Za obsah se na českém webu (zatím) příliš neplatí

Placení za internetový obsah se stává realitou pomaleji, než se plánovalo, i pomaleji, než odborníci předpovídali. Přesto se s ním můžeme i v ČR setkat stále častěji. Na některých speciálních zpravodajských serverech se například nedostanete do archívu starších článků, pokud nejste předplatiteli či nezaplatíte jinou formou.

Na rozdíl od mnoha zahraničních webů, kde je placení za poskytování přístupu k jejich obsahu naprosto běžnou záležitostí a mnoho uživatelů nelituje svých dolarů (eur) za abonentní poplatky, aby dostali přístup k tomu, co je zajímá, situace na českých webech vypadá zatím poněkud odlišně. Pokud se s placením za obsah vůbec setkáme, pak většinou na webech, které poskytují spíše služby než zpravodajství. Dalo by se přitom říci, že trend směřuje jednoznačně ke zpoplatňování obsahu v čím dál masivnějším měřítku. Faktem ovšem je, že tento „trend“ – jak by jej nazvali odborníci – už delší dobu stagnuje, a stává se tak vlastně sám sobě kontraproduktivním.

Za web platím připojením!

Není tomu tak dávno, co se lidé kupující si počítač domů běžně domnívali (a pak tuto zásadu také úspěšně razili), že nákupem PC si současně pořizují jakýkoliv software. Částka vydaná za hardware ospravedlňovala pirátské kopírování softwaru v hodnotě často několikanásobně převyšující cenu samotného PC. Ačkoliv k ničemu podobnému snad již – alespoň ve firmách – nedochází, domácí uživatelé se vzpomínané zásady, byť pravděpodobně v mnohem menším měřítku, stále ještě drží.

Podobně jako to platilo v případě počítačového hardwaru, ani za obsah na Internetu se nám nechce platit. Rozdíl spočívá v tom, že samotný přístup k síti dostatečnou rychlostí stále ještě stojí domácnost nemalé peníze a od toho se odvíjí také její ochota investovat do toho, co samotná zaplacená konektivita přináší. Tedy do služeb, do zpráv, do informací, které bychom měli prostřednictvím Internetu získávat. Dá se tedy říci, že uživatel – nezainteresovaný na konkrétním odborném problému nebo nezajímající se jen o jeden úzce vymezený okruh témat – má tendenci si myslet, že za veškerý obsah, který se na Internetu nachází, platí tím, že udržuje konektivitu s tímto světem – že platí pravidelné paušální poplatky a peníze za přenesená data.

Tento problém je jedním z největších kamenů na krku rozvoje placení za webový obsah nejen v ČR, ale prakticky vzato v celé střední a východní Evropě, tedy v zemích, kde neexistuje model levného a neomezeného připojení k Internetu, přesněji v zemích, kde se tento model teprve postupně rozvíjí a nachází si své místo. Servery, které požadují za přístup ke svému obsahu peníze, jež potřebují k přežití, jsou tak stále v drtivé menšině. Jde přitom o několik kategorií webů:

  • pornografické servery (víceméně z tradice),
  • prestižní zpravodajské weby a především jejich archívy,
  • úzce specializované servery.

A samozřejmě weby poskytující služby například inzertního charakteru, často propojené s tištěnými médii podobného typu.

Jak v současné době vypadá placení za webový obsah? Podívali jsme se na několik serverů, kde se s ním můžeme setkat. Především je potřeba říci, že se za poslední dobu žádná revoluce v tomto směru neudála, což ovšem neznamená, že se udát nemůže. V průběhu letošního roku lze totiž předpovídat určitou reminiscenci systému elektronických mikroplateb. Pokud by k tomu došlo, pak by se pravděpodobně zpoplatňování obsahu rozšířilo s jeho pomocí. To je ale pochopitelně spekulace. Kde tedy můžeme (musíme) za web a jeho obsah platit již nyní? Server CD-R například nedávno zavedl systém „dobrovolného předplatného“, které zpřístupňuje některé jeho funkce a vypíná reklamu; bližší informace najdete zde. Je v tomto ohledu sám? Nikoliv.

Hospodářské noviny

Hospodářské noviny s webem www.ihned.cz patří mezi nejvýznamnější česká tištěná periodika. Je to celostátní list zaměřený především na ekonomiku a ekonomické souvislosti událostí, o kterých jiné deníky referují odlišným způsobem. Jejich elektronický zpravodaj víceméně odráží a aktualizuje obsah tištěného vydání a kromě samotného iHned obstarává ještě několik dalších serverů (jako příklad může sloužit například tématický digiweb.cz).

