Hlavní navigace

Work in Field: Zabočili jsme do slepých uliček a museli za to zaplatit

Redakce 29. 3. 2012

Mobilní a webová aplikace Work in Field je kniha jízd na steroidech. Díky GPS v chytrých telefonech mohou zaměstnavatelé sledovat pohyb svých lidí a vozidel v terénu. V listopadu vyhrál slovenský startup s globálními ambicemi soutěž pro technologické firmy a příští týden si čtyřčlenný tým odjíždí vybrat hlavní cenu: měsíční pobyt v Silicon Valley. Zakladatel Richard Voda, který v USA pracoval pro Netscape, se tak po patnácti letech vrací na „místo činu“. Jaké to je, popsal v e-mailovém rozhovoru s Lupou.

Můžete prosím jednou větou popsat, co děláte? Co je Work in Field?

Vyvijame software pre mobilne GPS smartphony, ktore pomahaju firmam zdokumentovat a kontrolovat cinnost ich zamestnancov v terene.

V listopadu jste slibovali, že aplikaci pro iOS vydáte velmi brzy. V App Store ji však stále nevidím. Kde to vázne, v jaké fázi se teď projekt nachází?

Sme v malom sklze, z dovodu zmien v produktovej specifikacii a z dovodu ukoncenia spoluprace s dodavatelom mobilnej aplikacie. V sucasnosti uz vyvoj mobilneho klienta realizujem vlastnymi kapacitami.

Toto vsetko sposobilo zdrzanie v porovnani s planom. Momentalne dotahujeme uzivatelske rozhranie na serverovej casti riesenia, tak aby sme pocas Q2 boli pripraveny na testovanie s vybranou vzorkou zakaznikov.

Kolik lidí na projektu pracuje?

Na vyvojovej strane produktu pracuju tri full time programatori a jeden na ciastocny uvazok. Ja zastresujem vsetko ostatne.

Tým Work in Field

Tým Work in Field

Na podzim jste hledali nové zaměstnance. Jak to dopadlo? Byli jste spokojeni s tím, co vám slovenský trh práce nabídl? A co můžete nabídnout zaměstnancům vy, ve srovnání s velkými IT korporacemi?

Hladali sme hotovych ludi, t.j. ludi so skusenostami, tak aby sme mohli akcelerovat vyvoj projektu. Podarilo sa nam naist grafika, vhodneho programatora zial nie, museli sme improvizovat v ramci existujucich kapacit.

V porovnani s velkymi korporaciami u nas veci funguju na dovere a otvorenosti bez politikarcenia a manevrovania. Takmer rodinna atmosfera, inak to v malom time ani nejde…

Popri financom ohodnoteni, ktore je nastavene na standard velkych IT korporacii ponukame flexibilny pracovny cas, moznost pracovat z domu, pristup k modernym nastrojom a technologiam. Samostatnou kategoriou je moznost sebarealizacie pri vytvarani produktu. Ako dalsi benefit spomeniem napr. pracovny pobyt celeho timu v Silicon Valley pocas mesiaca april. Tu je pre kazdeho v ramci samovzdelavania otvorena moznost zucastnit sa akcii, ktore ho zaujimaju.

Kolik máte peněz na rozběhnutí firmy a jak rychle je “spalujete”?

Firma vznikla v juni 2011 so zakladnym imanim 270 000 Euro. Mame kvalitnych developerov, lebo chceme kvalitny produkt, ako kazdy startup pri jazde sme zatocili aj do slepych uliciek. Za chyby sme museli aj zaplatit, ale to patri k zivotu startupu.

Richard Voda

  • studoval na Ekonomické univerzitě v Bratislavě a Rochester Institute of Technology ve státě New York
  • pracoval mimo jiné pro Netscape, T-Mobile a Novo Nordisk a venture kapitálový fond SAEF
  • od roku 2005 pracoval pět let na jiném startupu, firmě Antbase, která vyvíjela web pozrisi.sk s vý­běrem zpráv na základě informací ze sociálních médií
  • LinkedIn

Máte už nějaké příjmy? Pokud ne, jak přesně chcete na Work in Field vydělávat?

Zaciatkom roka sme predali cast serveroveho riesenia, ale predaj serverov nie je nas primarny obchodny model, skor vitana prilezitost. Nasa strategia je predavat cez appstory koncovym zakaznikom na celom svete. Chceme predavat rohliky (grahamove, dostupne vsetkym, nie drahu vianocku :).

Kdo je vaší konkurencí a jak se od ní odlišujete?

V segmente na ktory cielime, t.j. zivnostnici, male a stredne firmy su primou konkurenciou v appstoroch GPS mileage log aplikacie. Nasou konkurencnou vyhodou je to, ze ponukame riesenie aj so serverom, ktore umozni zobrazovat data zozbierane pomocou mobilneho zariadenia, generovat rozne typy reportov (sukromne, privatne jazdy…)

Proč jste se rozhodli mít webové stránky, účty v sociálních sítích i celou aplikaci kompletně v angličtině? Je pro vás slovenský a český trh málo zajímavý?

