Hlavní navigace

Zákazníci přijdou o předplacené karty

Mirek Zeman

Prověrku využívání čísel bezplatného volání zahájil nedávno Český telekomunikační úřad. Má v úmyslu vymýtit jejich používání pro směrování hovorů. Spíše než předpisy je však patrně motivován tlakem některých operátorů na eliminaci levných zahraničních hovorů prostřednictvím předplacených karet. Nejvíce ostrouhají uživatelé.

Zprávy o všeobecné prověrce telefonních čísel ve formátu 8×x a 9×x zahájené Českým telekomunikačním úřadem (ČTÚ) se pod poněkud jednostranně laděným názvem Čeští operátoři zneužívají telefonní čísla objevily například na serveru Mobil. Důvodem je totiž údajně skutečnost, že. „Řada jejich provozovatelů totiž tato čísla využívá v rozporu s číslovacím plánem. Ten čísla začínající zmíněnou kombinací určuje zpravidla pro poskytování obchodních či odborných služeb se zvláštním tarifem, nikoli jako čísla, jejichž prostřednictvím se dá uskutečnit mezinárodní volání (“přístupové číslo pro mezinárodní volání„).“

Zahraniční hovor uskutečněný skrze 800 vypadá tak, že si koupíte předplacenou kartu, vytočíte číslo bezplatného volání a zadáte unikátní kód. Volání se dostane k telekomunikačnímu operátorovi a ten je pomocí VoIP směřuje do zahraničí, což mu umožňuje nabídnout nižší ceny (funguje to i ze zahraničí, ale to není předmětem sporu). 800 není fígl ani podfuk. Její používání může být občas i méně výhodné než sbírání hovorů standardním voláním. Přínos spočívá v uživatelské přítulnosti. Lidé si totiž rádi lehce připlatí, mají-li náklady pod kontrolou a nemusí laborovat se složitými tarify; o stejné nabídky s tradičním sběrem hovorů není zájem. 800 je 800.

Člověk se sotva může pohoršovat nad tím, že z jeho kapsy placený regulátor dbá na dodržování platné právní úpravy – jen houšť a větší kapky! Problém je, že ČTÚ se v tomto případě chová poněkud interesantně. Ještě před dvěma měsíci ředitel odboru regulace Marek Ebert provozovatelům 800 tvrdil, že další směřování hovorů na číslech bezplatného volání je zcela v pořádku a naprosto legální. Stejný Marek Ebert se však včera odpovědi na otázku, proč regulátor tak najednou obrátil, takticky vyhnul. Přesto se již před dvěma měsíci hovořilo o tom, že někteří operátoři na ČTÚ tlačí, aby čísla bezplatného volání dále směrovat nešla.

„ČTÚ při hodnocení využití čísel ‚800‘ (bezplatná volání) vychází z charakteru určení, pro které jsou tato čísla stanovena Číslovacím plánem veřejných telefonních sítí, jak byl uveřejněn v telekomunikačním věstníku, částka 9/2000, platném ve znění jeho změny č.1, uveřejněné v Telekomunikačním věstníku, částka 9/2002. Tento číslovací plán určení těchto čísel definuje právě výhradně pro bezplatná volání. Tato podmínka však v případě dalšího směřování není ve vztahu k volajícímu naplněna,“ říká Marek Ebert. Z posledních dvou vět je jasně patrné jádro celého problému – porušení či neporušení číslovacího plánu je otázkou výkladu.

START17

Zde si nutně musíme položit otázku, co vedlo regulátora k tak náhlému (a značně opožděnému) prozření? Podle oficiálních informací stojí za tlakem na ČTÚ Eurotel a Radiomobil, podle neoficiálních – ovšem spolehlivých – informací Český Telecom. Ten sice provozuje od roku 1998 Kartu X využívající stejných principů, ale údajně si spočítal, že se raději 800 vzdá za cenu eliminace konkurence v podobě levných zahraničních hovorů. Regulátor již dokonce rozeslal výstražné dopisy. Výmluvné rovněž je, že zatímco ostatní společnosti dostaly lhůtu na ukončení poskytování služby v řádu dnů, Český Telecom má k dispozici celý měsíc.

„Český Telecom si požádal o přidělení nových čísel pro produkt Karta X. Byla mu předělena čísla, která začínají trojčíslím 822 xxx xxx, která nabyla účinnosti ke dni 5.12.2002. Český Telecom začne používat tato čísla nejpozději do 31.12.2002,“ říká tiskový mluvčí Českého Telecomu, Vladan Crha. Jenže vyjma Českého Telecomu zatím nikomu tato čísla přidělena nebyla (to uvádím zejména v kontextu šibeničních termínů), a i kdyby se tak stalo, k těmto číslům neexistují žádná cenová rozhodnutí. Jinými slovy se jedná o snahu ukončení 800, které jsou jinak v zemích Evropské unie běžné.

Našli jste v článku chybu?
13. 12. 2002 16:28
Feda (neregistrovaný)
Samozřejmě mohou, ale záleží to na konkrétní osobě. Většina nepřepojuje, jelikož to není povoleno a hlavně nato není čas a rozhodně ani nálada.Procesy jsou nastaveny jinak.Co nenajdete v PC , můžete předat akorát dál mailem s kontaktem na danou osobu.Nejenže operátoři na své kůži poznávají tvrdý kapitalismus, ale hlavně jsou pro celý TELECOM nárazníková vlna a výborný fackovací panák!A placení? Vy samozřejmě neplatíte nic. Poplatky za užívání zelených linek platí taén kdo si ji zřídil. Pokud vol…
13. 12. 2002 7:57
aha (neregistrovaný)
Pokud by se Telecom vykašlal na bezplatnou linku, byly by nižší náklady a faktury by byly nižší - hmmm. To teda určitě - zřejmě nemáte představu o osmisetstovce. Kdyby nebyla musel by se zvýšit počt míst, kam by lidé mohli přijít osobně - náklady by vzrostly velice rychle. A přibylo by pouze nespokojených zákazníků, kteří by kvůli každé prkotině museli někam dojet (vzít si volno), vystát frontu aby se dozvěděli, že např. dálkové volání je volání mimo kraj.... to by teprve bylo 21.století, že?