Hlavní navigace

Založí si blogeři odbory?

David Antoš 30. 8. 2007

Jako bloger máte těžký život. Píšete od rána do večera, jste přinejlepším špatně placení, nemáte nárok na zdravotní pojištění, ani tu novinářskou průkazku nedostanete. Nikdo si vás neváží a neuvědomuje si, jak důležitou službu společnosti poskytujete. Naopak je s vámi zacházeno jako s nějakými amatérskými pisálky. Podle Washington Post si právě na tyto těžkosti nové podoby internetové žurnalistiky stěžuje skupina amerických levicově orientovaných blogerů. A možné řešení? Jak jinak: ustanovení odborů.

David Antoš - karikatura. Autor: Nenad Vitas

Ilustrace: Nenad Vitas

V tom, jak by taková organizace měla vypadat a jaké by měla mít cíle, však žádná shoda nepanuje. Někdo ji vidí jako volné sdružení pro aktivistické blogery, jiní sledují spíše ekonomické zájmy. Na anglojazyčném Internetu existuje řada velkých blogerských “vydavatelství” provozujících celé sítě různě tematicky zaměřených blogů. Ty často publikují články od mnoha přispěvovatelů. Z blogerů se tak stávají spíše než autoři osobních deníčků regulérní redaktoři. Běžným způsobem platby za jejich práci jsou podíly na výnosech z reklamy.

Právě tato skutečnost je trnem v oku Davidu Krugovi, vytvářejícímu blog Telegraphik. Blogeři by podle něj měli být placeni etičtějším způsobem, jakým je pevná odměna za článek nebo hodinový plat. “Zatímco někteří blogeři ve vydavatelských sítích vydělávají pár drobných za hodinu, ředitelé a pomocný personál vydavatelství se hrabou v obrovských platech a od rizikových investorů získávají peníze pro zařízení svých domů,” píše David Krug.

Jakkoliv je celá úvaha absurdní a kuriózní, problémem “blogosféry” jsou opravdu chybějící psaná i nepsaná pravidla. Blogy jako méně formální a méně “nudná” média přebírají čtenáře klasickým papírovým i webovým magazínům. Větší rychlost, lehčí styl psaní i osobnější ráz jsou hlavní trumfy, díky kterým jsou dnes blogy v mnoha oblastech specializovaného zpravodajství nejčtenějšími zdroji. Zachytit tuto vlnu se pokoušejí i tradiční mediální domy a často pomocí nákupů získávají ty nejoblíbenější blogy pod svá křídla.

Blogování se však na rozdíl od klasické žurnalistiky neřídí žádným etickým kodexem, neexistuje žádný soubor norem, kterým by se blogeři řídili. Deklarace střetu zájmů, označování placených PR článků, způsob moderování diskusí atd. – blogy nemají žádný obecně přijímaný způsob, jak se s těmito otázkami vypořádat.

Nemalou komplikací je i šíře různých věcí, které se pod pojem “blog” dají schovat. Od deníčku fanynky Tokio Hotelu přes interní firemní zpravodaj až po seriózní magazín o obchodování na burze s desítkami přispěvatelů, to vše obdrží nálepku blog. Za těchto podmínek je formování jednotných etických pravidel – natož nějakých odborů – jednoduše nemožné. Kdo však pravděpodobně i tento nový druh médií nakonec k akceptování určitých pravidel přivede, jsou čtenáři. Jejich důvěra a přízeň jsou totiž v ostře konkurenčním internetovém prostředí tím nejcennějším obchodním artiklem.


Glosa původně vyšla 19. srpna v týdeníku Respekt.

Anketa

Mohou blogy zcela nahradit ostatní zpravodajské formáty?

Našli jste v článku chybu?

2. 9. 2007 22:38

czeXit (neregistrovaný)
to je fakt, hulvat by mu vysvetlil ze ma iq 80, je to pubertalni klucik, pod fousama ma urcite uhry a ze jestli nekdy pracoval na pocitaci ve kterem je amd nebo ati nebo je to nedejboze apple, tak je ovce.

chuck by z nej dostal infarkt a byl by konec.

1. 9. 2007 0:19

aaa (neregistrovaný)
Jeste to tak.. pak prijde Hulan a bude tu zase vsem neco remcat o pravech, ze ho nekdo poskozuje a pomlouva :)))

krome tr. oznameni to bude zkouset taky pres odbory.

Podnikatel.cz: Alza.cz má StreetShop. Mall.cz více výdejních míst

Alza.cz má StreetShop. Mall.cz více výdejních míst

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Vitalia.cz: Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

Podnikatel.cz: Snížení DPH na 15 % se netýká všech

Snížení DPH na 15 % se netýká všech

DigiZone.cz: Milan Kruml: procházka TV historií

Milan Kruml: procházka TV historií

DigiZone.cz: Další dva kanály nabídnou HbbTV

Další dva kanály nabídnou HbbTV

Měšec.cz: Golfové pojištění: kde si jej můžete sjednat?

Golfové pojištění: kde si jej můžete sjednat?

Vitalia.cz: Naučí vás péct kváskový chléb bez lepku i s lepkem

Naučí vás péct kváskový chléb bez lepku i s lepkem

Lupa.cz: Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube

Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube

Měšec.cz: Jak levně odeslat balík přímo z domu?

Jak levně odeslat balík přímo z domu?

Měšec.cz: Finančním poradcům hrozí vracení provizí

Finančním poradcům hrozí vracení provizí

Lupa.cz: Slevové šílenství je tu. Kde nakoupit na Black Friday?

Slevové šílenství je tu. Kde nakoupit na Black Friday?

Podnikatel.cz: Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

120na80.cz: Na ucho teplý, nebo studený obklad?

Na ucho teplý, nebo studený obklad?

Měšec.cz: Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Vitalia.cz: Tesco: Chudá rodina si koupí levné polské kuře

Tesco: Chudá rodina si koupí levné polské kuře

Podnikatel.cz: Na poslední chvíli šokuje vyjímkami v EET

Na poslední chvíli šokuje vyjímkami v EET

Root.cz: Vypadl Google a rozbilo se toho hodně

Vypadl Google a rozbilo se toho hodně

DigiZone.cz: Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO