Youtube posiluje, Joost ustupuje

Ještě před rokem to vypadalo, že souboj videoslužeb na Internetu proběhne mezi Youtube a Joost. Zatímco za prvním stála pošramocená reputace u majitelů obsahu a jméno Google, za tím druhým jména zakladatelů Skype. Jak tyto rozdílné koncepty uspěly?

Dva protikladnější videoprojekty abyste na Internetu pohledali. Zatímco Youtube založila trojice tehdy neznámých mladíků pro zábavu a své kamarády, Joost zakládali jako výdělečný projekt Niklas Zennström a Janus Friis, jejichž jméno bylo už v té době pojmem, protože stáli u zrodu Skype a Kazaa. Youtube hned od počátku rezignoval na autorská práva a způsobil v tomhle oboru revoluci, jejíž konec a význam zatím neumíme dohlédnout. Oproti tomu Joost, jehož zakladatelé prostřednictvím Kazaa s autorskými právy již před tím zkušenost udělali, hned od počátku trval na licencování obsahu, jednání s majiteli práv a na smlouvách. 

To na první pohled nejviditelnější ale byl způsob fungování služeb. Zatímco Youtube je webová stránka, na kterou stačí přijít a sledovat video o diskutabilní technické kvalitě bez instalace čehokoliv navíc, pro sledování Joostu bylo potřeba stáhnout si speciální program, díky němuž bylo možné sledovat video ve slušné technické kvalitě, ovšem pokud jste měli podporovaný operační systém.

Tento první pohled svádí k tomu říci, že technický přístup rozhodl o úspěchu a neúspěchu projektu, ale to by bylo přílišné zjednodušení. Podstata jejich úspěchu a neúspěchu je mnohem hlubší. 

Krátce z historie

Youtube byl spuštěn v únoru 2005, v říjnu 2006 bylo oznámeno, že společnost kupuje za 1,65 miliard dolarů Google. Důvod byl jednoduchý: Youtube již v té době bylo synonymem pro video na Internetu stejně tak, jako Google bylo synonymem pro vyhledávání. Například v červnu 2006 (tedy čtvrt roku před akvizicí) měl Youtube každý den přes 100 milionů zhlédnutých videí a kolem půl milionu registrovaných uživatelů. O dva roky později počet registrovaných uživatelů dosahuje necelých 4 milionů, což je hezké číslo, když uvážíme, že registrace není potřebná pro sledování videa.

 

Své problémy má Youtube s autorským právem: od počátku klade zodpovědnost za vyrovnání autorských práv k nahrávaným videím na bedra nahrávajícího, což řadě právníků a společnostem nevoní. Do soudního sporu šel například Viacom nebo anglická Premier League, přičemž právní spory stále probíhají. Viacom v červnu 2008 vysoudil vydání dat o uživatelích, kteří nahrávali a sledovali videa, k nimž má práva Viacom. Co s nimi společnost udělá, je stále nejasné.

 

Youtube po odkupu Googlem začal situaci narovnávat jak právními prostředky, kdy s řadou společností uzavřel příměří výměnou jak za peníze, tak za různé výhody, ale také technickými prostředky. V průběhu roku 2007 byla implementována technologie, která rozpoznává podle klíčových sekvencí, zda se někdo nepokouší nahrát obsah označený za autorský a ten je automaticky vyřazen, rovněž byl zprovozněn mechanismus pro ruční  stahování „problematických“ videí držiteli autorských práv. 

I peníze pomohly. Držitelům autorských práv k hudebním klipům platí Youtube za přehrání každého jejich klipu. Tyto částky se navíc rozpočítávají podle regionů, kde byly přehrány a převádí se na lokální pobočky, což zvyšuje ochotu těchto poboček spolupracovat s Youtube. Podobné je to u řady sportovních soutěží či televizních pořadů. Youtube na druhou stranu má právo k těmto videím prodávat reklamu, o výnosy z ní se dělí s majiteli pořadů. Až do té chvíle totiž bylo právně problematické prodávat reklamu k obsahu, jenž byl přinejmenším „právně kontroverzní“.

