Hlavní navigace

Yahoo vás nenávidí

Vojtěch Bednář

Když generální ředitelka portálu Yahoo poskytla nedávno rozhovor novinám USA Today, nenechala na svých konkurentech nitku suchou. Ve skutečnosti nám ovšem ukázala, jak je na tom její firma – můžeme se poučit.

Vojtěch Bednář

Ilustrace: Nenad Vitas

Když si rozhovor jednoho z nejvýznamnějších (celo)amerických deníků s Carol Bartzovou, toho času CEO společnosti Yahoo, přečtete, patrně dojdete k závěru, že žijeme ve světě, kde nic kromě Yahoo nefunguje. Reklamy iAd, které chce Apple po vzoru Androidu dostat do aplikací pro své telefony, iPady a iPody jsou k ničemu, Google je „lůzr“ a největší konkurencí se – jednou, možná – stane doposud odpudivý a plazící se (podle toho, které verzi překladu dáte přednost). Jenomže ono funguje. Kopání, které Bartzová nejenom tímto rozhovorem okolo sebe předvádí, připomínají, že stále veliká, ale dříve přece jen mnohem významnější firma ztrácí dech. Že se nedovede udržet trendů, a že zřejmě ve velkém přichází o uživatele… mimochodem, věděli jste, že sociální médium je i e-mail?

Yahoo stálo na počátku úspěchů webových portálů. Jako první vytvořilo kvalitní a masivně používaný katalog stránek. Později přidalo další aplikace; e-mail, novinky, sice akvírovaný, ale vyvíjený Gadget Engine se stal pravzorem toho, co dnes důvěrně známe jako „miniaplikace“. Pak však tomuto portálu začal nápadně ujíždět vlak.

Přišel Google s mnohem kvalitnějším vyhledáváním, a sice ne moc kvalitní, leč všudypřítomnou mezinárodní lokalizací. Přišlo Youtube (dnes rovněž Google) s aplikací, která po technologické stránce Yahoo brutálně utekla. Přišel Facebook se sociální interakcí, která si dokázala získat nejenom moře registrací, ale také (hlavně) moře aktivních uživatelů.

Není to tak dávno, co Facebook Yahoo předběhl v provozu videa. Pravda, disciplína druhé ligy, protože ani pro FB ani pro Yahoo není video hlavní obživou, ale přece jen to něco znamená. Google je daleko vepředu jak ve vyhledávání, tak i v dalších službách. A nyní se zdá, že Yahoo pomalu odcházejí i ti uživatelé, kteří u něj zůstávali z prosté věrnosti. Do toho šéfka uráží konkurenci nebo spíše skoro všechno a všechny. Co s tím?

NMI17

Nemaje možnosti Yahoo pomoci (lokalizace do češtiny prostě chybí a portál u nás neoperuje), můžeme se aspoň poučit. Stručně řečeno: chceme-li přežít dravou konkurenci, musíme

  • Přicházet s inovativními službami. Musí být jednoduché a musí být zadarmo.
  • Zaměřovat se na všechny potenciální klienty. Amerika dnes nestačí.
  • Nezavrhovat nové technologie pouze proto, že jim nerozumíme.
  • Mít své soky, když ne v úctě, tak aspoň ve slušnosti.

A za šéfa angažovat někoho, kdo tyto zásady ctí. Jinak se totiž může stát, že náš produkt bude ostatní nenávidět. A to se nevyplácí.

Našli jste v článku chybu?
27. 5. 2014 15:00
solanym (neregistrovaný)

Pane Bože Peppo, já se snad vzteknu. Nemám jejich účet, ale chtěla jsem zavést email adresu. Tu nemám, ale ovšem se mi s.... úplně do všeho a schazují mi vše, co je v Mozille, takže mám-li něco v překladači a chci třeba na seznam, tak je to pryč, hajzlové. Už jste je dostal pryč? Mně to nejde. Stáňa

13. 10. 2010 12:20
češtinář (neregistrovaný)
... nepoužívat přechodníky, když to neumím: Nemaje (??) možnosti Yahoo pomoci ..., můžeme se aspoň poučit. Když my, tak nemajíce !