Potrebujeme ziskat kriticku masu, ktora vytvori “traction” po nasom rieseni, preto musime ist tam, kde je vela smartphonov a kde je vela “potreby”. Z tohto dovodu sa v inicialnej faze pozerame po anglicky hovoriacich krajinach.

Kdo je tedy váš typický zákazník? A jak ho oslovíte?

Typicky zakaznik je zivnostnik a mala firma so zamestnancami v terene, ktora potrebuje jednoduche riesenie na generovanie knihy jazd pre uplatnenie danovo uznatelnych nakladov, a kontrolu nad tym, co sa deje v terene.

Knihy jízd jsou postrachem českých a slovenských podnikatelů. Je tomu tak i v zahraničí? Bude po takové aplikaci poptávka?

Z analyzy appstorov je o mileage log apps pomerne slusny zaujem, pocet smartphonov bude rast, pocet mobile workforce ma byt do 2015 podla IDC globalne 1,5 miliardy. Tieto udaje naznacuju, ze po aplikacii moze byt dopyt, ale skutocny dopyt uvidime, az ked verejne aplikaciu spustime verejne.

Ukázka webového rozhraní aplikace Work in Field

Ukázka webového rozhraní aplikace Work in Field

České knihy jízd často nabízejí mezi podnikateli oblíbenou možnost generovat fiktivní jízdy. Vaše aplikace se místo toho soustředí na přesný záznam toho, jak se s auty skutečně jezdí. Není to chyba?

Neviem povedat ci je to chyba, ale zda sa mi, ze ucelom je zdokumentovat, co sa udialo, deje v terene, ci sa jedna o jazdy autom alebo pracu. V pociatocnej faze uvadzame produkt s minimalnym rozsahom funkcionality, pockame na spatnu vazbu od zakaznikov. Ak bude dopyt, urobime potrebne upravy v produkte tak, aby maximalne vyhovoval potrebam zakaznikov.

Jak vás napadlo, že by aplikaci Work in Field mohly využívat třeba i hlídky domobrany?

Je to jeden z mnohych sposobov vyuzitia nasho riesenia, pomocou ktoreho sme chceli uputat pozornost. Znamy z USA spominal, ze v oblastiach s nizsou urovnou bezpecnosti ludia tvoria dobrovolne mobilne hliadky, aby si ochranili svoj majetok a “dobry spanok”. Tak ma napadlo, ze dnes uz isto maju mobilne GPS smartphony.

Prostrednictvom Workinfield.com budu moct dobrovolnici z domu monitorovat polohu mobilnej hliadky a interakivne s nou komunikovat. Ten isty koncept “prace v terene” sa samozrejme da aplikovat na taxi sluzby, obchodnych cestujucich, realitny maklerov, logisticke spolocnosti, dorucovacie firmy…

Jak to dopadlo s investicí od Sygic Group Ltd.? Kdo jsou investoři, kolik investují, jak velký podíl ve firmě získají?

Sygic Group Ltd tvori skupina sukromnych investorov tkz. “business angelov” z radov Sygic a.s. Vo Work in Field s.r.o. ma Sygic Group Ltd s investiciou 202 500 Euro podil 75 procent.

Můžete nastínit, jak jste o investici jednali? Jak dlouho to trvalo, co druhou stranu nejvíc zajímalo, jaké byly vaše priority?

Po niekolko mesacnej krystalizacii povodnej podnikatelskej myslienky sme cca 3 tyzdne hladali konsenzus o podieloch, dlhodobom smerovani projektu, pravidlach spoluprace atd., ktore sme spisali do predinvesticneho dokumentu tkz. Term Sheet. Tento dokument polozil zaklady pre spolocensku zmluvu.

Některé české a slovenské startupy se registrují v Británii, případně v daňových rájích. Vy máte eseróčko na Slovensku. Jaké to má výhody a nevýhody?

Bol to najrychlejsi a najlacnejsi sposob ako zacat. Zda sa mi predcasne riesit danove raje a rozne struktury, ked nie je jasne ci vobec bude o produkt zaujem. Produkt riesime prioritne, vsetko ostatne je v tejto chvili druhorade.

V listopadu jste vyhráli ve slovenské soutěži Startup Awards tříměsíční pobyt v Plug and Play Tech Center v Kalifornii. Kdy vyrazíte a co si od pobytu v akcelerátoru slibujete?

Vyrazame 4. aprila, pre mna je osobne je to navrat spat po 15 rokoch (posobil som v Netscape). Tesim sa na stretnutia s ex-kolegami, a startupmi v inkubatore…:)

Od posobenia v Plug and Play si slubujem predovsetkym networking a prisposobenie produktu pre podmienky na trhu v USA. Rad by som vyuzil Silicon Valley ako platformu na uvedenie produktu na trh, vytvoril povedomie medzi odbornou a laickou verejenostou.

Ve své prezentaci o tom, co jste se naučili v roce 2011, píšete o “velkém appletřesení”, po kterém jste se zbavili beta verze a začali znovu od nuly. Můžete říci, o co přesně šlo?