Možnost prodávat reklamu neznamená provozní zisk. Podle odhadů magazínu Forbes bude mít za rok 2008 Youtube příjmy ve výši 200 milionů dolarů, oficiální čísla nejsou publikována. Což vzhledem k tomu, že denní účet jen za připojení do Internetu je odhadován po všech myslitelných slevách na 1 milion dolarů, již není tak skvělé číslo a roční ztráta Youtube se bude za letošní rok velmi pravděpodobně pohybovat  v řádu několika stovek milionů dolarů. 

Otázka je, proč se dnes vydavatelé a majitelé obsahu vracejí ke zlu, jakým pro ně ještě před pár měsíci podle jejich vlastního tvrzení Youtube bylo? Na to je snadná odpověď: videa na Youtube mají obrovskou sledovanost a navíc se k nim začíná objevovat obchodní model prodeje inzerce. Už to není o tom, dávat někam svá videa zdarma, ale obdržet platbu za jejich milionové počty shlédnutí. V takovém případě se již vyplatí zapomenout na staré spory a začít od znovu. Youtube pomohla obrovská návštěvnost a peníze z kasičky  Google.

Joost

Joost je projekt o něco mladší. Spuštěn byl v roce 2007 zhruba v době, kdy se jednalo o tom, kdo z významných internetových hráčů koupí Youtube, ale již před tím byl oznámen jako projekt Venice a jména zakladatelů k němu táhla pozornost. 

Zajímavé bylo jeho technické řešení postavené na bázi P2P sítí, kdy konzumenti obsahu jej sami pomáhali svými technickými prostředky šířit, to mělo eliminovat prostředky nutné na výstavbu infrastruktury. To ale také znamenalo nutnost instalovat si klienta, jenž existuje jen pro Windows a Mac OS X na platformě Intel. 

Výhoda byla zároveň nevýhodou a zdá se, že postupem času nevýhody řešní převážily. Podle neoficiálních informací více jak 70 % provozu musela odbavovat firemní infrastruktura, protože se nepodařilo dosáhnout nadkritické masy připojených uživatelů,  lidem se nechtělo instalovat a mít trvale spuštěného klienta, aby ostatní lidé mohli sledovat video. Kromě toho lpění na autorských právech znamenalo regionální omezení, řada videí byla na Joostu dostupná jen pro lidi připojené z IP adres v USA, což se na Youtube neobjevovalo a i dnes je to spíše výjimkou.

Letošní rok

V letošním roce se Joost pustil do přestavby a v září 2008 představil stránky založené podobně jako Youtube na flashovém přehrávači a klientská aplikace se stává spíše doplňkem, než nutnou výbavou. Joost ovšem nedotahuje Youtube ani v návštěvnosti, ani v počtu uzavřených partnerství, Youtube naopak dotahuje Joost  technickou kvalitou, neboť v průběhu letošního roku začalo nabízet přehrávání videí ve vyšší kvalitě. Nadějným úlovkem byla smlouva podepsaná mezi Joostem a Viacomem, která signalizovala, že na Internetu bude Joost preferovaným partnerem pro Viacom, jednoho z největších vlastníků obsahu, jenže v poslední době se zase zdá, že nadšení z Viacomu vyprchává a vrací se prostá obchodní logika: návštěvnost Youtube je o řády vyšší a co jsme si, to jsme si…

Krom toho se Youtube snaží sahat po stále větších soustech, naposledy v listopadu oznámilo studio MGM, že bude na Youtube nabízet některé (časem možná většinu) své celovečerní filmy a ačkoliv za tím analytici hledají především finanční problémy MGM a snahu najít jakýkoliv přítok peněz, může to být vlaštovka zvěstující jaro. 

