Hlavní navigace

Začal již Internet vydělávat?

Tomáš Pětivoký

Na jaře roku 2000 vrcholilo šílenství, kdy mnozí investoři považovali jakoukoliv internetovou akcii za zdroj budoucích tučných dividend. Výsledkem byl krach. Podíváme-li se však na vývoj internetových firem v posledním roce, můžeme získat zcela odlišný obraz. Hodnoty akcií nejvýznamnějších internetových firem stále stoupají.

I v Internetu však platí běžné zákony tržní ekonomiky, a proto se ukázala jako iluze prosperita většiny firem, které svůj podnikatelský záměr založily pouze na své přítomnosti na Internetu. Nejlépe se tato skutečnost projevila v poklesu akciových trhů. Nejznámější americký technologický index Nasdaq ztratil za období zhruba dvou let 75 procent své hodnoty. Nejinak tomu bylo v Evropě, kde technologické indexy ztratily za období tří let přes 80 procent své hodnoty. Ztráty investorů, kteří odmítali platnost základních ekonomických pravidel, byly obrovské.

Podíváme-li se však na vývoj internetových firem v posledním roce, můžeme získat zcela odlišný obraz. Hodnoty akcií nejvýznamnějších internetových firem stále stoupají. Vítězi jsou nesporně vyhledávače a největší společnosti nabízející placené netelekomunikační služby domácím uživatelům. Ať se podíváme na jakéhokoliv významného hráče z obou skupin (z vyhledávačů např. Yahoo!, Ask Jeeves, z oblastí služeb aukční server eBay, Hotels nebo Expedia), je hodnota jejich akcií téměř dvakrát větší než před rokem. Skvělých výsledků dosahuje i největší online obchod Amazon. Ještě pozitivnější však je, že se již podle všeho u jmenovaných firem nejedná o neopodstatněný vzestup. Jde o vítěze, kteří své tržby meziročně zvyšují v řádech několika desítek procent, výše zůstatků na jejich bankovních účtech stále roste a dokáží produkovat zisk i bez účetních triků. Odhaduji, že s nástupem širokopásmového připojení se velmi dobře daří i nejvýznamnějším poskytovatelům erotického obsahu. Bohužel však data o hospodaření těchto společností nejsou k dispozici, protože nemají veřejně obchodovatelné akcie. Navíc majitelé těchto firem většinou nepatří k podnikatelům, kteří by se rádi výsledky svých firem chlubili…

Trochu jiný je pohled na internetové poskytovatele. Převážná většina z nich i přes nové příležitosti v oblasti širokopásmového připojení nedokázala za poslední rok své tržby výrazně zvýšit, což se projevilo i ve vývoji jejich akcií, které v lepším případě stagnovaly. Ukazuje se, že většina poskytovatelů nedokáže nabídnout takové služby, které by přilákaly zhruba polovinu lidí z nejvyspělejších zemí, kteří stále s Internetem nechtějí mít nic společného. Příliš se také nedaří přesvědčit stávající uživatele kvalitou služeb, aby za své internetové připojení platili výrazně více. Výjimkou potvrzující pravidlo je internetový poskytovatel Wanadoo, který je největším poskytovatelem ve Francii a Velké Británii a druhým největším poskytovatelem ve Španělsku. Úspěch Wanadoo je dán zejména velmi rychlým vzestupem DSL služeb ve Francii. Předpokládám, že i ostatní poskytovatelé budou v krátké době z širokopásmového připojení profitovat, ale na několikaletý nárůst tržeb v řádu desítek procent to nevypadá.

Internetové akcie nejvýznamnějších společností vypadají slibně, ale ne vždy je investice do vedoucího hráče v oboru správná. Investoval-li někdo na počátku roku 2000 do největšího německého internetového poskytovatele T-Online 10.000 eur, tak v posledních dvou letech se tato hypotetická nešťastná investice pohybuje okolo hodnoty 2000 eur. Ještě větší zklamání zaznamenali investoři do vedoucích poskytovatelů Internetu v ostatních evropských zemích. Naopak všiml-li si někdo v říjnu 1998, že se na trhu objevila společnost se zajímavým podnikatelským záměrem eBay, má dnes z původní hypotetické investice 10.000 dolarů již 200.000 dolarů.

Dnes již u výše zmiňovaných společností nemůžeme podobné extrémy očekávat, ale jsem přesvědčen, že většina z nich přinese v budoucnu akcionářům více pěkných než zlých překvapení. To zvýší příliv peněz do nových internetových podnikatelských záměrů, což přinese nemalý užitek všem uživatelům Internetu.

Našli jste v článku chybu?

16. 6. 2003 18:31

tomas drahokoupil (neregistrovaný)
Je to pravda. Slyšel jsem ale, že z obchodního rejstříku některým subjektům žádosti o dodání dat poslali, včetně hrozeb pokutami. Nevím, co je na tom pravdy....

16. 6. 2003 17:13

Dadule (neregistrovaný)
povinnost sice je, ale (temer) nikdo ji nedodrzuje. financni ukazatele doda firma, jen kdyz musi (a.s.) a to po nekolika urgencich (v lepsim pripade). vedi totiz, ze je nikdo postihovat nebude (joj, to by bylo pokut!)
Měšec.cz: U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Vitalia.cz: Vychytané vály a válečky na vánoční cukroví

Vychytané vály a válečky na vánoční cukroví

Měšec.cz: Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

DigiZone.cz: Perspektivy TV v roce 1939 podle časopisu Life

Perspektivy TV v roce 1939 podle časopisu Life

Podnikatel.cz: Vládu obejde, kvůli EET rovnou do sněmovny

Vládu obejde, kvůli EET rovnou do sněmovny

Podnikatel.cz: Chtějte údaje k dani z nemovitostí do mailu

Chtějte údaje k dani z nemovitostí do mailu

120na80.cz: Co všechno ovlivňuje ženskou plodnost?

Co všechno ovlivňuje ženskou plodnost?

Vitalia.cz: Nahradí sluch, ale zvuk je zcela jiný

Nahradí sluch, ale zvuk je zcela jiný

DigiZone.cz: Vedení ČRo: personální změny od ledna

Vedení ČRo: personální změny od ledna

Root.cz: Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Vitalia.cz: Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

120na80.cz: 5 nejčastějších mýtů o kondomech

5 nejčastějších mýtů o kondomech

Vitalia.cz: To nejhorší při horečce u dětí: Febrilní křeče

To nejhorší při horečce u dětí: Febrilní křeče

Podnikatel.cz: 3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

Podnikatel.cz: Udávání kvůli EET začalo

Udávání kvůli EET začalo

Podnikatel.cz: Alza.cz má StreetShop. Mall.cz více výdejních míst

Alza.cz má StreetShop. Mall.cz více výdejních míst

120na80.cz: Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Root.cz: Kamery Sony se dají ovládnout na dálku

Kamery Sony se dají ovládnout na dálku

Vitalia.cz: Analýza letáků: Na co lákají do prodejen?

Analýza letáků: Na co lákají do prodejen?