Zakladatel Seznamu se vrací na místo činu

Zprávička, dle které se Ivo Lukačovič, zakladatel a majoritní vlastník Seznam.cz, „vrací do práce“, je mediálně atraktivní a neříká přitom vůbec nic; dává nám ale dobrou příležitost se tématu boje o český internetový trůn po nějaké době věnovat.

Je zajímavé, jak nevraživé jsou obvykle diskuse, které se týkají Seznamu, platí to i o komentářích ke zmíněnému článku; nejčastěji s nich diskutující používají neotřesitelnou logiku typu Seznam je strašně špatný; já to přece musím vědět, protože ho už vůbec nepoužívám.  Je proto potřeba říci předem jasně: fenomenální úspěch Seznamu je učebnicovou ukázkou kvalitního domácího podnikání, je stoprocentně zasloužený a je třeba jej jednoznačně připsat právě Ivu Lukačovičovi. 

Česko nebylo v internetovém pravěku někde jinde než okolní státy (kde dnes všude bezpečně vládne Google), Seznam odrazil útoky mnoha dalších domácích kandidátů, často luxusně zafinancovaných, setrvale zvyšoval tržby i profit a držel si bezpečnou pozici jedničky.

Samozřejmě, každý podnikatel potřebuje kousek štěstí a výhodné podmínky, a z nich bych vyzvedl jednu na první pohled ne moc zřejmou. Česko je totiž zemí ideální velikosti pro úspěch lokálního hráče. Větší státy už jsou totiž častěji v hledáčku světových gigantů, zatímco desetimiliónová ČR bývá přehlížena; a současně je přitom Česko dostatečně velké na to, aby dovolilo zafinancování pořádné firmy s kvalitními technologiemi, plošným marketingem apod. Je to dobře vidět v porovnání se Slovenskem (trh ve velikosti cca 30 % českého), kde  už nebyly finance na to, aby tam vyrostl podobně silný a bohatý hráč.

Pragmatik pro svou dobu

Seznam dokazoval po celou svou dobu mimořádný čich na potřeby obyčejných uživatelů (v angličtině to zní líp: real-world users).

To se lépe řekne než udělá. Tvůrci internetových projektů jsou až na vzácné výjimky geekové, kterým je těžké se vmyslit do potřeb lidí užívajících Internet o deset vývojových úrovní níže. Jsou to obvykle programátoři a se svými projekty se mazlí, následkem čehož všechno trvá déle, je to drahé a především to není pro obyčejný lid.

Seznam byl toho pravým opakem s jednoduchostí, až „primitivností“ služeb, čímž si vysloužil nehynoucí opovržení od geeků a právě tak nehynoucí loajalitu obyčejných uživatelů. Ivo se v Seznamu nikdy nepouštěl do inovací pro inovace, do dobrodružství, vždy šel do projektů s viditelným, jasným koncem, a velmi dobře je zrealizoval – proto ostatně je tak úspěšný.

Seznam měl pravdu a geekové ji neměli… ve své době.

Udrží český vývoj krok se světovým?

V něčem ano, v něčem ne a je to ostatně dobře vidět. Jsou aplikace, ve kterých Seznam udrží krok s (například a zejména) Googlem, protože je není zase tak těžké napsat. Jedna z klíčových aplikací je vyhledávání, a i když se na to názory různí, nezdá se mně, že by jeho český fulltext viditelně zaostával za Googlem; každopádně je slušně použitelný. Na druhé straně ale tam, kde Google udělá svůj prohlížeč, má Seznam maximálně „Lištičku“; kde má Google svůj Android (a Honeycomb), nemá Seznam nic a také asi nic mít nebude.

Jenomže tu jde ještě o něco jiného. Dříve, v dřevních dobách Internetu, trvalo několik let, než se idea zrozená v Silicon Valley dokodrcala do Česka – jestli vůbec. Českým internetovým podnikatelům stačilo počkat dva tři roky, jestli se idea v zahraničí chytila, pak ji nesvižným tempem a v lehce podřadné kvalitě okopírovat do češtiny, a byli doma vítězi. Dnes to není pravda – rychlost šíření ideí z centra zrodu je závratná, jeden den vzniknou, do měsíce dostanou pár miliónů na rozjezd, třetí měsíc mají českou verzi. V té době český podnikatel-kopírka teprve zoufale shání na webtrhu programátory. Facebook jistě není až tak obtížné technologicky zkopírovat, ale je to zbytečné – už je rozhodnuto, dobojováno. Twitter to stejné.

Právě rychlost globální expanze je zásadním faktorem, proč se mně zdá budoucnost nejen Seznamu, ale i všech ostatních lokálních hráčů méně než dříve. A pravdu mají lidé, kteří nyní patří domácí podnikatelské špičce v tomto prostředí: pokud chcete něčeho dosáhnout, musíte mít celosvětové ambice a začít v Silicon Valley. Ne z důvodu velikášství a touhy po miliardách, i když ty taky nejsou k zahození, ale jednoduše proto, že jinak se vám to nepovede. Pokud dostanete geniální ideu, ale rozhodnete se ji realizovat „nejdříve“ v Česku, tak do roka ovládne svět – jenomže pod ní budou podepsaní jiní vlastníci a domov bude mít nejspíše v Kalifornii.