Živé videopřenosy

Novinkou, kterou si Youtube uchystal na konec letošního roku, se mají stát živé videopřenosy, tedy streaming videa – služba Youtube Live. Pokud chcete přenášet živě nějakou událost formou videa, mělo by být brzy možné to udělat přes Youtube. Od aut jezdících před vaší kanceláří přes volby třídní královny krásy až po vaše osobní zpovědi, co se vám zachce, stačí k počítači připojit webovou kameru a přepnout váš kanál do stavu On Air. 

Pravda je, že takových webů na Internetu existuje již dnes celá řada, některé jsou i velmi sofistikované (například http://www.mo­gulus.com/), trápí je ale nedostatek obsahu, tedy dostatečně atraktivních tvůrců, které by někdo živě sledoval. Pravda je, že těmi zase tolik nehýří ani Youtube, většina úspěšného obsahu je zde prostě zkopírovaná z profesionálních pořadů. Přece jen má podstatně širší a edukovanou uživatelskou základu a je pravděpodobné, že řada kapel, které zde dnes nabízejí své videoklipy, se rozhodne svůj první živý koncert vysílat právě přes Youtube – co také nadělají, když se do jejich garáže americké televizní stanice nehrnou. Může to znít jako zlehčování, ale je to tak. Nové formy hledají nové talenty, kteří se zhostí nabízených možností. 

U Youtube se očekává, že streamingu videa by mohly využít právě začínající hudební kapely, pesimističtější hlasy za hlavní cílovou skupinu této služby považují striptérky či prostitutky, které tak budou moci nabízet oblíbené živé (a placené) pořady na téma „Dívej se, jak si…“ – bude zajímavé sledovat, jak se s těmito zájemci o technické řešení Youtube popere.   

Slibovaný start této služby je plánován na 22. listopadu 2008, mezi tím  kvůli finanční náročnosti podobný projekt ukončilo Yahoo

A rok příští

Zatímco Joost pomalu ze slávy ustupuje a pozornost médií mu zajišťují už jen (a opět) jména zakladatelů a proinvestovaných cca 60 milionů dolarů, na výsluní se dostává Hulu.com spuštěné do oficiálního provozu v březnu 2008. Jde o joint-venture mezi NBC a News Corp, což od počátku naznačuje vážný přístup k otázce autorských práv. Na Hulu.com se má soustředit produkce televizních studií, nejenom těch vlastněných zakladateli a od počátku je to presentováno v podstatě jako společná obrana před devastací trhu Youtubem. Na Hulu.com najdou uživatelé přes 400 populárních televizních show stanic jako NBC a FOX (to je samozřejmé), ale také  Comedy Central, PBS, USA Network, Bravo, Fuel TV, FX, SPEED Channel, Sci Fi, Style, Sundance, E!, G4, Versus nebo Oxygen.

CIF16

Najdou je správné slovo, protože přehrát si obsah mohou jen uživatelé připojení přes americké internetové sítě. Výhodou je vyšší kvalita videa, která je ekvivalentní nejnižší standardní HD kvalitě, ale regionální omezení našince naštve. Naopak dobrou zprávou je to pro tvůrce lokálních videoserverů, protože těm Hulu.com na rozdíl do Youtube neleze do zelí.

 

I pro rok příští se  zdá, že rozdělení internetového videa na Youtube a ty ostatní přetrvá. Největší posuny tedy očekávejme v rámci onoho bloku „ostatní“, kde se zatím snaží etablovat lokální projekty podobné Youtube (a to nejenom u nás) a také projekty odvážnějších (či prozíravějších) majitelů obsahu.  

Anketa

Má Joost podle vás ještě šanci výrazněji zvýšit svou sledovanost?

15 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 18. 6. 2010 17:59

Školení: Měření a vyhodnocování kampaní

  •  
    Jak připravit a plánovat kampaně
  • Jak vyhodnocovat a využít důležité metriky
  • Jak to dělat u různých obchodních aktivit

Detailní informace o školení Měření a vyhodnocování kampaní»