Hlavní navigace

Yelp ve ztrátě 1,3 milionu USD za čvrtletí. Neumí porazit konkurenci

Daniel Dočekal

Investorům Yelpu se nelíbí ztráta okolo milionu dolarů. Co by asi říkali, kdyby měl ztrátu jako Twitter či některé další internetové služby.

Yelpu se nepodařilo splnit očekávání a v oznámení finančních výsledků za letošní druhé čtvrtletí (Q2 2015) uvádí ztrátu 1,3 milionu dolarů při příjmech ve výši 133,9 milionu dolarů. Analytici přitom očekávali 133,48 milionu dolarů se ziskem 0,01 dolaru na akcii. 

Nepříliš příznivé byly i výsledky z předchozího čtvrtletí – 1,3 milionu dolarů ztráty při 118 milionech dolarů příjmů. V obou případech trh reagoval poklesem cen akcií. V předchozím čtvrtletí se navíc Yelp pokoušel najít kupce, ale někdy na počátku července tyto plány prozatím pozastavil.

Zásadním problémem Yelpu – www.yelp.com – je hlavně to, že podniká na trhu se silnou konkurencí (bohatě stačí Google) a nenabízí v zásadě nic, co by bylo dostatečně zajímavé, unikátní nebo by patřilo do  kategorie „to musíte mít“. Příliš nepomáhá ani to, že za roky existence dokázal získat poměrně velké množství informací o firmách a podnicích. Konkurence postupně posiluje a Yelp navíc není schopen rychleji expandovat do zahraničí.

Vedle Googlu je přímým konkurentem Yelpu ještě stále i Foursquare, ale u toho stále platí zásadní otázka, zda dokáže přežít vlastní smrt vyvolanou zbytečným rozdělením na Foursquare a Swarm. Yelpu se paradoxně z tohoto vývoje nepodařilo nic extra získat.

Ve všech případech je ale základ podnikání podobný – nabízet informace o firmách a podnicích, umožnit jejich zákazníkům recenze a dokázat to „nějak“ zpeněžit. Právě v otázce monetizace je největší hrozbou Google, nejenom proto, že vlastně podobné služby ani moc zpeněžit nepotřebuje, ale vždy dokáže peníze získávat prostřednictvím reklamy, tedy jeho vlastní zásadní core služby.

Yelp mezitím očekává, že vlastní podnikání postaví hlavně na lokální inzerci, což ale tak trochu připomíná roky, kdy se média, hlavně vydavatelé novin, spoléhala na to, že vytvořením lokálního obsahu nalákají lokální inzerenty. A dost jasně se ukázalo, že tento plán nefunguje. Yelp spoléhající se na lokální inzerci coby zásadní zdroj příjmů je tak na podobné cestě do větších a větších problémů.

Nutno dodat, že Yelpu rozhodně nepomáhá ani předpotopní webové rozhraní, které lze používat jen s obtížemi, ani nijak zvlášť uživatelsky přívětivé mobilní aplikace. Dost zásadním nedostatkem Yelpu, zejména ve srovnání s Foursquare, je nedostačující pružnost v otázce aktualizací a udržování informací o firmách a podnicích. V Česku je běžné, že nahlašované chyby opraví i více jak po půl roce – pokud se tedy vůbec opravy dočkají.

Našli jste v článku chybu?