Hlavní navigace

Za pár let všichni odejdou z Facebooku. Skončí Princeton. A dojde vzduch

David Slížek

Dá se to číst jako příběh o chybné analogii dvou doktorandů, o zpravodajském titulku důležitějším než obsah, nebo o tom, že z čísel a grafů můžete nakonec dokázat úplně cokoli.

Facebook může opadnout jako nemoc nebo Facebook ztratí 80 procent uživatelů do roku 2017, mohli jste se v uplynulých dnech dočíst i v českých médiích. Zpráva vycházela ze zahraničních článků o práci dvou doktorandů americké Princeton University (Epidemiological modeling of online social network dynamics – PDF), ve které studenti na vzestup a pád sociálních sítí aplikovali model šíření nakažlivých chorob.

Aplikování dynamiky šíření nemocí na rozšíření online sociálních sítí je intuitivní, protože se uživatelé obvykle k online sociální síti připojí kvůli tomu, že tam už jsou jejich přátelé, vysvětlují studenti v úvodu své práce. Epidemiologické modely podle nich byly k podobným účelům použity už dříve – například při modelování šíření myšlenek (idejí).

Potřebná data pro svůj  model pak doktorandi čerpali z Google Trends. Vzali prostě údaje o tom, jak stoupá či klesá frekvence vyhledávání názvů sociálních sítí (MySpace a Facebook) v Googlu, přičemž se odvolali na to, že něco podobného dělá sám Google, když v Google Flu Trends odhaduje šíření chřipkových epidemií. 

Zjednodušený pohled

Údaje z Google Trends jsou podle autorů studie přesnější než data o počtu uživatelů sociální sítě – eliminují totiž uživatele, kteří sice mají založený účet, ale síť ve skutečnosti nepoužívají. Dá se pochopit, že studenti zřejmě nechtěli vycházet z dat, která poskytují přímo sociální sítě a která se nedají nijak objektivně ověřit. Může ale zjednodušení na výsledky Google Trends obstát?

Dost těžko – nepočítá totiž třeba s tím, že se chování uživatelů v posledních letech výrazně změnilo – sociální sítě používají stále častěji z aplikací na svých mobilních zařízeních, takže je logické, že četnost hledání jejich názvu ve vyhledávačích – zhusta používané místo zadání adresy do adresního řádku – klesá (jakkoli je to zatím spíš trend v USA než třeba v Česku). 

Sám Facebook ve třetím čtvrtletí loňského roku hlásil 874 milionů mobilních aktivních uživatelů za měsíc, s meziročním nárůstem o 45 % (viz čtvrtletní výsledky – PDF). Celkový počet měsíčních aktivních uživatelů přitom byl 1,19 miliardy.

V předpokladech obou doktorandů se dají najít také další sporná místa, která jdou většinou na vrub jejich zjednodušenému pohledu – je analogie šíření viru a růstu počtu uživatelů opravdu tak přesná? O dalších pochybnostech si můžete přečíst zde, zde či zde.

Kdy dojde vzduch

Facebook se ostatně proti studii ohradil, a to docela vtipně. Na základě čísel o počtu lajků na facebookových stránkách univerzit nebo dat z Google Scholar „dokázal“, že trendy předpovídají Princetonu brzký zánik.

A dotáhl to ještě dál: pokud se podíváte na klesající frekvenci vyhledávání pojmu „air“ (vzduch) v Google Trends, musíte logicky dojít k závěru, že i vzduch to má spočítané a kolem roku 2060 už tu žádný nebude, dodává Facebook (mimochodem – trend pro české slovo „vzduch“ naopak ukazuje výrazný vzestup – ale prosím, nic v tom nehledejte).

UX17

Jistě, toto srovnání je už úplně absurdní. Jakkoli je ale reakce Facebooku vtipná, nic nemění na tom, že žádná služba na Internetu není věčná a zájmy uživatelů se rychle mění. Náznaky poklesu obliby Facebooku mezi mladými uživateli tady ostatně jsou (ať už je interpretujete jakkoli) a pokles jejich aktivity už přiznala i sama firma

Až ale příště budete číst nějaké další šokující předpovědi, které „odhalili američtí vědci“, nevěřte všemu, co chytlavý titulek říká.

Našli jste v článku chybu?