Ilustrace: Nenad Vitas
Novinky z fronty: válka portálů je stále v plném proudu – tedy alespoň pokud jde o zápas Centra a Atlasu, neboť Seznam se ze své převysoké pozice může těm půtkám dole poměrně dobře smát (a také to dělá). Že se chystá více zapojit i iDnes, je zřejmé z jeho akviziční aktivity, ale zatím nejvíc pozornosti poutá právě dvojka Centrum a Atlas, portálová dvojka a trojka (ale to už bychom se do těch číslovek zamotali ještě víc, než jejich marketingoví pracovníci doufají).
Téměř do poloviny loňského roku byl klid, pak se však Atlas restartoval a začaly se dít věci. Oběma našim dvojkám začalo najednou záležet na tom, kdo je pozici číslo dvě blíž a kdo spustil víc služeb (o kvalitě nyní nemluvíme). Hádky o „druhenství” se přenesly i do dílčích segmentů jejich nabídky a když se do rvačky přidal i Internet Trading (a Google v ní byl od počátku), bylo jasné, že letos nás čekají velké události.
Ovšem rovnou fúze? Už když Euro nedávno ohlašovalo spojení Atlasu a iDnes, hodně zákulisních pozorovatelů kroutilo hlavami. A předevčerejší zprávě o šokujícím plánu našich dvou hlavních hrdinů už nevěří téměř nikdo – od lidí z obou firem je možné slyšet jen pobavení nebo údiv, oficiální vyjádření pak tradičně vyznívají jako tohle spíše ne, zkuste něco jiného
. Zkusí to Euro? A proč to vlastně dělá? Zahrávat si s důvěryhodností není pro médium optimální strategie a téměř jistě za tím něco je. Věří tomu lidé z Eura? Ošálil je jejich zdroj? Zaznívají však i hlasy o cílené manipulaci tržní cenou některého z portálů. V takovém případě by pověst Eura musela být opravdu draze zaplacená, ale nemalujme čerta na zeď.
Dejme tomu, že jsem dnes neprozíravý a něco takového se skutečně chystá. Co by to českému Internetu a jeho stojatým vodám přineslo? Bezpochyby bychom přišli o vzácné rozverné chvilky z příležitostných výměn bonmotů zástupců vysokého managementu obou portálů. Snížil by se počet terčů v kritické diskusi o kopírování designu homepage. Na polovinu by se zmenšil inzertní prostor obou portálů, protože by snadno sloučili většinu dublovaných služeb v jednu (a spousta jejich uživatelů by to možná ani nezaregistrovala, pokud by jim bylo stále servírováno vše potřebné). Přišli bychom o legraci při sledování pokusů obou protivníků získat větší pozornost nezasvěcených diváků.
Na druhou stranu by spojení jistě mělo i své výhody. Problém dvojky by byl na nějakou chvíli vyřešen a chlubit se vzácným druhým místem by mohli oba rivalové. Jizdnirady.centras.cz by generovaly dvojnásobnou návštěvnost, která by už nikomu nevadila (a peníze na odkup domén Chapsu by se ve spojené pokladně jistě našly, takže by byl naplněn i etický kodex SPIRu). Centru by se vrátili někteří pracovníci, přetáhnutí mu Atlasem, a ten by se zase mohl smát, že konečně získal všechny důležité zaměstnance Centra.
Ano, každá mince má dvě strany. Doufejme tedy, že lidé v rozhodujících pozicích obou stran důkladně zvážili obě dvě a mysleli při tom na své uživatele. Co se týče mě, jako novinář bych poloviční dodávky tiskových zpráv zřejmě přežil. Jako pozorovateli by mi však bylo líto té zase o něco větší nudy na českém Internetu. A co vám?