Webová verze Hospodářských novin obsahuje, podobně jako weby dalších významných deníků, elektronický archív. Tento archív je, na rozdíl od mnoha jiných periodik, přístupný s omezením. Přesněji řečeno, pokud do něj chcete mít přístup, potřebujete mít účet a za tento přístup nějakým způsobem zaplatit. Možnosti jsou v podstatě dvě. První z nich je stát se předplatitelem tištěných novin – přístup k archívu je totiž jako služba pro předplatitele zdarma. Druhou možností je zaplatit částku cca několika tisíc korun. Konkrétní cena se totiž liší v závislosti na počtu uživatelů a na tom, ke kterých archívům chcete přístup získat, podobným způsobem jsou totiž realizovány i archívy dalších titulů z vydavatelství Economia. Těchto titulů přitom rozhodně není málo.

Týden

Časopis Týden (www.tyden.cz) patří mezi přední týdeníky v ČR zabývající se politikou a společností. Nabízí na svých webových stránkách základní informace o titulu, obsahu aktuálního čísla, předplatném, inzerci a podobných věcech. V nabídce nechybí archív a ani v tomto případě se do něj nepodívá každý. Archív časopisu je realizován systémem NewtonIT, pro který potřebujete přihlašovací údaje. Pokud tyto údaje chcete, musíte být striktně předplatitelem. Ačkoliv se v tomto případě, na rozdíl od Hospodářských novin, které nabízejí i jinou možnost, nejedná o klasické placení za web, nepřímým způsobem za něj platíte. Pokud tedy máte zájem o elektronický archív a jste předplatiteli, podívejte se sem.

Klasika her

Jedním z prvních serverů, které v ČR přišly s placením za obsah, byl herní titul Bonusweb. Ačkoliv byl tento krok ve své době brán jako silně kontroverzní, server nabízí placenou variantu přístupu i dnes. Za roční přístup k „profi“ verzi zaplatíte 500 korun. Získáte tak stránky bez reklamních proužků (rychlejší načítání), neomezený přístup ke stahování softwaru z archívu (běžní uživatelé mohou využívat jen limitovanou verzi). Kompletní informace najdete zde, nicméně se zdá, že omezení bezplatné verze oproti placené se od doby, kdy bylo placení zavedeno, značně zmenšilo.

CIF16

Do světa inzerce

Weby inzertních novin jsou klasickým průkopníkem placení za obsah, a to formou jak předplatného, tak i jednorázových plateb. Například server Avizo nabízí možnost zobrazování kontaktů k uloženým inzerátům formou placené SMS nebo po objednání speciální prémiové služby Komplet. Za přístup ke všemu, co tento server – přesněji řečeno prodávající a kupující na něm – nabízejí a požadují, zaplatíte necelých 1000 korun ročně. Podobně je na tom inzertní server Annonce, známý nejen svými inzeráty, ale také občasnými politickými projevy majitele. Zde se můžeme setkat také s placením za inzeráty, respektive za jejich kontakty, a to prostřednictvím SMS zpráv se zvláštní tarifikací a také prostřednictvím speciálního platebního centra.

Budeme platit, nebo ne?

Předchozí, velmi omezený přehled webů, které požadují tak či onak peníze za část svého obsahu nebo za celý (podstatný) obsah, měl ukázat proměnlivost situace s placením. Přestože i dnes se mnoho odborníků shodne na tom, že cesta k obsahu v budoucnosti vede skrz placení za něj, poskytovatelé obsahu s tím nijak nespěchají. Inzertní servery placení používají již dlouhou dobu a mají v tom tradici. Hospodářské noviny jsou velmi specializovaným periodikem, byť jde o deník (většinu jeho výtisků dostávají abonenti). Týden je velmi oblíbeným časopisem, nicméně jeho archív zřejmě využijí jen ti, které opravdu dlouhodobě zajímá. A to budou nejspíše předplatitelé, kterým je nabízen zadarmo. Když se podíváte na Bonusweb, nemůžete si nevšimnout, že na něm nenajdete článek, který by byl přístupný pouze a výhradně předplatitelům. Ikonky, které odlišovaly volně dostupné a abonentní články, v něm však stále ještě jsou, všechny nastavené na zelenou – volnou.
Trend netrend, placení za obsah, když vynecháme onu pornografii, moc „nejede“. A co vy? Platíte za zprávy, za články? Podělte se o své zkušenosti v diskuzi.

Anketa

Platíte za webový obsah?

26 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 26. 2. 2005 11:23

Školení web copywritingu

  •  
    Jak strukturovat text na webové stránce.
  • Tajemství atraktivního a úderného titulku.
  • Optimalizace webového textu pro vyhledávače.

Detailní informace o školení psaní pro web »