Hrani je furt intelektualnejsi zabava, nez pasivni cumenda na TV. Minimalne castecne se da ovlivnit, co se bude na obrazovce dit.
A zadalsi, znam celkem dost lidi, kteri se kvuli hrani tak nejak "sami" naucili En. Ne ze by se z nich stali dokonali anglictinari, ale nedela jim potize cist/poslouchat a i se zlehka domluvit.
Ostatne kam az mi pamet saha, tzv "profesionalni" preklady her dopadaji temer vzdy zoufale.
Názory k článku
Z hraní her nezmoudříme
hnedka (neregistrovaný)
6. 11. 2008 7:44
Nový
RE: Z hraní her nezmoudříme
celé vlákno
Nejen to. I kdyz uz nekdo treba anglicky umi, tak je to dobry a nenuceny zpusob, jak si zvysit slovni zasobu ci osvojit nove obraty. Mluvim z vlastni zkusenosti :)
hexx (neregistrovaný)
6. 11. 2008 8:08
Nový
RE: Z hraní her nezmoudříme
celé vlákno
To uz tady bylo v 80.letech v dobach amaterskych dabingu hollywoodskych trhaku. Tehdy se jeste prekladalo casto bez nejake autocenzury. Urcite aspon nekdo vite o cem mluvim :-)
uživatel si přál zůstat v anonymitě
6. 11. 2008 9:37
Nový
RE: Z hraní her nezmoudříme
celé vlákno
Tohle je jeden z nesmyslů, který se šíří po internetu. Hraní síce může zvýšit slovní zásobu lidem, kteří anglcky umí, ale nemůže naučit anglicky lidi co to neumějí. Znám pár hráčů, kteří o sobě tvrdí, že se naučili anglicky z her(nejlépe z online her), ale ti většinou umí pár frází a ty jsou navíc v běžném životě naprosto nepoužitelné. Kromě toho většina dnešních her je přeložená do češtiny.
6. 11. 2008 9:54
Nový
RE: Z hraní her nezmoudříme
celé vlákno
Se mýlíš. Ve hrách, se běžně komunikuje.
Já třeba hraji Wolfenstein: Enemy Territory (akční), a skoro pořád musím někomu vysvětlit, co má udělat, kam má zajít, případně, co udělal špatně, a nebo si v pauze jen tak pokecáme.
Hry stejně jako čtení článků na Internetu a dívání se na filmy zvyšuje slovní zásobu a učí jazyku.
Samozřejmě je ale nutné hrát hry na cizím serveru, číst cizí články a dívat se na filmy zásadně v originále.
Ono vlastně i používání počítače samo o sobě nutí k výuce angličtiny. Osobně si vybírám raději i programy nepřeložené, protože kolikrát člověk narazí na nějakou špatně přeloženou položku a od té doby už preferuje originál.
Každé cvičení cizího jazyka je dobré. I když jen to "Hi" a "By" :).
Já třeba hraji Wolfenstein: Enemy Territory (akční), a skoro pořád musím někomu vysvětlit, co má udělat, kam má zajít, případně, co udělal špatně, a nebo si v pauze jen tak pokecáme.
Hry stejně jako čtení článků na Internetu a dívání se na filmy zvyšuje slovní zásobu a učí jazyku.
Samozřejmě je ale nutné hrát hry na cizím serveru, číst cizí články a dívat se na filmy zásadně v originále.
Ono vlastně i používání počítače samo o sobě nutí k výuce angličtiny. Osobně si vybírám raději i programy nepřeložené, protože kolikrát člověk narazí na nějakou špatně přeloženou položku a od té doby už preferuje originál.
Každé cvičení cizího jazyka je dobré. I když jen to "Hi" a "By" :).
