Hlavní navigace

Wwwersus: Škoda Auto x Mercedes-Benz

Jakub Holý

V rámci nové rubriky Wwwersus bychom vám na Lupě rádi pravidelně přinášeli srovnání jednoho českého a jednoho zahraničního webu v určité oblasti. Jako první jsme si vzali na mušku českou Škodu Auto. Posuďte sami, jak ve srovnání s Mercedesem obstála.

www.skoda-auto.cz

Web skoda-auto.cz se nese na stejné vlně jako společnost, kterou představuje: mladoboleslavská automobilka si drží výsadní postavení mezi českými průmyslovými giganty, stejně tak její web patří k tomu nejlepšímu, co lze v oblasti domácích korporátních prezentací spatřit. Plusem je design, obsah i služby, vyloženě slabé místo zde nenajdete.

874

Kompaktní, sevřený design využívá jen minima skutečných grafických prvků a sází na uměřenost, barevné plochy a ničím nekomplikovanou vstřícnost směrem k návštěvníkům. Prioritou jsou informace, kterým se nic nestaví do cesty, základní barvou je neutrální bílá, jež dá dobře vyniknout textům. Základní menu rozděluje oblasti webu do tří barevně odlišených částí, tentýž barevný nádech zachovávají i následně načítané stránky. Obrázky jsou zakomponovány citlivě, rozhodně se s nimi neplýtvá, takže na sebe nestrhávají zbytečnou pozornost a zároveň, což je u webu důležité, nikterak výrazně nezatěžují přenos dat.

Navigační prvky jsou neustále přístupné na každé stránce. Odkazy na zápatí zůstávají neměnné, na vrchní liště se ale mění v závislosti na konkrétní oblasti, ve které se návštěvník pohybuje. Hlavní navigace, již zmíněné tři nejdůležitější okruhy (O nás, Naše nabídka, …a něco navíc) jsou stále zastoupené v levém horním rohu. Skrývají desítky položek, poskytují ucelený přehled o všech částech webu a usnadňují rychlý přesun. Pro takto členité menu autoři sice dobře zvolili javascriptový rollover, který po přejetí kurzorem nad jednotlivými položkami rozbalí nabídky, ale to, že tak zastíní původní menu a navíc s ním nelícuje, to v jinak přísně geometricky střiženém webu působí do jisté míry rušivě.

Už na titulní stránce máte možnost využít interaktivní aplikace, Routeplanner vám pomůže najít cestu odněkud někam – milá a motoristy jistě vítaná služba. K tomu, abyste se ale mohli někam vydat, potřebujete auto, nejlépe nové a s okřídleným šípem ve znaku. Nabízeny jsou tu pochopitelně informace o všech aktuálních modelech, prodejních akcích, financování. Stránky jednotlivých modelů disponují jak propagačními texty, tak fotogalerií či technickými daty. Pro toho, kdo skutečně vážně přemýšlí o novém voze, bude nejlepší využít možností aplikace Auto na přání. Po registraci získáte přístup do své virtuální garáže, kterou lze zabydlet vozy sestavenými pomocí interaktivních funkcí. Nejde o pouhé hraní, dozvíte se cenu, možnosti leasingu a takový vůz je skutečně možné zakoupit. Na webu je mimochodem přístupná i nabídka ověřených ojetých vozů nebo e-shop s příslušenstvím. Nedosti na tom, automobilka koncernu VW představuje i sebe samu, své aktivity, muzeum nebo testovací polygon.

www.mercedes-benz.com

Vozy značky Mercedes jsou sice z trochu jiné cenové i uživatelské kategorie, nicméně tyto rozdíly se na internetu stírají. Rovnice luxusnější vůz = luxusnější web pochopitelně neplatí, takže se obě automobilky mohou proti sobě postavit bez handicapů plynoucích z reálných ekonomických či technologických rozdílů. Přestože rozdíly v obsahu jsou malé, pro porovnání jsem zvolil web univerzální, celosvětový, ne některou z národních sekcí.