Povodna specifikacia produktu zo zaciatku roku 2011 predpokladala vyuzitie navigacie. V lete sme od tohto planu upustili, a po velkom “apptraseni” sme kompletne prekopali celu app. Dovodom zmeny bol fakt, ze sme sa rozhodli vytvorit “lahku” applikaciu, ktoru si uzivatel nainstaluje za par minut aj bez WiFi. Navigacia s mapami na mobilnom telefone je “heavy”. Podla velkosti regionu mozu mapy vazit aj niekolko gigabytov, co znamena dlhy cas stahovania a potrebu rychleho pripojenia na Internet.

Webové rozhraní aplikace Work in Field

Webové rozhraní aplikace Work in Field

Když se podíváte na česko-slovenskou startupovou scénu, co nebo kdo vám na ní nejvíc chybí? A jak byste porovnal české a slovenské podmínky pro vznik internetových fi­rem?

Mam pocit, ze v poslednom obdobi zacalo u nas startupove kvasenie. Objavuju sa nove projekty, predovsetkym pre lokalny trh.

V podmienkach podnikania by stat mohol zlepsit predovsetkym oblast vzdelavania aby bolo viac “entrepreneurial” nastavit system tak, aby podporoval zrod a rast tech firiem. Vonkajsie podmienky tomu nahravaju, cenova dostupnost techniky, technologii a suvisiach sluzieb odstranila pre podnikatelov vstupne investicne bariery. PC, smarphony, pripojenie na Internet, cloud atd je dnes naozaj dostupne kazdemu. Bariery ostali uz iba v nas. V nasich hlavach, postojoch, kvalitach. Tu mi pride, ze mnohe startupy maju problem s trpezlivosti, dlhodobom odhodlanim, a v snahe prekonavat porodne bolesti suvisiace so startom. Ale verim, ze sa to postupne bude vylepsovat.

MIF16

Kde vidíte svůj projekt za tři roky? A čeho byste rádi dosáhli ještě letos?

Nevidim dalej ako za kvartal, jedna z minulorocnych skusenosti hovori, ze planovanie je hadanie, specialne v neistote startupu. Bol by som rad, ked by sme si tento rok ziskali platiacich zakaznikov na Androide, WP 7, iPhone a vytvorili podmienky na dalsi rozvoj a rast. Co v preklade znamena ziskat financovanie a posilnit tim.

Našli jste v článku chybu?
Podnikatel.cz: Udělali jsme velkou chybu, napsal Čupr

Udělali jsme velkou chybu, napsal Čupr

Podnikatel.cz: ČOI zamířila na e-shopy. Zaplatí 1,5 milionu

ČOI zamířila na e-shopy. Zaplatí 1,5 milionu

Lupa.cz: Blíží se konec Wi-Fi sítí bez hesla?

Blíží se konec Wi-Fi sítí bez hesla?

Podnikatel.cz: Letáky? Lidi zuří, ale ony stále fungují

Letáky? Lidi zuří, ale ony stále fungují

Lupa.cz: Patička e-mailu závazná jako vlastnoruční podpis?

Patička e-mailu závazná jako vlastnoruční podpis?

DigiZone.cz: Pure má tři nové přijímače DAB

Pure má tři nové přijímače DAB

Měšec.cz: TEST: Vyzkoušeli jsme pražské taxikáře

TEST: Vyzkoušeli jsme pražské taxikáře

Podnikatel.cz: Byla finanční manažerka, teď cvičí jógu

Byla finanční manažerka, teď cvičí jógu

Vitalia.cz: Tahák, jak vyzrát nad zápachem z úst

Tahák, jak vyzrát nad zápachem z úst

Podnikatel.cz: Babišovi se nedá věřit, stěžovali si hospodští

Babišovi se nedá věřit, stěžovali si hospodští

DigiZone.cz: Mordparta: trochu podchlazený 87. revír

Mordparta: trochu podchlazený 87. revír

Vitalia.cz: Tesco nabízí desítky tun jídla zdarma

Tesco nabízí desítky tun jídla zdarma

DigiZone.cz: Na jaká videa se vlastně díváme

Na jaká videa se vlastně díváme

DigiZone.cz: DVB-T2 ověřeno: seznam TV zveřejněn

DVB-T2 ověřeno: seznam TV zveřejněn

Vitalia.cz: Tohle jsou nejlepší česká piva podle odborníků

Tohle jsou nejlepší česká piva podle odborníků

120na80.cz: Běžci, co jíst poslední dny před závodem?

Běžci, co jíst poslední dny před závodem?

Podnikatel.cz: Takhle se prodávají mražené potraviny

Takhle se prodávají mražené potraviny

Vitalia.cz: dTest odhalil ten nejlepší kečup

dTest odhalil ten nejlepší kečup

Lupa.cz: Další Češi si nechali vložit do těla čip

Další Češi si nechali vložit do těla čip

DigiZone.cz: Nova opět stahuje „milionáře“

Nova opět stahuje „milionáře“