Jarda (neregistrovaný)
6. 11. 2008 10:20
Nový
RE: Z hraní her nezmoudříme
celé vlákno
ano, rozsirovani slovni zasoby je uzitecne. Ale neskodi ani gramatika. Treba pri rozlisovani By a Bye ;-)
hexx (neregistrovaný)
6. 11. 2008 10:32
Nový
RE: Z hraní her nezmoudříme
celé vlákno
Pozor na to, to muze byt i profesionalni slang. Casto se to totiz pise i jako "bi". Prosim, pripadne vtipne komentare si nechte, pokud to neznate.
hexx (neregistrovaný)
6. 11. 2008 10:35
Nový
RE: Z hraní her nezmoudříme
celé vlákno
Trochu napovim:
http://www.eurofxtrader.com/
Ale necekam, ze clanky zde ctou lide, kteri pracuji v tomhle byznysu
http://www.eurofxtrader.com/
Ale necekam, ze clanky zde ctou lide, kteri pracuji v tomhle byznysu
hnedka (neregistrovaný)
6. 11. 2008 14:04
Nový
RE: Z hraní her nezmoudříme
celé vlákno
Tak vyraz cya znam :) Pochytil jsem v inet pokeru.
6. 11. 2008 10:43
Nový
RE: Z hraní her nezmoudříme
celé vlákno
Máš pravdu. Gramatika je problém, ale jde o to, že se člověk i tak dost naučí.
Sk8 is gr8t :) (to bylo načmáráno na obchodě vedle).
Sk8 is gr8t :) (to bylo načmáráno na obchodě vedle).
ET hráč (neregistrovaný)
6. 11. 2008 12:23
Nový
RE: Z hraní her nezmoudříme
celé vlákno
Na jakém serveru hraješ ETčko? Super hra :)
6. 11. 2008 12:54
Nový
RE: Z hraní her nezmoudříme
celé vlákno
|FUN| Star Wars #2, jsem FUN členem...
uživatel si přál zůstat v anonymitě
7. 11. 2008 11:49
Nový
RE: Z hraní her nezmoudříme
celé vlákno
Přesně o tom byl můj komentář. Slovní zásobu si jistě z her rozšíříš(hlavně to ale jsou slangové výrazy), ale rozhodně to nepomůže člověku, který anglicky neumí. Znám pár lidí co o sobě tvrdí že se naučili anglicky z her a jejich slovní zásoba je omezená na to vysvětlování o kterém píšeš(stačí na ně vytáhnout učebnici pro 5 třídu a už si neví rady). Navíc spousta slov je pro nezasvěceného naprosto nesrozumitelná. A to nemluvím o tom, že neznají grmatiku a často ani psanou/mluvenou podobu (podle způsobu komunikace).
7. 11. 2008 12:00
Nový
RE: Z hraní her nezmoudříme
celé vlákno
Slangový jazyk, je jazyk z praxe.
S tebou nesouhlasím. Angličtinu jsem se učil rok na základce, pak čtyři roky na střední a nakonec pár let na každé výšce, a byla to samá gramatika a do dnes z toho nevím naprosto nic.
Naopak, co dnes umím (i když píšu přímo strašně, ale domluvím se z každým, a rozumím všemu (až na pár výrazů) co vidím) jsem se naučil z čtení Internetu, filmů a podobně.
A ve hrách se právě naučíš dost, protože tam normálně mluvíš s ostatními. Jistě je to tam samý teenager, který místou "you" napíše "u", otřesný slang, ale musíš uznat, že se naučíš dost.
Jestli něco nesnáším, tak je to teoretické učení čehokoliv bez praxe. Jistě, když se někdo naučí angličtinu z hraní s 12ti letými děcky, tak píše přímo strašně, ale něco se naučí, a to nemůžeš popřít.
Rozhodně je pro mě osobně příjemnější se učit angličtinu v hrách, než ve škole šprtat všechny časy, z kterých pak člověk použije čtyři.
S tebou nesouhlasím. Angličtinu jsem se učil rok na základce, pak čtyři roky na střední a nakonec pár let na každé výšce, a byla to samá gramatika a do dnes z toho nevím naprosto nic.
Naopak, co dnes umím (i když píšu přímo strašně, ale domluvím se z každým, a rozumím všemu (až na pár výrazů) co vidím) jsem se naučil z čtení Internetu, filmů a podobně.
A ve hrách se právě naučíš dost, protože tam normálně mluvíš s ostatními. Jistě je to tam samý teenager, který místou "you" napíše "u", otřesný slang, ale musíš uznat, že se naučíš dost.