875

Na první pohled upoutá střízlivost, snad až minimalismus, s jakým je web vytvořen. Základní barva je šedivá, poměrně dobře evokuje stříbrnou. Menu tvoří prosté texty, v levém navigačním pruhu už kromě nepřehlédnutelného loga najdete jen do ztracena rozostřený detail majestátního světlometu. Další krásný příklad, že méně je někdy více. Zvláště u Mercedesu není nutné cokoli zachraňovat přívalem symbolů, stačí nevnucující se elegance – a přesně to se zde daří.

Navigační prvky, jak již bylo řečeno, jsou seřazeny v levé části webu, volba jednotlivých položek po načtení stránek rozkrývá další podrobnější možnosti. Možná by ale neuškodilo menu udělat, podobně jako u Škodovky, vstřícnější, tedy reagující rozbalením už při prvním kontaktu a tak zrychlit navigaci do více vnořených částí prezentace. Navíc, některé z podrobnějších položek konkrétního sledovaného tématu se zobrazují i v horní a pravé části nově načtených stránek. Sjednocení do jediného místa by nebylo špatným krokem.

Mercedes intenzivně zapojuje do svých stránek flashové animace, mnohé z nich interaktivní. Jednotlivé modely se představují v multimediálních sekvencích, které poutavě představují některé z prvků vozu a jejich přednosti. Kreslená grafika spojená s fotografiemi, transparentními barevnými přechody, visuálními a zvukovými efekty, detaily i celkovými pohledy – to návštěvníka upoutá. Jde samozřejmě pouze o pohlednicové seznámení s vozem a pro zjištění skutečných parametrů se musíte vydat jinam, ale je to příjemné. Také zde nechybí interaktivní aplikace umožňující vytvořit si vůz svých snů.

Zvláštní sekce se věnují například bezpečnostním prvkům (opět ve formě obsáhlé flashové aplikace spojující množství informací s dynamickými animacemi a zvukem) nebo technologiím používaným při vývoji a výrobě vozů. A dojde i na formuli 1.

Škoda wwws. Mercedes

Výsledek? Potěšující pro domácího reprezentanta, přestože, jak již bylo řečeno, na internetu stojí oba protivníci na stejné startovní čáře. Design obou webů je dobrý, nedochází ke zbytečným experimentům a tvůrci si správně uvědomili, co je posláním takové prezentace. U obou automobilek by stálo za to zapracovat na navigaci, byť u škodovky by šlo jen o kosmetickou, nikoli koncepční změnu, která by však Mercedesu určitě pomohla. Obsahová stránka webů je prakticky shodná, u trojcípé hvězdy najdete dlouhou řadu flashových animací, jejich absence u Škody ji ale rozhodně nestaví do horšího světla.

  skoda-auto.cz mercedes-benz.com
Použité technologie CSS, Javascript CSS, Javascript, Java
Použité datové formáty JPG, GIF JPG, GIF, flash, shockwave, QuickTime
Nadstavbové služby Auto na přání, Routeplanner, E-shop, maillist zadávání drobných inzerátů
Sekce pro registrované Auto na přání (zdarma) inzeráty (zdarma)
     
Největší klady obsah, Auto na přání prezentace vozů, Mercedes magazín
Největší zápory nejnutnější minimum výrazových prvků komplikovanější a roztříštěná navigace
     
Design 7 7
Navigace 8 6
Přehlednost 7 7
Aktuálnost 6 4
Informační nabídka 7 7
Alternativní zobrazení * 5 5
Průměr hodnocení ** 6,7 6,0
     
Validátor kódu: počet chyb *** 13, více zde 79, více zde
  * podpora alternativních prohlížečů a vstřícnost vůči návštěvníkům s určitým handicapem
** hodnocení na stupnici 1 – 10; čím více, tím lépe
*** odkaz na HTML validátor konsorcia W3C (vyhledává počet chyb v kódu titulní stránky)