Je snadné zpětně kritizovat a nyní říkat, co Seznam udělat měl a neudělal, ale opět bych jednu věc zmínil: neotevřel si svou „scout office“ v Silicon Valley. Peněz na to měl dost a myslím, že by firma lépe dokázala držet prst na tepu doby a rychleji reagovat na trendy, kdyby měla své lidi v oku uragánu.

Má se Seznam proč bát?

blog

Jaké jsou výsledky návštěvnosti Seznamu za poslední dobu? Má se Seznam proč obávat konkurence? Analyzuje Petr Šnajdr na svém blogu na Lupě.
Založte si i vy blog na Lupě.

Móda tě vynese, móda tě zatratí

Proti módním vlnám není obrany. Seznam byl dlouhá léta v módě – technici, kteří zaváděli do domácností i firem Internet, nastavili na počítači jako domovskou stránku Seznam – co jiného. Podívejte se – Seznam.cz, Internet funguje, tady mě to podepište.  Nějakou startovací stránku mít musím, a jakou jinou? To byl patnáct let neprůstřelný argument.

Teď ale působí móda proti Seznamu; pro mladé lidi to je ten směšný web pro jejich mamky a taťky, kteří to přece s  Internetem vůbec neumějí. U mladých lidí, kteří se ale starají o valnou část provozu Internetu, frčí úplně jiné služby; je tam velmi silné i hledačství nových a neotřelých webů a projektů.

Tak, jak před deseti lety nebylo zbraně proti módnosti Seznamu, není dnes zbraně proti tomu, že je z módy. Na to nestačí ani všechny miliardy světa.

Že je Seznam z módy, není zase tak špatná zpráva. Projevuje se to mírně nepříjemně hlavně v mediální sféře: firma už moc nedostává ceny za svoje služby, dává se přednost mladším a méně okoukaným, mezi experty patří k bontonu hovořit o Seznamu s opovržením v hlase, a novinář, který o něm napíše pochvalně, to schytá. (Kdysi patřilo k základnímu bontonu opovržlivě kritizovat Microsoft; za pár let, zapište si to za uši, se bude právě tak kritizovat Google). Být z módy a být současně úspěšný, což Seznam je, se dá snadno rozšifrovat: tahle firma má konzervativní, možná trochu „jednodušší“ publikum a drží jej pevně v hrsti. Jakou klientelu mají rádi nejbohatší zadavatelé reklamy? Právě tuto. Google může předehnat Seznam ve vyhledávání, je to ostatně jeho nejsilnější stránka, ale Seznam může být s klidem nejprofitabilnější firmou na českém Internetu ještě dlouhá léta.

Starého dinosaura novým kouskům nenaučíš

Je to stokrát omletá pravda a stokrát opakovaný příběh. Každá firma se chová jako „živá bytost“, která vznikla a vyrostla v určité době, v ní fungovala nejlépe, je na ni nastavená, personálně naladěná. Když přijde nová změna a nové výzvy, neporadí si s nimi, naopak uspěje ten, kdo se do nové doby zrodí. Tzv. sedm dinosaurů rané počítačové éry drželo sto procent trhu informačních technologií, ze sedla je vyhodil Microsoft s Intelem, šest dinosaurů zahynulo, přežila jen IBM. Dnes je v dinosauří fázi Microsoft, a jakkoli si je toho dobře vědom a snaží se adaptovat, dosahuje jen částečných úspěchů. Seznam je, jakkoli to vzhledem k mládí firmy vypadá kuriózně, rovněž dinosaurem, protože v Internetu tiká čas rychleji.

Dinosauří firma vznikne velice snadno. Na začátku je velice úspěšný produkt, firma z něj těží a i jej jemně zdokonaluje. Všechno funguje, lidé si zvyknou na rutinní chod, jsou spokojení, mají stabilní práci a nosí pěkné peníze. Lidem, kteří přišli do firmy v jednadvaceti s elánem a nápady, je osmatřicet, nemají ani elán, ani nápady, ale zato mají rodiny. Příkaz ke změně, byť od majitele, jednoduše není splněn, protože jej všichni v podstatě decentním způsobem odbojkotují. Proti tomu není příliš obrany, snad jen založit novou firmu s novými lidmi. Jenomže i zakladatel se za těch patnáct let stal dinosaurem… myslím si, že to platí i o Seznamu.

UX16

Z dinosauřího pravidla existuji výjimky, kterých je ale velice málo. Jednou známou je IBM a druhou Apple; obě firmy ale mají touhu po inovacích doslova v genech, v IBM je to díky silné vědecké základně, vědecké touze po objevování, v Applu díky zcela mimořádné osobnosti zakladatele a jeho vizionářské síle. Inovativní posedlost, neinovuju, tak nežiju, u žádné z předních českých technologických firem bohužel nelze vidět. (Krásný příklad přináší tento záznam o průběhu choroby).

Jestli čekáte nějakou efektní předpověď, jak Seznam dopadne, musím vás zklamat. Tak jako tu bude za dvacet let (například) Microsoft a bude silný, bude tu i Seznam a bude rovněž silný, ovšemže lokálně. Změna je v tom, že ani jedné z firem, na rozdíl od dřívějška, už nepatří budoucnost.

125 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 30. 6. 2011 18:15
Zasílat nově přidané názory e-mailem

Školení e-mail marketingu – pokročilé techniky

  •  
    Jak připravit šablonu moderního e-mailu
  • Jak spustit automatizované kampaně
  • Jak dynamizovat běžnou rozesílku

Detailní informace o školení e-mail marketingu - pokročilé techniky »