Jestli něco nesnáším, tak je to teoretické učení čehokoliv bez praxe. Jistě, když se někdo naučí angličtinu z hraní s 12ti letými děcky, tak píše přímo strašně, ale něco se naučí, a to nemůžeš popřít.
Rozhodně je pro mě osobně příjemnější se učit angličtinu v hrách, než ve škole šprtat všechny časy, z kterých pak člověk použije čtyři.
SB (neregistrovaný)
10. 11. 2008 13:19
Nový
RE: Z hraní her nezmoudříme
celé vlákno
Ještě je třeba vědět, zda chce mluvčí používat spisovnou angličtinu (obecně jakýkoliv jazyk) nebo komunikativní (neplést s hovorovou, to je něco jiného). Nějaká forma komunikativního jazyku se dá naučit vždy, ale spisovnou formu každý nezvládne. Přechod z komunikativní na spisovnou formu je pak dost těžký.
10. 11. 2008 14:11
Nový
RE: Z hraní her nezmoudříme
celé vlákno
Jaký je rozdíl mezi komunikativní a hovorovou?
Jinak v tom nevidím rozdíl, hlavní je se domluvit. Tak budeš místo Yours sincerely psát By Buddy :).
"Přechod z komunikativní na spisovnou formu je pak dost těžký."
Otázka je, kolik lidí potřebuje spisovnou formu. Pokud nejsi vyloženě copywriter, či v PR oddělení a netvoříš oficiální tiskoviny... Na ICQ podproře, či v běžné komunikaci (která tvoří 95% všeho) se to snese. A rozhodně je taky lehčí, minimálně řádově, přechod z nespisovné na spisovnou, než z absolutní neznalosti na spisovnou.
Jinak já jsem typ člověka, který nebude psát spisovně nikdy (nebo mi to trvá 30 let), takže si myslím, že se spisovný jazyk přeceňuje. Jistě, je pěkné umět psát spisovné, ale není nutné umět spisovně k tomu, aby jsi se domluvil (a o to vždy jde). Tedy pokud nejsi v PR, či nejednáš o zakázkách s novými zákazníky a chováš se jak fracek (to ale není o jazyku, každý pochopí, že jsi jazykový nováček (a myslím to i ocení). Každý se chová přívětivě k někomu, kdo se snaží mluvit v jeho jazyku, snaží se, ale "skřípe" to.
To máš stejné, jako věčně příspěvky pod fóry, kde autor/korektor zapoměl na shodu podmětu s přísudkem...
Jinak v tom nevidím rozdíl, hlavní je se domluvit. Tak budeš místo Yours sincerely psát By Buddy :).
"Přechod z komunikativní na spisovnou formu je pak dost těžký."
Otázka je, kolik lidí potřebuje spisovnou formu. Pokud nejsi vyloženě copywriter, či v PR oddělení a netvoříš oficiální tiskoviny... Na ICQ podproře, či v běžné komunikaci (která tvoří 95% všeho) se to snese. A rozhodně je taky lehčí, minimálně řádově, přechod z nespisovné na spisovnou, než z absolutní neznalosti na spisovnou.
Jinak já jsem typ člověka, který nebude psát spisovně nikdy (nebo mi to trvá 30 let), takže si myslím, že se spisovný jazyk přeceňuje. Jistě, je pěkné umět psát spisovné, ale není nutné umět spisovně k tomu, aby jsi se domluvil (a o to vždy jde). Tedy pokud nejsi v PR, či nejednáš o zakázkách s novými zákazníky a chováš se jak fracek (to ale není o jazyku, každý pochopí, že jsi jazykový nováček (a myslím to i ocení). Každý se chová přívětivě k někomu, kdo se snaží mluvit v jeho jazyku, snaží se, ale "skřípe" to.
To máš stejné, jako věčně příspěvky pod fóry, kde autor/korektor zapoměl na shodu podmětu s přísudkem...
6. 11. 2008 8:11
Nový
20h?
celé vlákno
Nezdá se Vám 20h trochu málo? Vycvičit si některý reflex/smysl trvá déle, takže imho tahle studie dokazuje leda kulový. Ostatně jako většina podobných "odborných" studií. Spíše by se měli zaměřit na zprávy, kde děcka neustále vidí násilí - a ne hrané, nebo virtuální, ale opravdové! Ale tohle je prostě nekonečná diskuze a každý má svůj názor.
