Hlavní navigace

Za neblokování reklam platí Adblocku Plus Google, Amazon i Microsoft

Jan Beránek 3. 2. 2015

Všechno má svou cenu, i omezení přísnosti systému blokujícího reklamy. A německá firma stojící za populárním Adblockem Plus si z toho udělala byznys.

Reklama musí být vidět. A to i v případě, že lidé používají služby, které ji blokují. Stačí zaplatit. Podle informací deníku Financial Times (FT) si takhle Google, Amazon a Microsoft kupují mírnější režim u populární německé služby Adblock Plus. 

Není to nic zas tak nového – v roce 2013 téma otevřel rakouský web Horizont, od kterého poté zprávu o Googlu platícím AdBlocku Plus převzala další IT média. FT teď zjistily, že na seznamu platících jsou i další velké firmy.

Nutno také přiznat, že provozovatel Adblocku Plus se tím, že si nechává za zařazení na whitelist platit, vůbec netají (kromě toho, že neprozrazuje, od kterých firem peníze bere). Program „přijatelných reklam“ (Acceptible Ads) oznámil už v roce 2011. PR body ovšem získává tím, že peníze přijímá jen od velkých společností. 

Drobný poplatek

Rozšíření do prohlížečů Chrome a Firefox si od německého startupu Eyeo stáhlo už víc než 300 milionů lidí a momentálně má podle FT přibližně padesát milionů aktivních uživatelů měsíčně. 

Trochu si připlatit se velkým firmám vyplatí. Koneckonců, podobné služby jsou ohrožením 120miliardového koláče online reklamy. Podle statistik Adobe a PageFair zájem o blokování internetové reklamy roste. Loni se zvýšil o 70 % a globálně ho aktivně využívá ho kolem 144 milionů lidí.

Google i Microsoft ale potřebují, aby byly na webu vidět reklamy z jejich reklamních systémů a v jejich vyhledávání, protože jsou motorem jejich příjmů. Kolik za zařazení na seznam neblokovaných zadavatelů stojí, není známo. FT zmiňuje nejmenovanou firmu, která tvrdí, že Eyeo chce poplatek ve výši 30 % příjmů z inzerce, kdyby nebyla blokována.  

WT100

Setkáme se u soudu?

Růstu popularity blokovacích pluginů a služeb se obávají i evropská média, která také žijí převážně z reklamy. Škody už sčítají německé skupiny RTL a ProSiebenSat.1, jejich francouzští kolegové je budou asi brzy následovat a je dost pravděpodobné, že se potkají všichni u soudu s Eyeo.

Není to ale černobílé. V rámci Acceptable Ads Manifesto je totiž inzerce malých firem odblokována zdarma. Platit musí jen velké korporace. Eyeo to zdůvodňuje tím, že udržování whitelistu stojí opravdu hodně práce.

Našli jste v článku chybu?
DigiZone.cz: Sony MP-CL1A: miniaturní projektor

Sony MP-CL1A: miniaturní projektor

Podnikatel.cz: Babišovi se nedá věřit, stěžovali si hospodští

Babišovi se nedá věřit, stěžovali si hospodští

Lupa.cz: Patička e-mailu závazná jako vlastnoruční podpis?

Patička e-mailu závazná jako vlastnoruční podpis?

DigiZone.cz: LG OLED65E6: první pohled

LG OLED65E6: první pohled

Vitalia.cz: Muž, který miluje příliš. Ženám neimponuje

Muž, který miluje příliš. Ženám neimponuje

Lupa.cz: Další Češi si nechali vložit do těla čip

Další Češi si nechali vložit do těla čip

Podnikatel.cz: Znáte už 5 novinek k #EET

Znáte už 5 novinek k #EET

Lupa.cz: Jak se prodává firma za miliardu?

Jak se prodává firma za miliardu?

Podnikatel.cz: EET pro e-shopy? Postavené na hlavu

EET pro e-shopy? Postavené na hlavu

120na80.cz: Hrbatá prsa aneb mýty o implantátech

Hrbatá prsa aneb mýty o implantátech

DigiZone.cz: DVB-T2 ověřeno: seznam TV zveřejněn

DVB-T2 ověřeno: seznam TV zveřejněn

DigiZone.cz: Test: brýle pro virtuální realitu Exos Urban

Test: brýle pro virtuální realitu Exos Urban

Vitalia.cz: Test dětských svačinek: Tyhle ne!

Test dětských svačinek: Tyhle ne!

DigiZone.cz: Parlamentní listy: kde končí PR...

Parlamentní listy: kde končí PR...

Podnikatel.cz: Babišovy firmy a registr smluv. Co odhalil?

Babišovy firmy a registr smluv. Co odhalil?

120na80.cz: Co je padesátkrát sladší než cukr?

Co je padesátkrát sladší než cukr?

DigiZone.cz: Mordparta: trochu podchlazený 87. revír

Mordparta: trochu podchlazený 87. revír

Vitalia.cz: Inspekce našla nelegální sklad v SAPĚ. Zase

Inspekce našla nelegální sklad v SAPĚ. Zase

DigiZone.cz: UPC má v nabídce Discovery v HD

UPC má v nabídce Discovery v HD

DigiZone.cz: Nejnovější špičkové TV ve videu

Nejnovější špičkové TV ve videu