Zákazy na Facebooku nic neřeší, nebojte se ani kritických příspěvků na stránce

Volby na sociálních sítích ukazují stále tentýž jev. Firmy (zde politické strany) se bojí komunikovat s fanoušky. A zbytečně je omezují. Jak je to na Facebooku?

Stránka ODS na Facebooku, bez možnosti přispět

Stránka ODS na Facebooku, bez možnosti přispět

V nedávno zveřejněném pohledu na působení politických stran na Facebooku (viz Experti: Politici vůbec nechápou Facebook. ODS blokuje lidem statusy, ČSSD je nudná) zaznělo několik podstatných postřehů. Nechme stranou ty o nudnosti či inzertních plochách, je čas se podívat na nešvar známý i z prostředí firemních prezentací – snahu zamezit fanouškům psát na stránku příspěvky a vůbec jakkoli „komunikovat“.

Firmy se bojí sociálních sítí, což obnáší i mnohdy až panický strach z Facebooku. A ještě větší strach z toho, že když si tam založí stránku, tam jim na ni fanoušci budou chodit a něco tam psát. Vždyť: co kdyby firmu kritizovali a něco po ní chtěli? Přitom právě obousměrná komunikace je pro sociální sítě zásadní. A také umožňuje nejvíce získat.

Nemít profil na sociálních sítích či omezovat fanoušky v komunikaci je nakonec skoro totéž. Bude fungovat „o vás, bez vás“. Je skvělé, pokud se dozvíte, co si fanoušci (potenciální zákazníci) o firmě myslí. A mít možnost na to reagovat je také k nezaplacení. Pokud na sociálních sítích firma není, nebo pokud omezuje fanoušky, budou o ní stejně psát. Ale budou to dělat tam, kde to firma nebude vědět. A nebude mít ani možnost to ovlivnit.

Možnosti komunikace na stránce na Facebooku

Stránka (firemní profil) na Facebooku má několik možností komunikace a pouze některé je možné omezit, ať už zcela, nebo částečně. A obecně platí, že je čím méně budete omezovat, tím lépe.

Přímá zpráva stránce je ideálním nástrojem. Uživatel Facebooku (nemusí to být člověk, který dá stránce Líbí, mimochodem) pošle stránce zprávu a stránka mu může odpovědět. Komunikace není veřejná, takže zde opravdu není důvodu se něčeho bát. Hodí se velmi dobře i tam, kde dochází k předávání informací, které není dobré psát veřejně (zejména osobní údaje).

Přímou zprávu stránce je možné kompletně zakázat, ale je to jeden z těch opravdu hloupých nápadů. Na druhou stranu, pokud na přímé zprávy nedokážete odpovídat, je možná lepší je zakázat.

Příspěvek „přímo na stránce“ je jednou z nejstarších metod komunikace fanoušků se stránkou. Před dvěma roky ale došlo k výrazně změně a s nástupem TIMELINE už nejsou tyto příspěvky snadno a volně na stránce dostupné – Facebook je odsunul do pravého sloupce, kde je najdete v podobě samostatného rámečku, ve kterém se zobrazuje jenom omezený počet příspěvků a jenom část jejich textu.

Přímo „na stránce“ je Facebook nicméně občas zobrazuje, ale řídí se přitom vlastními algoritmy a je to poměrně nepředvídatelné. Případný návštěvník stránky by si samozřejmě mohl ještě přepnout zobrazení na „příspěvky ostatních“, ale zde stále platí, že stránka jako taková má návštěvnost minimální a lidé navíc ani neví, že nějaké přepínání existuje. 

Právě tento druh komunikace je firmami (a v případě voleb i některými stranami) často nepochopitelně zakázán. Nedochází jim, že případné negativní či nesouhlasné komentáře si lidé na sociálních sítích stejně budou psát. A to že se o nich firma nedozví neznamená, že je nikdo jiný nevidí.

