Hlavní navigace

Za domény (o trochu) lacinější

15. 1. 2007
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

 Autor: 29
Počátek nového roku bývá spojován s různými novinkami. Jednou tak trochu očekávanou, avšak příjemnou maličkostí k letošnímu 1. lednu bylo snížení cen českých domén. Jak k němu došlo a kolik za doménu nově zaplatíme? Zjistili jsme to za vás.

Doména

Vlastní doména II. řádu je nezbytnou součástí prezentace snad každé firmy, organizace, mnoha jednotlivců. Ačkoliv existují případy, kdy se některé subjekty záměrně rozhodly ji nemít a se svou prezentací se podřídit například mateřské korporaci, a ačkoliv jsou i takoví, kteří vlastní doménu považují za zbytečnost (a ona u osobních webů žádného obsahu ani kvality zbytečností je), počet domén a jejich registrátorů neustále stoupá.

Názvy v prostoru české národní domény, tedy *.cz, jsou řízeny správcem této domény, tedy sdružením CZ.NIC. To je v současnosti tvořeno celkem 47 subjekty nejen z oblasti registrátorů domén, ale i poskytovatelů internetového připojení a držitelů doménových názvů (celkem ze tří komor). Obchodní politika tohoto sdružení má značný vliv na podmínky, za kterých si domény mohou registrovat koncoví zákazníci – uživatelé, ačkoliv s ním samotným nepřijdou v procesu tvorby a administrace své prezentace či služby do styku. Proto každá její změna představuje posun na trhu, kde vystupuje mnoho firem, které se zabývají poskytováním produktů a služeb těmto zákazníkům, a každé takové změně musí být věnována náležitá pozornost.

Sleva

S účinností od 1. ledna letošního roku snížilo CZ.NIC roční registrační poplatek za doménu .CZ. Velkoobchodní cena, tedy ta, za kterou jsou domény nabízeny jednotlivým registrátorům, byla snížena o 20 procent. To vzhledem k původní ceně 500 korun představuje stokorunu a současná velkoobchodní cena pro registrátory je 400 korun českých. Ačkoliv by snížení ročního poplatku za doménu o stokorunu mohlo někomu připadat jako detail, ve skutečnosti – a s přihlédnutím k výše uvedeným faktorům – se jedná o věc poměrně zásadního charakteru. Sdružení již nějakou dobu připravuje své vlastní technické řešení registru domény .CZ. Tento registr je v současnosti provozován na základě dlouhodobé smlouvy s externím dodavatelem a tato smlouva se nemalou měrou podílí i na koncových cenách domén. V případě, že se CZ.NIC podaří úspěšně zprovoznit vlastní registr a následně po období testovacího provozu na něj kompletně přejít, by mohly náklady na domény – a v důsledku i ceny pro subjekty, které si je registrují – klesnout ještě více. Ono 20procentní snížení ročního poplatku nelze brát jako příslib budoucích „domén za hubičku“, bylo ho dosaženo díky optimalizaci nákladů sdružení a bylo anoncováno již před půl rokem, avšak přesto se jedná o krok, který zákazník pocítí. Radikálnějších změn v cenách .CZ domén bychom se pak, alespoň ze strany správce domény, mohli dočkat snad někdy ke konci tohoto roku.

Registrátoři

Na našem serveru můžete mimo jiné najít seznam nejaktivnějších registrátorů domén, tedy společností, které jich mají nejvíce, které nejvíce domén objednaly pro své zákazníky (pořadí k 8. lednu 2007). Jak již bylo popsáno, poplatky, které registrátoři účtují za domény svým zákazníkům, jsou do značné míry určovány onou velkoobchodní cenou a snížení koncových poplatků předpokládal i CZ.NIC ve své oficiální tiskové zprávě (odkaz výše). Z výše uvedeného žebříčku jsme vybrali šest největších registrátorů (resp. pět díky propojení značek Internet CZ a P.E.S. consulting) a zmapovali, jak na tento vývoj cenově reagovali.

