Yahoo! na prodej

Společnost Yahoo si najala Goldman Sachs a Allen & Company, aby jí sdělili, jaký bude další optimální obchodní model internetového obra. Sama zkrátka neví. Čeká se prodej společnosti, zájem má čínská Alibaba Group. Co v Yahoo případný kupující získá?

Internetový portál Yahoo již poměrně dlouho hledá svoji tvář a prostor na internetovém trhu, který mu stále více omezuje Microsoft a Google, kteří si postupně rozebírají řadu oblastí, ve kterých projekt založený Jerry Yangem a Davidem Filem poměrně dlouho dobu dominoval. Po již poměrně dlouhém období nepříliš uspokojivých čísle bylo rozhodnuto, že budou požádány společnosti  Goldman Sachs a Allen & Company, aby vypracovaly analýzu dalšího možného rozvoje firmy.

Všeobecně se očekává, že doporučením bude prodej celého konglomerátu služeb. Pokusy o restrukturalizaci i prořezání stránek, které nepřinášely patřičný zisk, zde již bylo a zatím nijak významně nepomohlo. Další variantou by mohla být vlna strategických nákupů, které by Yahoo mohly vrátit do hry, ale na to společnost nebude mít dostatek prostředků. Jedinou rozumnou variantou je tedy prodej, neboť hodnota portálu postupně klesá, tak jak roste konkurence.

Alibaba útočí

Zatím jediným oficiálním zájemcem o koupi je čínský gigant Alibaba, který je paradoxně ze 40 % vlastněn právě Yahoo. Společnost se disponuje již vlastním vyhledávačem, platebním kanálem, aukční síní nebo cloud computingovými nástroji. Její šéf Jakc Ma se již nechal slyšet, že pokud bude mít Yahoo zájem, stačí se ozvat a jeho společnost ráda svého investora odkoupí. Samozřejmě může být problémem požadovaná cena, ale první oficiální zájemce je na světě.

Co by Alibaba získala, je relativně zřejmé. V prvé řadě jde právě o balík oněch čtyřiceti procent vlastních akcií, které by společnost ráda stáhla zpět, neboť její finanční možnosti se za posledních pár let významným způsobem změnily. Yahoo by navíc byl velice dobrým odrazovým můstkem pro vstup na mezinárodní scénu – především americká verze Yahoo by byla v tomto směru velice atraktivní, ale smysl by jistě měly i další lokální mutace.

Situace na čínském trhu je zajímavá v tom, že jsou zde přítomny velice silné společnosti, které působí jen lokálně a zatím nijak neexpandují. Toto by mohla Alibaba změnit. Navíc i v samotné Říši středu je velká konkurence a nákup takové společnosti jako je Yahoo by vylepšilo firmě pozici i doma. Přinejmenším možností využít služeb, které jsou na Yahoo a zatím fungují dobře.

Otázkou je, jak by na tuto koupi reagovaly americké regulační úřady a zda by takto koncipovanou fúzi dovolily. Někteří komentátoři se domnívají, že nikoli. Osobně si ale myslím, že najít dobrý zákonný důvod k takovému zákazu bylo dosti obtížné.

Google nebo Microsoft

O dalších možných zájemcích se spekuluje již poměrně dlouhou dobu. Prvním z nich by mohl být Google, který by ale nákup nemohl provést sám, neboť by jistě neprošel antimonopolním úřadem. Mluví se tedy o tom, že se snaží dát dohromady přiměřené portfolio investorů, kteří by mohli do Yahoo vstoupit spolu s ním tak, aby mohla být transakce schválitelná.

Co by tímto nákupem Google získal? V prvé řadě velice silný mediálním dům (samo Yahoo se tak stále více snaží profilovat), na kterém by mohl prodávat reklamu ve velkých objemech. O tom, že by se internetové jedničce líbilo rozšířit svůj záběr o média, se ví již déle a Yahoo je výbornou příležitostí.

Dále může by získal téměř monopol v oblasti vyhledávání a především přístup ke dvěma klíčovým službám, které se mu stále nedaří vlastními projekty dohonit – k Yahoo Mail a Flickr. Pokud by se mu koupě podařila, přišel by o největšího konkurenta v oblasti webových alb a významným způsobem by si polepšil také v sekci mailové komunikace. Otázkou je, jak by obě služby dlouhodobě dopadly – tedy zda by je zrušil a nahradil svými nebo je nechal paralelně fungovat.

Mimo to je zde samozřejmě řada dalších menších aktivit, které se Google mohly hodit – od menších sociálních sítí, které by bylo možné integrovat do Plus, přes publikační platformy až po služby pro firmy. Téměř jisté je, že by skončila většina specializovaných vyhledávačů a že velkou budoucnost by neměla asi ani softwarová divize.

Posledním možným zájemcem, o kterém se mluví, je Microsoft, který se ale k celé věci staví zatím dosti zdrženlivě. Steve Ballmer dokonce nedávno prohlásil, že to, že se Microsoftu nepodařilo koupit v roce 2008 Yahoo, byla skvělá věc. Pro Microsoft by jistě bylo Yahoo zajímavé především v tom, že by si polepšil v podílu na trhu a snad by tím dostal možnost snížit ztrátovost své internetové divize. Také on by jistě uvítal dvě nejlukrativnější služby a Yahoo Mail by brzy integroval do Hotmailu. Struktura vyhledávání by mohla zůstat relativně podobná. Zajímavá by pro něj byl také onen 40% podíl v Alibabě, kterým by mohl lépe pronikat na čínský trh, o který má velký zájem. Perspektivu by pak jistě měly také komunikační nástroje, které se snaží Microsoft ovládnout.

Kdo ho koupí?

Jak je vidět, Yahoo je i přes všechny své problémy zajímavá a bohatá nevěsta, která bude mít jistě hodně nápadníků. To ale nemusí v konečném důsledku znamenat, že se jej podaří prodat. Prvním problémem může být cena, kterou bude vedení v čele s Yangem požadovat. Pokud bude příliš vysoká, všem případným zájemcům se vyplatí počkat a případně se podívat po jiné akvizici či jejich souboru. Pro většinu z nich není totiž Yahoo příliš zajímavé jako celek, ale spíše po částech.

EBF6

Druhým, a možná ještě větším problémem mohou být americké úřady. O společnost se budou zajímat jen velcí hráči, u kterých může hrozit (v určitém ohledu) monopolní postavení na trhu, a také je dost dobře možné, že se Yahoo pro svoji velikost stane téměř neprodejným a bude rozprodán po částech. Tím by ale asi klesla jeho cena a společnost by se možná raději vydala jinou cestou. Třeba hledáním minoritního investora.

Jednání by měla být započata zřejmě v nejbližších týdnech a jistě ještě přinesou mnoho zajímavého.

4 názory Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 4. 11. 2011 22:28

Školení e-mail marketingu – pokročilé techniky

  •  
    Jak připravit šablonu moderního e-mailu
  • Jak spustit automatizované kampaně
  • Jak dynamizovat běžnou rozesílku

Detailní informace o školení e-mail marketingu - pokročilé techniky »