Hlavní navigace

Yelp, Expedia a Nextag útočí na Google v antimonopolním procesu

21. 9. 2011
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Menší internetové firmy si stěžují, že je největší vyhledávač znevýhodňuje, protože mu začínají konkurovat. Místo Googlu si totiž někteří uživatelé zvykli používat specializované vyhledávače.

Zatímco Evropská unie se na vlnu procesů, které mají objasnit, zda Google zneužívá svého výjimečného postavení na trhu, teprve připravuje, do Spojených států už dorazila. Jedno z důležitých slyšení se odehrává dnes v americkém Senátu, informuje deník Wall Street Journal.

Menší internetové firmy Nextag, Yelp a Expedia v něm obviňují dominantní vyhledávač, že je ve výsledcích, které předkládá uživatelům, záměrně znevýhodňuje. Podle zástupců tří jmenovaných společností totiž přibývá uživatelů, kteří hledají zboží, restaurace nebo letenky na jejich specializovaných webech. Aby univerzálnější Google zabránil ztrátám v těchto inzertně silných segmentech, bojuje proti slabším konkurentům nefér zbraněmi, tvrdí žalující strana. 

Srovnávač cen Nextag vznáší ještě vážnější obvinění. Jeho šéf Jeff Katz tvrdí, že mu Google ve svých kontextových reklamních systémech brání v nákupu nejlukrativnějších klíčových slov. Nextag, který funguje od roku 1999, přitom podle něj patří mezi 25 největších inzerentů v systému AdWords, kde již utratil stovky milionů dolarů.

Google veškerá obvinění odmítá a vysvětluje, že Nextagu zablokoval jen jeden konkrétní druh reklam, totiž Product Listing Ads. Ty nabízejí vedle krátkého textu obrázek výrobku a Google stanovil pro inzerenty pravidlo, že po kliknutí na něj se musí zákazník hned dostat na stránku, ze které si může výrobek koupit. Nextag coby cenový srovnávač ale přímý nákup nenabízí, je jen rozcestníkem na jednotlivé e-shopy.

Nextag, Yelp i Expedia si stěžují především na to, že Google odsouvá výsledky s odkazy na jejich weby dolů na méně výhodné pozice a na jejich místě mohutně propaguje své vlastní služby jako jsou Google Places nebo Google Product Search. Prvně jmenovaná firma přitom až donedávna využívala k podrobnějšímu popisu jednotlivých obchodů, restaurací a dalších provozoven data vytvořená uživateli Yelpu bez souhlasu této firmy.

BRAND24

Google vydal ke středečnímu slyšení v Senátu následující prohlášení: „Nepřekvapuje nás, že ruku v ruce s úspěchem přichází přezkoumávání a zpytování. Na slyšení se těšíme a na otázky senátorů rádi odpovíme.“

Zdroj: The Wall Street Journal

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Novinář. Zajímá se o digitální technologie a pozoruje, co s námi dělají. | LinkedIn | Twitter

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).