Hlavní navigace

YouTube je výborný zdroj hudby. A veřejný nepřítel muzikantů číslo jedna

Daniel Dočekal

Pokud potřebujete rychle najít nějakou písničku, máte po ruce skvělý zdroj: YouTube, byť vlastně vůbec o hudbě být nemá.

Nejde si toho nevšimnout. Když rychle hledáte nějakou hudbu, je jedním z nejlepších míst k jejímu nalezení paradoxně YouTube. A co víc: dost často tam skladbu najdete včetně použitelného „videoklipu“, který se dá jednoduše nasdílet či pustit komukoliv. Samozřejmě, pokud jste fajnšmekři a jde vám o kvalitní nahrávku, YouTube v tomto ohledu hodně často selhává.

Všimli si toho nakonec i v Pando Daily a v The music world may have found itself a new big villain: YouTube rozebírají něco, co je uživatelům Internetu už dávno jasné. YouTube je pro objevování hudby a rychlé nalezení něčeho, co chcete nasdílet na Facebook, fantastickým nástrojem. 

S vlastními sociálními možnostmi a tvorbou playlistů se navíc dá dobře používat i jako hudební přehrávač. Byť je samozřejmě nutné dodat, že má v poslední době zdatné konkurenty – třeba ve Spotify taky není příliš problém najít prakticky cokoliv. Ale YouTube přeci jenom obsahuje víc obsahu, obzvlášť pokud to, co hledáte, je vzácnější či obskurnější.

Nepodepíšete? Zablokujeme vás

Zajímavých je na tom několik věcí. Především to, že YouTube mělo být o videích, nikoliv o hudbě. A pak také to, že YouTube se patrně pro muzikanty a vydavatele postupně stává dalším (nebo spíše novým) „veřejným nepřítelem číslo jedna“.

Po několika letech usilovného boje proti online hudbě dokázala vydavatelství jakž takž zvládnout všechny ty služby typu Spotify, Rdio či Pandora – tedy alespoň takovým způsobem, že z nich dokáží získat slušné peníze (často jsou až tak efektivní, že některé služby nemohou v žádném případě přežít).

Pando Daily tak zmiňuje, že v rámci jednoho soudního sporu týkajícího se Pandory v předkládaných dokumentech objevily důkazy o tom, že se služba stala obětí dohody mezi nahrávacími společnostmi a vlastníky hudebních licencí. Snaha vyždímat co nejvíce peněz ze služeb, které pouze reagují na proměňující se trh, vede k tomu, že tyto služby nejsou ekonomicky udržitelné.

Ale zpět k YouTube – právě tahle služba se totiž pro hudebníky stává nepřítelem číslo jedna. Paradoxně ale ne proto, že by snad obsahovala záplavu „nelegálně“ umístěné hudby, ale spíš kvůli tomu, jak údajně v rámci snah získat obsah pro chystanou vlastní streamovací hudební službu tlačí na malé hudební skupiny a nezávislé vydavatele.

Píše o tom britský Guardian v článku YouTube subscription music licensing strikes wrong notes with indie labels. Zmiňuje obvinění sdružení nezávislých labelů (Worldwide Independent Network), že YouTube předkládá malým vydavatelům a umělcům předpřipravené smlouvy a vyhrožuje jim, že pokud se nebudou účastnit připravované hudební služby od Googlu, budou jejich hudební videa na YouTube blokována.

YouTube, největší streamovací služba na hudbu na světě

Vzhledem k výše popsané roli, kterou dnes YouTube hraje při poslouchání či objevování muziky, má k „vyjednávání“ velmi silnou pozici.

AccuStream odhaduje, že skoro 35 % přehrání na YouTube se týká hudebních videí. Což by v praxi znamenalo něco přes 400 milionů uživatelů měsíčně, kteří si na YouTube pouštějí hudbu. A to je o řád více, než mají největší hudební služby (Pandora nějakých 70 milionů, Spotify přes 40 milionů).

I z tohoto hlediska dává spuštění hudební služby od Google významně zahrnující využití YouTube velký smysl. Google navíc umí hudbu i video online obalit reklamou a zajistit si tak aspoň nějaké příjmy. 

Prozatím nicméně paradoxně platí, že YouTube přináší hudebnímu průmyslu méně peněz, než Spotify. Tedy pokud věříme tomu, co se tvrdí v médiích, protože najít pro toto tvrzení ověřitelný poklad je v podstatě nemožné.

Našli jste v článku chybu?

2. 6. 2014 11:09

nebuduse (neregistrovaný)

Nebudu se účastnit diskuse, ve které se "novinář" stará o vše možné, ale ne o svůj základní nástroj - jazyk. Neomlouvá ho smutný fakt, že je toto ořezávání schopností jazyka schváleno skupinkou "odborníků", ani to, že přemýšlí v angličtině.

Přesto jeho články rád čtu. Vadí mi jen holé odkazy na anglicky psané zdroje a jeho pohled jen z úhlu těch, kterým jde o to, jak ze všeho vytřískat co nejvíc peněz.

Takže stručně, já smysl Youtube nevidím ve vydělávání peněz pro "hladové distributory", ale …

Vitalia.cz: Máslo? Margarín? A co takhle sádlo?

Máslo? Margarín? A co takhle sádlo?

Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

DigiZone.cz: Recenze Westworld: zavraždit a...

Recenze Westworld: zavraždit a...

Měšec.cz: U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

120na80.cz: 5 nejčastějších mýtů o kondomech

5 nejčastějších mýtů o kondomech

Root.cz: 250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

Vitalia.cz: Nahradí sluch, ale zvuk je zcela jiný

Nahradí sluch, ale zvuk je zcela jiný

Měšec.cz: Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Vitalia.cz: Analýza letáků: Na co lákají do prodejen?

Analýza letáků: Na co lákají do prodejen?

120na80.cz: Stoná vaše dítě často? Upravte mu jídelníček

Stoná vaše dítě často? Upravte mu jídelníček

Podnikatel.cz: Chaos u EET pokračuje. Jsou tu další návrhy

Chaos u EET pokračuje. Jsou tu další návrhy

DigiZone.cz: Rádio Šlágr má licenci pro digi vysílání

Rádio Šlágr má licenci pro digi vysílání

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

Měšec.cz: Za palivo zaplatíte mobilem (TEST)

Za palivo zaplatíte mobilem (TEST)

Vitalia.cz: Když přijdete o oko, přijdete na rok o řidičák

Když přijdete o oko, přijdete na rok o řidičák

DigiZone.cz: Česká televize mění schéma ČT :D

Česká televize mění schéma ČT :D

Vitalia.cz: Pravda o přibírání na zimu

Pravda o přibírání na zimu

Vitalia.cz: Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Podnikatel.cz: Chtějte údaje k dani z nemovitostí do mailu

Chtějte údaje k dani z nemovitostí do mailu

Vitalia.cz: Jmenuje se Janina a žije bez cukru

Jmenuje se Janina a žije bez cukru