Zdenek (neregistrovaný)
6. 11. 2008 8:24
Nový
Re: 20h?
celé vlákno
Tak, tak. 20h je pekne malo. Navic u uceni zalezi na motivaci. Hraci hraji protoze je to bavi, ty pokusne osoby to dostali za ukol. Asi je nebavilo 20 hodin stravit s narocnou strategii, kterou mozna ani nepochopili. Oc jednodusi to bylo v pripade akcnich her :-)
Stejny vysledek bych ocekaval u "studie" jestli podprahova reklama ovlivnuje mysleni. Za 20 hodin byste meli uplne stejne vysledky. Ale pravda o neni.
Stejny vysledek bych ocekaval u "studie" jestli podprahova reklama ovlivnuje mysleni. Za 20 hodin byste meli uplne stejne vysledky. Ale pravda o neni.
randomofamber (neregistrovaný)
6. 11. 2008 9:55
Nový
Re: 20h?
celé vlákno
Souhlasím.
Nikdo se už třeba nezamýšlí nad tím, že jak jsou důležité přestávky mezi hraním. Např. když hraji adventuru, tak ji nehraji těch 20 hod. vcelku. Mezitím spím, chodím do práce, apod. Takže si musím pamatovat, kde jsem skončil a to JE cvičení paměti. Podobné je to i u lepších FPS her, které mají nějaký ten děj. No a nakonec u MMORPG je paměť přímo zásadní.
Co se týká zlepšování obecně a nejen při hraní akčních her. No to je přeci jasné, že když se člověk chce v něčem zlepšit, tak 20 hodin je málo. Vždyť i při příjmu do nového zaměstnání je třeba min. 2 měsíční zkušební doba. A to není pro, že by to ten člověk neuměl, ale proto, že se musí sžít s novým prostředím, poznat a zapamatovat si nové věci,.....
Nikdo se už třeba nezamýšlí nad tím, že jak jsou důležité přestávky mezi hraním. Např. když hraji adventuru, tak ji nehraji těch 20 hod. vcelku. Mezitím spím, chodím do práce, apod. Takže si musím pamatovat, kde jsem skončil a to JE cvičení paměti. Podobné je to i u lepších FPS her, které mají nějaký ten děj. No a nakonec u MMORPG je paměť přímo zásadní.
Co se týká zlepšování obecně a nejen při hraní akčních her. No to je přeci jasné, že když se člověk chce v něčem zlepšit, tak 20 hodin je málo. Vždyť i při příjmu do nového zaměstnání je třeba min. 2 měsíční zkušební doba. A to není pro, že by to ten člověk neuměl, ale proto, že se musí sžít s novým prostředím, poznat a zapamatovat si nové věci,.....
Pin007 (neregistrovaný)
6. 11. 2008 10:13
Nový
Re: 20h?
celé vlákno
IMHO studie spíše poukazuje na to, že hraní her nerozvine schopnosti, které nemáte.
Je nabíledni, že pokud po 20hod nedojde ani k minimálnímu zlepšení výsledků ve hře, tak zřejmě ani dalších 20hod nic moc nezlepší.
Naopak pokud má člověk nějaké vlohy pro určitou činnost/paměť apod., může mít 20hod velice zajímavý efekt. Nejde ale o naučení něčeho nového, ale o rozvíjení schopností, které lze rozvíjet i jinak.
Stejně jsem ale pořád nenarazil na nějakou studii, která by mne přesvědčila, jedno jestli o pozitivním či negativním hraní her. Možná ti co je provádí málo hrají :-D
Je nabíledni, že pokud po 20hod nedojde ani k minimálnímu zlepšení výsledků ve hře, tak zřejmě ani dalších 20hod nic moc nezlepší.
Naopak pokud má člověk nějaké vlohy pro určitou činnost/paměť apod., může mít 20hod velice zajímavý efekt. Nejde ale o naučení něčeho nového, ale o rozvíjení schopností, které lze rozvíjet i jinak.
Stejně jsem ale pořád nenarazil na nějakou studii, která by mne přesvědčila, jedno jestli o pozitivním či negativním hraní her. Možná ti co je provádí málo hrají :-D
hexx (neregistrovaný)
6. 11. 2008 10:19
Nový
Re: 20h?
celé vlákno
Za mych mladych let jsem tech 20h nonstop na osmibitaku klidne udelal :-)
Huge (neregistrovaný)
---.fi.muni.cz
13. 4. 2010 17:09
Nový
Akční hry bez děje
celé vlákno
Podle mě i v akčních hrách bez děje, jako je Quake III je potřebná dobrá paměť (prostorová). Když člověk ví, jak která mapa vypadá a dokáže se v ní dobře orientovat, dosahuje znatelně lepších výsledků.
6. 11. 2008 9:45
Nový
jablká s hruškami?
celé vláknoNejak nerozumiem tým záverom. "Štúdia" skúmala vyplyv po aspoň 20 hodinách (Koľko hodín bolo najviac?) a z toho vyvodila záver, že náruživí hráčí (čo bude zrejme niekto, kto hrá hry niekoľko hodín denne) si nemusia nutne zlepšiť schopnosti?
To mi príde ako povedať, že liter vody človeku smäd neuhasí, pretože ani 20ml vody ho neuhasilo.
6. 11. 2008 14:03
Nový
Hraju dobre, hraju rad
celé vlákno
Hraju relativne casto, rekneme hodinu denne, na druhou stranu prumerny Cech stravi denne u televize asi 4 hodiny. Jsem lepsi nebo horsi? Je to proste zabava jako kazda jina, at uz neco ovlivnuju tlacitkem (tlacitka u TV jsou taky :-)) nebo jenom pasivne konzumuji neco, co pripravil nekdo jiny. Na mapach se nevyznam, logika typu "Alenka lze jenom ve stredu" je pro me docela narocna, rychle reakce jsem mival mozna na stredni skole ve fotbalove brance... Na co mely vliv hry, to netusim :-)
savalo (neregistrovaný)
6. 11. 2008 17:05
Nový
slovicka
celé vlákno
Krome anglickych slovicek jsem se na hrach naucil rychle ovladat klavesnici a ted kdyz hry nehraju, tak muzu prochazet rychle v kodu po slovech a ruznych usecich a rychle mackat zkratky - prace je taky svym zpusobem hra
šachy (neregistrovaný)
6. 11. 2008 17:59
Nový
Re: slovicka
celé vlákno
Přesně tak. Ještě bych dodal že třeba akční hry podporujou i synchronizaci rukou (např. AWSD na klávesnici a myš), zapamatování rozložení písmen (hlavně u jednoznakovejch zkratek) a další věci:-)
lupič (neregistrovaný)
6. 11. 2008 19:01
Nový
zajímavé
celé vlákno
Po přečtení této diskuze jsem nabyl dojmu, že "pařan" je vlastně velmi dobře jazykově vybavený intelektuál s úžasnou logikou a orientací v problémech a navíc se skvělou motorikou.
Tak teď nevím, pár jsem jich poznal a byli to přitom taková hovada, jaká nemají obdoby.
Tak teď nevím, pár jsem jich poznal a byli to přitom taková hovada, jaká nemají obdoby.
Pin007 (neregistrovaný)
6. 11. 2008 19:55
Nový
Re: zajímavé
celé vlákno
Pouze výjimky potvrzující pravidlo :-D
Pavel (neregistrovaný)
7. 11. 2008 8:37
Nový
Redakčně smazáno
celé vlákno7. 11. 2008 9:11 smazal Martin Vyleťal, důvod: spam
janek (neregistrovaný)
10. 11. 2008 7:30
Nový
RE: Z hraní her nezmoudříme
celé vlákno
Rezervovanější výklad naleznete na www.ceskaskola.cz.
SB (neregistrovaný)
10. 11. 2008 13:32
Nový
pochybnost
celé vlákno
Samotný závěr výzkumu mi přijde pochybný. Je vysoce pravděpodobné, že jestliže nějaká činnost vyžaduje zvýšenou intelektuální činnost, pak taky nějaké intelektuální schopnosti bude zlepšovat. Jeden trénink v délce 20 hodin je např. pro testování dlouhodobého zlepšení paměti zanedbatelný čas.
