Zájmová reklama od Google – spektakularita dotažená do vítězného konce?

Ačkoli většina českých uživatelů nezaznamená sebemenší změnu, včera se v rámci obsahové sítě Google udála jedna ne zcela nepodstatná změna. Google totiž spustil betaverzi takzvané zájmově orientované reklamy (Interest Based Advertising). Co to pro nás znamená?

V principu je vše velmi jednoduché, společnost Google se rozhodla po delší době trochu výrazněji zasáhnout do cílení reklamy podle zájmů uživatelů internetu, tedy, alespoň v obsahové síti. Zatímco doteď bylo možné cílit pouze podle kontextu, Interest Based Advertising nabízí možnost, (nikoli) nutnost vědomé kontroly reklamního proudu na straně uživatele. Testovací verze systému (IBA) momentálně běží v obsahové síti Google a na YouTube.

Reklama ve stylu Webu 2.0?

Novinka má přinést výhody jak uživatelům, kteří budou moci aktivně volit (z prefabrikovaných kategorií) reklamu orientovanou na své zájmy, tak inzerentům, kteří budou cílit na konkrétní uživatelské skupiny a tím se jim zvýší pravděpodobnost jejich reklamního zásahu. Provozovatelům webových stránek by pak měly stoupnout příjmy z reklamy.

Průzkum společnosti AdAge nám potvrdil, že zadavatelé zcela jednoznačně preferují relevantní reklamu. Pokud použijeme informace o tom, jaké stránky uživatel navštěvuje a co ho zajímá, může být internetová reklama užitečnější, říká Taťána le Moigne, provozní ředitelka české divize Google.

To ostatně není myšlenka nikterak nová, v ideálním případě by stejným způsobem měla fungovat kontextová reklama (realita bývá zpravidla poněkud prozaičtější) a s podobným modelem se běžně setkáme například na úrovni e-komerce. Řada českých e-shopů (Alza.cz), ale i jejich zahraničních vzorů (Amazon.com) podobný model pro své vlastní účely využívá již dlouho. Ostatně, ono hojně rozšířené s tímto výrobkem uživatelé nejčastěji kupují…, není v zásadě nic jiného. Otázky, které hýbou ústřední tezí článku, jsou následující: co tímto krokem sleduje Google, jaká je technická realizace a nevymstí se nakonec Google důraz na aktivitu hned dvou subjektů, zainteresovaných na medializaci reklamního sdělení?

Zatímco odpověď na první otázku je celkem jednoduchá – Google u své klíčové výdělečné aktivit nesleduje nic menšího ani většího, než maximalizaci zisku, odpověď na zbývající dvě otázky bude přece jenom trochu zapeklitější a vyžádá si podrobnější analýzu.

Řešení, které se do plnohodnotného veřejného provozu dostane nejdříve za půl roku, v současné podobě nabízí z pohledu zadavatele dvě strategické funkce. Tou první, která by se měla po 8. dubnu a za předpokladu odsouhlasení nových podmínek, zpřístupnit inzerentům, je možnost nabízet lépe cílenou reklamu prostřednictvím Googlem vytvořených prefabrikátů různých zájmových kategorií. Druhou je možnost oslovit (za předpokladu archivace cookies) zákazníky, kteří jejich web navštívili v minulosti. Přiřazování reklamy na základě kategorií nevyžaduje od uživatel žádnou aktivitu a funguje následovně:

  1. Řazení podle kategorie zájmů – Kategorie jsou přiřazovány na základě nejčastěji prohlížených videí z YouTube a zároveň podle stránek prohlížených v rámci obsahové sítě.
  2. Řazení na základě frekvence návštěv stránek. – Tento model funguje velice jednoduše, pokud jste například v srpnu nakoupili na nejmenovaném e-shopu sportovní výbavu, stejná stránka vás prostřednictvím zobrazovacích ploch reklamy Google v prosinci informuje o zimním výprodeji. Internetová reklama může být relevantnější a užitečnější, pokud použijeme informace o tom, jaké stránky lidé navštěvují, tedy o tom, jaké zájmy mají, při garanci maximálně transparentních podmínek a plné kontroly uživatele nad svými údaji, komentuje ještě šéfka českého Google.



Interest Based Advertising demo (zdroj: Google)

EBF16


Co je to APM

Ponechme stranou, zda jde o jistou formu populismu, nebo reklamu dotaženou ad absurdum. Faktem zůstává, že se Google rozhodl dát podobnou možnost kontroly také do rukou uživatelů. Pokud vám náhodou není lhostejné, jaká reklama na vás z obsahových reklamních pozic Google útočí, můžete vyzkoušet takzvaný Ads Preferences Manager (APM), který by měl být do několika týdnů dostupný také v češtině. Tento nástroj de facto převelí zodpovědnost za výběr reklamy na samotného uživatele. Uživatel si tak bude moci sám určit, jaké zájmy má ke svému profilu přiřazeny, případně se z programu zájmově orientované reklamy naopak zcela odhlásit (funkce OPT-out).

Na počátku jsme zmiňovali, že se jedná o betaverzi produktu, který na sebe nemá přímo navázaný žádný obchodní model. V pravém slova smyslu jde vlastně o částečně moderovaný experiment. Samotný systém začne pro inzerenty fungovat od dubna a testovat ho bude několik klíčových hráčů z Evropy a USA. V dalších měsících by pak mělo postupně docházet k rozšiřování na další inzerenty z USA a oblasti EMEA. Gogle hodlá zprovoznit službu pro všechny členy AdWords do konce tohoto roku. Otázkou ale zůstává, budou o podobnou službu uživatelé vůbec stát?

Anketa

Jste připraveni aktivně ovlivňoat proud reklamy kolem vás?

7 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 14. 3. 2009 13:01

Školení Správa Stránek na Facebooku

  •  
    Jak pokročile spravovat Stránku, Události, Skupiny.
  • Jak tvořit i netvořit příspěvky.
  • Jak nepřijít o účet, nenaletět a neztratit všechno.

Detailní informace o školení Správa stránek na Facebooku »