Hlavní navigace

Z čeho se uživí internetová média? Z reklamy?

Patrick Zandl 31. 8. 2000

V očích veřejnosti panuje dosti zkreslená představa, že internetová média si na svůj provoz vydělávají výhradně prostřednictvím inzerce - a to ve formě tradičních bannerů či dalších způsobů placené reklamy - a že se založením nového média se reklama jen hrne. Pokud však internetová média neživí reklama, co tedy?

V poslední době se na Lupě roztrhl redakční systém s články o tom, kterak bohatnout či nebohatnout na reklamě, ať již ve formě klasických blikacích bannerů nebo nejrůznějších „ritch media“ upoutávek. Pokud jste si ale právě včera založili svůj nový server věnovaný něčemu úžasnému na českém Internetu dosud neobjevenému, je dnešek asi nejlepší chvíle na to, abyste zapoměli, že z internetové reklamy budete živi. Dnes rozhodně ne a kdybych si mohl vsadit, pak ani zítra.

Obecně se traduje, že perioda, po které nový internetový server může počítat s nějakým inzertním příjmem, je zhruba půl roku. Ovšem v případě, když server stojí za to a jeho provozovatel se umí otáčet. Jenže počet serverů roste, s nimi ale také roste nechuť inzerentů inzerovat na neznámých a nově vzniklých serverech a rozsah inzertních příjmů na jednotlivé nové servery není zdaleka dostačující na to, aby se uživily jen z příjmů z inzerce.

Kde vzít a nekrást?

Pokud se podíváme do historie, lze srovnávat například se vznikem novin. V polovině osmnáctého století se vydavatelům ještě ani nezdálo o tom, že by existovalo něco jako inzerce, noviny se živily výhradně z peněz, za něž byly prodávány. Postupem času ale noviny začaly za úplatu vykonávat služby, po nichž byla poptávka. Zrodila se inzerce.

Podobně se situaci musí přizpůsobit i internetové servery. Zatímco reklamu si tištěná média statečně hájí a tato statečnost jim ještě nějaký čas bude co platná, je třeba poohlédnout se po jiných možnostech. A těmi nejzajímavějšími možnostmi je samozřejmě to, kde jsou internetová média doma a kde činnost spojená s příjmem co nejblíže souvisí s činností internetového mé­dia.

To, o jakou činnost půjde, si musí každý vytipovat sám – na to žádný obecný recept neexistuje. Například příjemným vedlejším příjmem pro Mobil server kdysi bývala správa stránek firem zabývajících se telekomunikacemi – takového klienta bylo pro nás snadné najít i přesvědčit, že právě my jsme ti nejpovolanější.

Existují samozřejmě i další cesty, kupříkladu poradenství v internetové strategii. Dnes mnoho firem trápí problém, jak správně vstoupit na Internet – zda má smysl pro ně koupit eShop, nebo si ho sami mají vyvinout atd. Pokud je to oborově zaměřená firma, není pro stejně oborově zaměřený server lepší příležitosti, než nabídnout pomocnou ruku spojenou s nízkou fakturační částkou.

Právě služby související s Internetem jsou velmi vděčným cílem pozornosti a mnohá symbióza může být užitečná. Například provize ze zboží prodaného přes váš server domluvená s oborově blízkým prodejcem sice nemusí přinášet statisíce, zpravidla ale také nevyžaduje tolik práce a představuje byť z počátku nízký, ale stabilní příjem.

Dnes je velmi obtížné dát jednoznačný recept na to, kde z Internetu peníze „vydestilovat“ – můžete si všimnout jisté závislosti mezi obtížností vytvoření takového receptu a mezi tím, jak je snadné z nuly udělat obrovské a úspěšné médium. Právě originalita obchodního modelu je do značné míry totožná s právem na život internetového projektu; nepochybně jste si všimli, že mnoho naprosto ztřeštěných nápadů se na Internetu uchytí a funguje, zatímco věčné kopírování úspěšných myšlenek nepřináší ani zdaleka ten očekávaný efekt.

Jedno má ale Internet pomalu leč jistě společné s klasickým podnikáním: někde na konci cesty musí být vidět hotové peníze. A okamžik, kdy jste se rozhodli udělat něco „stejně, jako se to povedlo těm druhým“, je prvním krokem do záhuby. Internet učí ctít originalitu.

Našli jste v článku chybu?

3. 9. 2000 16:02

Daniel Docekal (neregistrovaný)
Nevim, ale me pripada Mobil server jako vcelku originalni. Stejne jako rada dalsich technickych zpravodajskych serveru - jasne ze koncept je spolecny (zpravodajstvi), ale kazdy z nich ma neco specifickeho co nektery jiny nema (ci mel nebo bude mit).

Na ceskem Internetu je strasne moc osobnich stranek snazicich se aspirovat na zpravodajske servery, skutecnych zpravodajskych serveru skutecne bohatych nabidkou a napadem je pomerne malo.

2. 9. 2000 13:29

Hynek Med (neregistrovaný)
No, sice taky nejsem pan Zandl, ale co treba samotny
Mobil server? Vubec, cely koncept oborovych, zpravidla technickych zpravodajskych serveru
sice asi neni nic az zas tak originalniho, ale mam dojem, ze na
ceskem Internetu je jich strasne moc..


Vitalia.cz: Vláknina: Rozpustná, nebo nerozpustná?

Vláknina: Rozpustná, nebo nerozpustná?

DigiZone.cz: Mňam TV splnila slib a odešla z DVB-T

Mňam TV splnila slib a odešla z DVB-T

Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Root.cz: Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

120na80.cz: Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Podnikatel.cz: Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Lupa.cz: Avast po spojení s AVG propustí 700 lidí

Avast po spojení s AVG propustí 700 lidí

Vitalia.cz: Naučí vás péct kváskový chléb bez lepku i s lepkem

Naučí vás péct kváskový chléb bez lepku i s lepkem

120na80.cz: Rovnátka, která nejsou vidět

Rovnátka, která nejsou vidět

Měšec.cz: U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

Lupa.cz: Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube

Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube

Root.cz: Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Podnikatel.cz: Změny v daních z příjmů u zaměstnávání

Změny v daních z příjmů u zaměstnávání

Podnikatel.cz: Přivýdělek u Airbnb nebo Uberu? Čekejte kontrolu

Přivýdělek u Airbnb nebo Uberu? Čekejte kontrolu

DigiZone.cz: Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Vitalia.cz: Tesco: Chudá rodina si koupí levné polské kuře

Tesco: Chudá rodina si koupí levné polské kuře

Lupa.cz: UX přestává pro firmy být magie

UX přestává pro firmy být magie

Vitalia.cz: Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

120na80.cz: Rakovina oka. Jak ji poznáte?

Rakovina oka. Jak ji poznáte?