Hlavní navigace

YouTube nezměnilo pravidla, jen nechce problematický obsah

Autor: YouTube
Daniel Dočekal

Philip DeFranco je youtuber. Má kanál, ze kterého mu plynuly příjmy. Ty má ale menší a menší. Nebuďte jako Philip, za problematický obsah nikdo platit nebude.

Dohady z minulého týdne dobře ilustrují to, co všichni, kdo v minulosti tvořili obsah a pokoušeli se okolo něj prodávat reklamu, důvěrně znají. Pokud chcete na obsahu vydělávat, musí být váš obsah takový, aby se inzerenti „nebáli“ okolo něj umisťovat reklamu. Je to logické a očekávatelné, protože seriózní značka se těžko bude chtít ukazovat vedle vulgárního či jinak problematického obsahu. „Kupodivu“ to platí i na YouTube.

Někteří youtubeři si začali stěžovat, že jejich „doposud vydělávající“ videa mají náhle nižší příjmy. Na vině má být prý YouTube, které u videí „nepříznivých pro inzerenty“ omezuje inzerce přinášející peníze. 

Tvrdí to například Philip DeFranco, který to navíc označuje za cenzuru. Podle něj se Google snaží zasáhnout do obsahu tím, že omezuje příjmy u takového obsahu, který chce cenzurovat. Omezení jde až tak daleko, že některá jeho videa vůbec nezobrazují reklamu.

YouTube na obvinění reaguje tím, že pravidla týkající se monetizace videí jsou už roky stejná a nijak se nezměnila. A že negativní, vulgární a kontroverzní obsah je sice hezký a žádaný „diváky“, ale nikoliv inzerenty. Ti se nechtějí s podobnými věcmi spojovat.

DeFranco a další by si před výkřiky o „cenzuře“ měli uvědomit, že souhlasili s pravidly, která jasně říkají, že řada obsahu je pro monetizaci nepřijatelná. A nemusí jít zdaleka o věci tak zjevné, jako je nahota, násilí, extrémismus, vulgárnost a řadu dalších věcí (a též Jaké druhy obsahu mohu zpeněžit?).

Abyste svá videa mohli zpeněžit, musíte splňovat tyto minimální požadavky:

UX17_snitker

  • Váš obsah je vhodný pro inzerenty.
  • Obsah jste vytvořili vy nebo máte oprávnění jej komerčně použít.
  • Jste schopni předložit dokumenty, které dokládají, že vlastníte práva ke komerčnímu využití veškerého zvukového a obrazového obsahu.
  • Váš obsah je v souladu se smluvními podmínkami a pokyny pro komunitu YouTube. YouTube si vyhrazuje právo zakázat zpeněžení u účtů, které naše pokyny nedodržují.

S monetizací na YouTube se to má podobně, jako když si na web umístíte reklamy přes Google AdSense. Pokud bude web obsahovat něco, co je v rozporu s pravidly, dorazí dříve nebo později žádost o nápravu (tedy hlavně o stažení závadného obsahu). 

A pokud nevyhovíte, tak přijde ještě podstatně tvrdší opatření – přijdete o Adsense. V YouTube je vše podstatně mírnější, nepřijdete o nic, jen se u problematických videí nebudou zobrazovat reklamy.

Našli jste v článku chybu?
12. 9. 2016 13:24
Karel (neregistrovaný)

Ano, Google měl alespoň poslat email v duchu "drazí youtuběři, léta máte pravidla na háku a ignorujete je, přesvědčeni, že jsme jen pes, který štěká ale nekouše. Tak bacha, dne toho a toho kousneme"

Prostě tam změna není žádná, jen ta stávající pravidla začali vymáhat trochu důsledněji.

12. 9. 2016 15:28
Klik je cvik (neregistrovaný)

Nevím zcela přesně jak funguje schvalování u YT ale myslím si že každé dílo je tam nejdřív hodnoceno na základě třeba tagů atd. a jako poslední v krajním případě dochází na fyzický zásah nějakého jedince.

YT není vlastnictvím tzv. Youtuberů, ale je vlastnictvím Google a Youtubeři jsou jen uživatelé kteří souhlasili s Všeobecnými podmínkami YT.

Jedinou otázkou pro YT je zdali jsou takto nastavené podmínky pro něj z časového pohledu udržitelné a zdali nenastane odliv uživatelů. Bylo by však jen …