaspal a nabídl aplikaci umožňující jeho pohodlné používání za 50 USD. Přitom funkcionalita se liší od verze v prohlížeči jen nepatrně – umí lépe pracovat s historií a pohodlněji zobrazuje výsledky. Jelikož příliš mnoho úspěchu neslavil, rozhodl se snížit cenu na 1.99 USD, což už je částka, za kterou má cenu tuto aplikaci zakoupit, i když na ni nedostanete grant. Po tom volali také uživatelé na AppStore, kterým se zdála původní cena poněkud přemrštěná. A podle reakcí se zdá, že by se mohla konečně prodejnost začít zvyšovat.

Nechybí ani verze pro iPad. Ten je sice určen primárně k zábavě a nedovedu si příliš představit, že by na něm někdo pravidelně potřeboval využívat Wolfram|Alpha, ale přinejmenším zajímavá reklama a možnost pro uživatele to je.

ipad

Přinejmenším pro iPhone ale rozhodně smysl má – mnoho lidí ho může používat jako kalkulačku, nebo na zjištění nějakých zajímavých analytických informací. Navíc se připravuje i verze pro eBook čtečky, což otvírá další zajímavou skupinu uživatelů. A právě u nich dává aplikace stejně dobrý smysl jako na IPhone.

Spolupráce s vyhledávači a API

Prodej aplikací není pochopitelně jediný (a zřejmě ani hlavní) zdroj příjmů Wolfram|Alpha. Na rozdíl od klasických vyhledávačů nesází na žádnou reklamu, ale umožňuje svůj výkon za platbu využívat jinými servery. O této problematice jsme již na Lupě psali, a proto se jí nebudeme zde nějak obšírně zaobírat.

Snad jen stručně připomeneme, že mezi nejvýznamnější zákazníky patří Microsoft se svým Bingem. Benefit směrem k vyhledávačům je zřejmý – nabídnou funkce navíc, nemusejí se sami zatěžovat výkonem a uživatelé získají odzkoušené, sofistikované prostředí. Wolfram|Alpha se zatím tváří poměrně aktivně co se týče nejrůznějších obchodních modelů, doplňků a aplikací. Zdá se, že by tento diverzifikovaný model příjmů mohl zajistit stabilní financování bez nutnosti vkládat do samotného prohlížeče reklamu. Navíc lze očekávat, že podíl přímých návštěvníků webu bude klesat; buď užijí instalovanou aplikaci v iPhone, Kindle, iPad či kdekoli jinde, nebo služeb nějakého zprostředkovatele (například právě Bing).

návštěvnost Wolfram Alpha

Současné možnosti

Asi nejsilnější oblastí Wolfram|Alpha je matematika. Pro toho, kdo potřebuje nástroje jako Maple či wxMaxima jen k občasným úkolům, je právě tato online aplikace výbornou alternativou. Bez problémů zvládá integrace (včetně numerických), práci s maticemi, proložení grafu přímkou, derivace nebo řešení rovnic. Výhodou je také velké množství informací, které Wolfram|Alpha poskytne navíc – nakreslí graf, vypíše alternativní tvary výsledku… Což je právě to, co neprofesionální uživatel potřebuje, aniž by o tom často věděl.

Další oblastí ve které je tento vyhledávací stroj silný, je analýza a porovnání nějakých dat. Příkladem může být porovnání dvou firem na burze – Wolfram|Alpha nabídne nejen vývoj cen akcií, ale i další cenné údaje. Jistě si lze představit, že specializované databáze, nad nimiž bude tyto operace provádět, se mohou stát také oblasti zájmu marketingových aktivit společnosti.

integrál

Taylorův rozvoj integrálu ze sin3(x)*ln(x) podle x…

Wolfram|Alpha se snaží prosáknout i do dalších oblastí; je použitelný na testování jednoduchých prográmků vytvořených ve funkcionálním paradigmatu, nabízí informace o sportovních úspěších, vyhledává základní informace z oblasti věd, měst a dalších znalostí. Zde jsou ale jeho možnosti spíše v plenkách a čeká na rozšíření databáze.

KL_NOMINACE

Wolfram|Alpha sleduji poměrně pečlivě již od dob jeho vzniku a mohu říci, že jeho funkcionalita, výkon i možnosti se značně zvyšují. Nabízí se zde zajímavý, komplexní marketingový model, který nemá příliš vzorů v minulosti. Právě jeho matematické pojetí mu nabízí poměrně velké možnosti pro rozvoj a šanci, že jeho schopnosti budou aplikovány prostřednictvím různých služeb v nejrůznějších oblastech.

Jako příklad funkcí, které se od uvedení vyhledávače objevily, je možné uvést zásadně vylepšený nástroj na provádění integrací, přibyl nástroj na hledání kořene rovnice a postupně se rozšiřují i všeobecné informace, ve kterých je možné vyhledávat (zajímavostí jsou například informace o složení některých potravin – vyhledávač vám poskytne informaci o složení, nutričních hodnotách nebo porovná dvě potraviny mezi sebou, takže vidíte, co je zdravější). Novinky je možné sledovat na specializovaném blogu.

Anketa

Už jste někdy použili Wolfram Alpha?

26 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 20. 4. 2010 21:27

Školení UX: Jak zapojit uživatele do designu

  •  
    Jak dostat ono tajemné UX do designu.
  • Ve kterých fázích zapojit uživatele, abyste dostali nejvíc muziky za nejmíň peněz.
  • Jak vytvářet jednoduché a srozumitelné persony

Detailní informace o školení UX »