Hlavní navigace

Za hranicí kontextové reklamy

Jan Kuneš

Kontextová reklama má mnoho podob. Najdeme ji na exkluzivních pozicích ve výsledcích vyhledávání našich portálů, u článků na obsahových webech a nejnověji také přímo jako aktivní odkazy u slov v textech článků – tak, jak můžeme vidět na zpravodajském serveru iDnes, který tento typ reklamy nedávno zavedl.

Jan Kuneš - karikatura

Ilustrace: Nenad Vitas

S nabídkou této formy reklamy přišel v říjnu loňského roku portál TakeIT společnosti Internet Trading a už tehdy tento záměr vyvolal nemalou diskusi o účelnosti takové inzerce. Pokud jste zatím neměli tu příležitost, seznamte se. Otevřete si iDnes a nalistujte článek ve vybrané podrubrice – v textu uvidíte slova zvýrazněná dvojitým podtržením. Jakmile přes toto slovo přejedete myší, zobrazí se u kurzoru okno s inzerátem svázaným s daným klíčovým slovem.

iDnes není první, kdo s tímto typem reklamy přišel. V zahraničí se používá již poměrně dlouhou dobu, i když spíše na méně významných webech. Podobný typ reklamy je totiž považován za relativně velmi agresivní a velké portály se zpravidla do experimentování s přízní uživatelů příliš nehrnou. Co si budeme povídat, okno vyskakující pokaždé, když i bezděky přejedete přes určité místo webové stránky, může být pěkně otravné. O relevanci takové reklamy nemluvě.

TakeIt

Jeden z výmluvných příkladů „kontextové“ reklamy na iDnes

Pokud v článku o investování do zlata vidíme klíčové slovo obchody, trochu překvapí, že odkazované URL vede na „internetový obchod s mobilními telefony“. Jak tyto dvě položky spolu souvisí? Nijak, kromě zmíněného klíčového slova, které obsahuje článek i titulek inzerátu.

Podobně komicky působí reklama na akrylátovou barvu uprostřed článku o dietách, kde je zmínka o tom, jak brokolici zachovat svěží barvu (po uvaření prudce zchladit ve studené vodě).

Můžete namítnout, jaký je rozdíl mezi tímto typem kontextové reklamy a běžnou textovou inzercí, která se zobrazuje pod články. Já v tom rozdíl vidím. Textová inzerce napevno umístěná pod články je od článku vizuálně oddělena a nesouvisející inzerát tak skousnu lépe, než když na mě vyskočí z prostřed článku. Když už reklama zasahuje přímo do článku, očekával bych, že bude s textem stoprocentně souviset. Pokud vás relevance zobrazovaných inzerátů několikrát zklame (v případě iDnes nic těžkého), získáte vůči tomuto typu inzerce velmi záhy slušnou averzi.

Velmi také záleží na technickém provedení těchto inzerátů. V tomto je nutné zvolené řešení pochválit, protože implementace této technologie, se kterou mají mnozí nemalé potíže, byla zvládnuta na jedničku. Nesetkáme se tak s tím, co je k vidění na zahraničních webech, kdy otevřené okno s textem inzerátu znemožňuje posun ve stránce do doby, než se okno zase zavře. Okno mizí automaticky po cca dvou vteřinách, kdy kurzor myši změní pozici. Okno tak není potřeba zavírat manuálně, a to je další plus. Naštěstí.

Přestože osobně nejsem příznivcem tohoto typu inzerce, věřím, že může být účinná. Je ale otázkou, zda v dlouhodobém horizontu není její použití kontraproduktivní. Krátkodobě může přinést vyšší příjmy z inzerce, ale za cenu ztráty loajality uživatelů.

Našli jste v článku chybu?

11. 1. 2007 9:31

uknown user (neregistrovaný)
Dobrá, kdo myslíte že vlastní katalog Centrumfirem.cz? Centrum, že ano?... Kdo si myslíte, že ty inzerenty z drtivé většiny zpravuje-Centrum, že ano...? Pokud si toto myslíte, jste odtržen od reality anebo "neznáte" mapu. Zavolejte si na Centrum a zeptejte se čí jsou ti inzerenti, neradi Vám odpoví.
A propos "vychloubanim, ktere ma od reality" - z jakých informačních kanálů čerpáte vy? Pokud dosud není TakeIt v Netmonitoru, jak můžete znát interní čísla?!
Nevím co dělá…

10. 1. 2007 17:26

NEMO (neregistrovaný)
Přesně tak... :(

Celý tenhle nesmysl krásně blokuje AdBlock Plus! a bez ladění a obtěžování uživatele.
Reklama musí být věcná a jasná bez infarktových efektů a podrazů. Do té doby budu klidně "krást". ;)
Stránky, zboží a informace hledám přes vyhledávače a ne přes "podvodné" odkazy v textech článků. :(



DigiZone.cz: Česká televize mění schéma ČT :D

Česká televize mění schéma ČT :D

120na80.cz: Rovnátka, která nejsou vidět

Rovnátka, která nejsou vidět

DigiZone.cz: Kanál TA3 HD zahájil vysílání

Kanál TA3 HD zahájil vysílání

Měšec.cz: U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

Root.cz: Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

120na80.cz: Stoná vaše dítě často? Upravte mu jídelníček

Stoná vaše dítě často? Upravte mu jídelníček

Vitalia.cz: To nejhorší při horečce u dětí: Febrilní křeče

To nejhorší při horečce u dětí: Febrilní křeče

Vitalia.cz: Nejlepší obranou při nachlazení je útok

Nejlepší obranou při nachlazení je útok

Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

120na80.cz: Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Podnikatel.cz: Chtějte údaje k dani z nemovitostí do mailu

Chtějte údaje k dani z nemovitostí do mailu

Podnikatel.cz: Daňové úlevy s EET nestačí. Budou zdražovat

Daňové úlevy s EET nestačí. Budou zdražovat

Root.cz: Kamery Sony se dají ovládnout na dálku

Kamery Sony se dají ovládnout na dálku

Vitalia.cz: Jmenuje se Janina a žije bez cukru

Jmenuje se Janina a žije bez cukru

Podnikatel.cz: Udávání kvůli EET začalo

Udávání kvůli EET začalo

DigiZone.cz: Co chtějí operátoři při přechodu na DVB-T2?

Co chtějí operátoři při přechodu na DVB-T2?

Vitalia.cz: Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Root.cz: 250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

Vitalia.cz: Nahradí sluch, ale zvuk je zcela jiný

Nahradí sluch, ale zvuk je zcela jiný

Měšec.cz: Jak levně odeslat balík přímo z domu?

Jak levně odeslat balík přímo z domu?