U příspěvků na stránku je také vhodné vědět, že tyto příspěvky se nezobrazují na zdech fanoušků stránky (řada uživatelů Facebooku si to paradoxně stále myslí) a jejich viditelnost je hodně malá. Je také dobré si uvědomit, že tento druh příspěvků má vliv na EdgeRank a pomáhá tak stránce v nerovném boji o viditelnost.

U příspěvků na stránce tedy platí, že je velmi dobré je nechat povolené a samozřejmě je nutné na ně odpovídat. Pochopitelně jen v případech, kde to dává smysl a uživatel se opravdu na něco ptá, a ne pokud jde jenom o trolling či spam.

Bývá vhodné omezit typy takto vkládaných příspěvků, zejména proto, že možnost vkládat videa a obrázky bývá nejenom hojně zneužívána. Stejně jako je eventuálně vhodné v nastavení stránky zamezit možnost štítkovat stránku na fotografiích.

Komentáře pod příspěvky stránky jsou neomezitelné a kdokoliv může komentovat jakýkoliv její příspěvek. Pokud by šlo o právně závadný obsah či spam, má stránka možnost ho skrývat či mazat (a samozřejmě také nahlašovat jako závadný).

Zde, stejně jako v předchozím případě, platí, že čím více budete mazat „nevhodné“ příspěvky, tím více vám jich tam zřejmě bude přibývat. A jakkoliv můžete určitému uživateli Facebooku zakázat komentovat a psát příspěvky na stránku („ban“), nic mu nebrání to o pár minut později zkusit pod jinou identitou. V tomto ohledu osobně doporučuji zásadní pravidla, „být asertivní, nikoliv nasertivní“.

Opět nezapomeňte, komentáře jako takové vám nejenom dávají možnost naslouchat a odpovídat, ale jsou také součástí toho, jak můžete pozitivně ovlivnit EdgeRank. A čím více vaši fanoušci komunikují, tím více vás Facebook bude fanouškům ukazovat.

Příspěvky se zmínkou (mention) o stránce omezit také nemůžete, tedy ne v tom, že by nikdo nesměl stránku zmiňovat. Jediné, co lze udělat, je to, že se tyto příspěvky nebudou zobrazovat na stránce (jsou vlastně v podobě příspěvků psaných na stránku), ale jak už plyne z povahy této funkce, moc smyslu to nedává.

Stejně jako v případě příspěvků přímo na stránce i zde platí, že tyto příspěvky neodcházejí fanouškům stránky. Viditelnost je dána tím, jak ji nastaví autor, tedy zpravidla příspěvek vidí jeho přátelé, případně může jít o veřejný (Public) příspěvek.

Nezakazujte, neomezujte. Komunikujte

Pro působení v sociálních sítích je zásadní opravdu hlavně to, že jsou určeny ke komunikaci. Když už vám lidé na sociálních sítích píší, očekávají odpověď. A očekávají ji navíc v poměrně krátké době, ne několik dní po napsání.

Na vaší stránce se samozřejmě mohou objevit názory a dotazy, které se vám nemusí líbit či jsou útočné. Mazáním a omezováním se ale takové situace řešit nedají. Čím více budete mazat a znemožňovat komunikaci, tím více budou takto omezení lidé aktivní.

EBF16

Řešením je trpělivá a otevřená komunikace. Na dotazy odpovídejte, vysvětlujte, poskytujte informace. Pokud narazíte na někoho, s kým není řeč, reagujte jednou či dvakrát, pak se omluvte, že jste již udělali vše, co jste mohli. Další útoky a napadání pak už můžete pouze ignorovat.

Vždy je také dobré pamatovat na to, že některá témata je nutné odvést pryč z Facebooku. Zejména tam, kde by se ve veřejném prostoru řešily osobní informace či údaje. Ale také v okamžiku, kdy je zřejmé, že komunikace přes Facebook nefunguje a osobní setkání či jednání by mohlo problém vyřešit.

5 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 8. 10. 2013 1:40

Školení e-mail marketingu

  •  
    Jak získat e-mailové kontakty
  • Jak udělat e-mailing více relevantní
  • Jak zavést automatizované kampaně

Detailní informace o školení e-mailingu »