Poznámka šéfredaktora: V rámci nové redakční koncepce bychom na Lupě rádi dávali větší prostor hodnocení webů. Tento článek je první vlašťovkou, po níž by se měly objevit další články jak v rámci tohoto seriálu, tak mimo něj. Je pro nás proto velmi důležitá zpětná vazba od vás, našich čtenářů, abychom věděli, jak tyto články do budoucna orientovat. Pokud tedy máte jakýkoliv nápad nebo připomínku, neváhejte se s námi o ni podělit v názorech pod tímto článkem.
 – Marek Antoš

Anketa

Který z hodnocených webů se vám líbí víc?

Našli jste v článku chybu?

3. 7. 2003 15:35

autor? (neregistrovaný)
nejde jenom o menu, ale o to, jakym zpusobem prumerny evropan (american, australan - kdokoli kdo vzesel z evropske kultury vzesel) cte textovou informaci, rozumime si? cte se zleva doprava, zeshora dolu - jde o pohled webove ergonomie, jehoz ignoraci lze okecat jenom "experimentovanim" popr. "zachvevem kreativity" protoze navigacni menu vlevo nese primarni informaci o tom, jak se dostanu k obsahu (coz je dalsi logickou souslednosti, dokud nevyberu polozku z menu, nedostanu bl…

3. 7. 2003 13:20

srakyi (neregistrovaný)
ja osobne teda v evrope ziju teprv par desitek let, takze jsem si bohuzel jeste na to, ze menu musi byt vlevo nestihl zvyknout. i kdyz jaxi tak ctu ten vas (tvuj?) komentar, tak mi z "primarni informace vlevo" spis plyne, ze menu by teda fakt melo byt vpravo, protoze menu samo o sobe zadne informace nenese .. kazdopadne se nebranim tomu, ze me stranky jsou nevzhledne, neprehledne a obsahove nanicovate, s tim docela i souhlasim, ale jak uz jsem tu nekde psal - je to muj osobni experimen…
Podnikatel.cz: Dárkové poukazy. Vaše byznys výhra

Dárkové poukazy. Vaše byznys výhra

Vitalia.cz: Na pečení je nejlepší medovicový med

Na pečení je nejlepší medovicový med

Měšec.cz: Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Root.cz: Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Telegram spustil anonymní blog Telegraph

DigiZone.cz: Česká televize mění schéma ČT :D

Česká televize mění schéma ČT :D

Vitalia.cz: Analýza letáků: Na co lákají do prodejen?

Analýza letáků: Na co lákají do prodejen?

Vitalia.cz: Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

Vitalia.cz: Když přijdete o oko, přijdete na rok o řidičák

Když přijdete o oko, přijdete na rok o řidičák

DigiZone.cz: Rádio Šlágr má licenci pro digi vysílání

Rádio Šlágr má licenci pro digi vysílání

Měšec.cz: Za palivo zaplatíte mobilem (TEST)

Za palivo zaplatíte mobilem (TEST)

Podnikatel.cz: EET: Totálně nezvládli metodologii projektu

EET: Totálně nezvládli metodologii projektu

Měšec.cz: Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Měšec.cz: Europlatby: někde bez poplatku, jinde i 350 Kč

Europlatby: někde bez poplatku, jinde i 350 Kč

DigiZone.cz: NG natáčí v Praze seriál o Einsteinovi

NG natáčí v Praze seriál o Einsteinovi

Měšec.cz: U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

120na80.cz: Co všechno ovlivňuje ženskou plodnost?

Co všechno ovlivňuje ženskou plodnost?

Vitalia.cz: Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Vitalia.cz: Jmenuje se Janina a žije bez cukru

Jmenuje se Janina a žije bez cukru

DigiZone.cz: ČT má dalšího zástupce v EBU

ČT má dalšího zástupce v EBU