Hlavní navigace

Záludnosti řešení jménem Centras

25. 1. 2007
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Zpráva o plánovaném spojení Centra a Atlasu otřásla i zkušenými posluchači kuloárových drbů. Je reálné, aby se dva hráči z první pětky spojili a připravili se tak o marketingově v(d)ěčné přetahování o místo dvojky? Co by to českému Internetu přineslo? A stojí to Euru vůbec za to? Ne na všechny otázky známe odpověď, takže nám nezbývá, než si odpovědět sami.
Aleš Miklík - nová karikatura

Ilustrace: Nenad Vitas

Novinky z fronty: válka portálů je stále v plném proudu – tedy alespoň pokud jde o zápas Centra a Atlasu, neboť Seznam se ze své převysoké pozice může těm půtkám dole poměrně dobře smát (a také to dělá). Že se chystá více zapojit i iDnes, je zřejmé z jeho akviziční aktivity, ale zatím nejvíc pozornosti poutá právě dvojka Centrum a Atlas, portálová dvojka a trojka (ale to už bychom se do těch číslovek zamotali ještě víc, než jejich marketingoví pracovníci doufají).

Téměř do poloviny loňského roku byl klid, pak se však Atlas restartoval a začaly se dít věci. Oběma našim dvojkám začalo najednou záležet na tom, kdo je pozici číslo dvě blíž a kdo spustil víc služeb (o kvalitě nyní nemluvíme). Hádky o „druhenství” se přenesly i do dílčích segmentů jejich nabídky a když se do rvačky přidal i Internet Trading (a Google v ní byl od počátku), bylo jasné, že letos nás čekají velké události.

Ovšem rovnou fúze? Už když Euro nedávno ohlašovalo spojení Atlasu a iDnes, hodně zákulisních pozorovatelů kroutilo hlavami. A předevčerejší zprávě o šokujícím plánu našich dvou hlavních hrdinů už nevěří téměř nikdo – od lidí z obou firem je možné slyšet jen pobavení nebo údiv, oficiální vyjádření pak tradičně vyznívají jako tohle spíše ne, zkuste něco jiného. Zkusí to Euro? A proč to vlastně dělá? Zahrávat si s důvěryhodností není pro médium optimální strategie a téměř jistě za tím něco je. Věří tomu lidé z Eura? Ošálil je jejich zdroj? Zaznívají však i hlasy o cílené manipulaci tržní cenou některého z portálů. V takovém případě by pověst Eura musela být opravdu draze zaplacená, ale nemalujme čerta na zeď.

Dejme tomu, že jsem dnes neprozíravý a něco takového se skutečně chystá. Co by to českému Internetu a jeho stojatým vodám přineslo? Bezpochyby bychom přišli o vzácné rozverné chvilky z příležitostných výměn bonmotů zástupců vysokého managementu obou portálů. Snížil by se počet terčů v kritické diskusi o kopírování designu homepage. Na polovinu by se zmenšil inzertní prostor obou portálů, protože by snadno sloučili většinu dublovaných služeb v jednu (a spousta jejich uživatelů by to možná ani nezaregistrovala, pokud by jim bylo stále servírováno vše potřebné). Přišli bychom o legraci při sledování pokusů obou protivníků získat větší pozornost nezasvěcených diváků.

BRAND24

Na druhou stranu by spojení jistě mělo i své výhody. Problém dvojky by byl na nějakou chvíli vyřešen a chlubit se vzácným druhým místem by mohli oba rivalové. Jizdnirady.cen­tras.cz by generovaly dvojnásobnou návštěvnost, která by už nikomu nevadila (a peníze na odkup domén Chapsu by se ve spojené pokladně jistě našly, takže by byl naplněn i etický kodex SPIRu). Centru by se vrátili někteří pracovníci, přetáhnutí mu Atlasem, a ten by se zase mohl smát, že konečně získal všechny důležité zaměstnance Centra.

Ano, každá mince má dvě strany. Doufejme tedy, že lidé v rozhodujících pozicích obou stran důkladně zvážili obě dvě a mysleli při tom na své uživatele. Co se týče mě, jako novinář bych poloviční dodávky tiskových zpráv zřejmě přežil. Jako pozorovateli by mi však bylo líto té zase o něco větší nudy na českém Internetu. A co vám?

Spojí se Centrum s Atlasem?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je ředitelem médií vydavatelství Internet Info. V letech 2005 – 2008 působil jako šéfredaktor serveru Lupa.cz. Vystudoval Fakultu informatiky MU a Fakultu sociálních věd UK. Online komunikaci se věnuje i na svém blogu www.alesmiklik.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).