Přehled aktuálních cen domén všech akreditovaných registrátorů najdete v doménové centrále na Lupě.

Společnost Active24, která je uváděná jako vůbec největší registrátor, se rozhodla k věci přistoupit značně novátorsky. V prvním kvartálu roku 2007 totiž hodlá registrovat domény .CZ za 399 korun, což je ještě o korunu levněji než velkoobchodní nabídka. Každý zákazník dostane k doméně malý dárek v podobě jednostránkové prezentace, což se užije asi hlavně v případě, kdy novopečený majitel domény nechce začít na ní ihned budovat prezentaci nebo službu. Active 24 si něco podobného může dovolit zřejmě především díky své velikosti, každopádně svým konkurentům nastavuje laťku poměrně vysoko.

Druhý největší registrátor, tedy společnost Ignum, reagoval na nové ceny CZ.NIC také téměř okamžitě. Ceny pro koncové zákazníky se snížily úměrně slevě na straně CZ.NIC. Za „běžnou“ doménu zaplatíte 498 korun, ovšem s tím, že existují další tarify určené zákazníkům, kteří si objednají domén více, případně je společnost považuje za své partnery (475, respektive 440 korun bez DPH). Současně ale firma snížila i ceny těch názvů, kterých se opatření správce národní domény nedotklo, tedy domén .COM, .NET, .BIZ a .ORG. Zde však snížení není samozřejmě tak zjevné a pohybuje se v rozsahu desetikoruny. Zákazníci však budou nově dostávat slevy v závislosti na tom, kolik si objednají služeb, a přiznávání těchto slev bude automatizováno.

Cestou množstevních zvýhodnění se vydal i třetí nejvýznamnější registrátor, společnost Zoner. Dle vyjádření Petra Komárka z této firmy si zákazník může od ledna pořídit novou doménu již za 450 korun (roční udržovací poplatek v případě, že registrujete jednu doménu, je 550 korun), což je oproti původním cenám až o 40 procent méně. Firma také vítá snahu o další snižování cen a sama provedla změny v ceníku ještě dříve, než vstoupila v platnost nová pravidla CZ.NIC.

Obdobně zareagoval i další z „velkých“ registrátorů, General Registry. Tato společnost promítla rozdíl mezi starými a novými cenami do své nabídky v plné výši již v závěru loňského roku. Za doménu .CZ zde zaplatíte 530 korun bez DPH, stejnou cenu stojí i prodloužení domény, případně transfer od jiného poskytovatele včetně prodloužení, samotný transfer je zadarmo.

BRAND24

Třetí (a šestý) nejaktivnější registrátor, P.E.S. consulting, s.r.o (a Internet CZ, a.s.) nabízející své služby pod značkou FORPSI, snížil cenu domény o 109 korun na výsledných 440 korun bez daně. Obdobné změny proběhly i u dalších registrátorů.

Laciněji

Jak je patrné z předchozího přehledu, změna velkoobchodní ceny domén ze strany CZ.NIC se u nabídek jednotlivých registrátorů projevila: tu více, tu méně. Když pomineme velkorysou (nebo agresivní, jak chcete) nabídku největšího registrátora, pak se žádný z „top 6“ podniků v tomto oboru nejspíš nepokusil ulít si část slevy pro sebe, neboť mu to konkurence na trhu s doménami a s hostingem neumožňovala. Hladina, o kterou se jednotlivé firmy rozhodly domény slevit, se mění od prostého respektování diktátu CZ.NIC po snahu dát zákazníkům tak či onak něco „navíc“. V každém případě ten, kdo nakonec rozhodne o úspěšnosti jednotlivých nabídek, je zákazník sám. Jedna věc je jistá: domény jsou od začátku roku lacinější. A s trochou přízně okolností je zde dobrá šance, že od konce roku budou ještě dostupnější. Řečeno slovy populární reklamy, správce domény udělal radost všem bez rozdílu. Jen výše té radosti se může pohybovat.

Pořídíte si nyní .CZ doménu?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je sociolog, odborný publicista, poradce, a lektor.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).