Jinak pravidelným užíváním jazyku (angličtiny), např. u počítače, se jeho znalost zlepší, ale bez základu gramatiky se na úrovni určitě naučit nedá.
Jinak pravidelným užíváním jazyku (angličtiny), např. u počítače, se jeho znalost zlepší, ale bez základu gramatiky se na úrovni určitě naučit nedá.
z (neregistrovaný)
10. 11. 2008 17:32
Nový
Re: pochybnost
celé vlákno
Gramatiku jsem se ucil +- 8let a bylo mi to k prdu. Spoluzaci byli i na studijich v cizine (jak GB tak US) a ac byli daleko lepsi anglictinari nez ja (respektive jim mnohem lepe sla prave ta gramatika, protoze nic jineho se na nasich skolach neuci(lo)), prvni mesice nebyli schopni se dorozumet. Nejvetsi sranda ovsem nstala, kdyz jsem jeli na tyden do Londyna a nase anglictinarka (tudiz ten kdo nas to mel naucit) se nebyla schopna domluvit o nic lepe nez jeji zaci (tedy za pouziti rukou a nohou).
Tudiz ja osobne prohlasuji, ze gramatika je az to posledni, co ma cloveka zajimat. Ostatne jako dite se take ucite nejprve mluvit a porozumnet mluvenemu slovu, priradit slovum vyznam, teprve dlouho po te, kdy tento obor obstojne zvladnete se ucite psat jednotliva pismenka a slova a jeste potom se ucite, jak se to pise gramaticky korektne.
Gramatika je totiz pro dorozumneni se naprosto irelevantni.
Tudiz ja osobne prohlasuji, ze gramatika je az to posledni, co ma cloveka zajimat. Ostatne jako dite se take ucite nejprve mluvit a porozumnet mluvenemu slovu, priradit slovum vyznam, teprve dlouho po te, kdy tento obor obstojne zvladnete se ucite psat jednotliva pismenka a slova a jeste potom se ucite, jak se to pise gramaticky korektne.
Gramatika je totiz pro dorozumneni se naprosto irelevantni.
SB (neregistrovaný)
12. 11. 2008 12:41
Nový
Re: pochybnost
celé vlákno
Asi jste se učil jen tu gramatiku, to je jen část jazyka. Gramatika je základ, na kterém se dá teprve stavět. Protože má v projevu svoji významovou úlohu, při její absenci se část informace ztrácí (a to nemluvím o úrovni). Takovému způsobu mluvení se pak říká právě komunikativní jazyk - nějak se domluvíte (možná), nic víc.
Způsob učení mateřského jazyka dítětem je zcela odlišný od výuky dalšího jazyka ve škole v pozdějším věku - mozek funguje jinak a techniky učení jsou jiné. Takže to není možno srovnávat. Akorát si lze povšimnout, že člověk, který se učil jazyk pouze odposloucháním, je schopen i gramaticky správně říct to, co již někdy slyšel, ale mnoho věcí, které nikdy neslyšel, správně neřekne. Právě proto, že nemá předpisy (gramatiku) pro sestavení takového projevu.
Způsob učení mateřského jazyka dítětem je zcela odlišný od výuky dalšího jazyka ve škole v pozdějším věku - mozek funguje jinak a techniky učení jsou jiné. Takže to není možno srovnávat. Akorát si lze povšimnout, že člověk, který se učil jazyk pouze odposloucháním, je schopen i gramaticky správně říct to, co již někdy slyšel, ale mnoho věcí, které nikdy neslyšel, správně neřekne. Právě proto, že nemá předpisy (gramatiku) pro sestavení takového projevu.
čtenář (neregistrovaný)
16. 11. 2008 21:50
Nový
hraním ne ale testem ano:)
celé vlákno
Hrami tedy nezmoudříme,ale je dobré vědět jak na tom vlastně jsme..Doporučuji.
http://cz.iq-test.eu/?d=16548
http://cz.iq-test.eu/?d=16548
Tiskni