Hlavní navigace

Zamíchala Česká televize vánoční návštěvností?

Marek Antoš

Vánoce jsou pro internetové servery zřejmě nejméně oblíbeným obdobím v roce - od poloviny prosince až do ledna zpravidla nestojí návštěvnost za nic. Letošní svátky však byly něčím zvláštní - události v České televizi přivedly řadu lidí k Internetu. Jak se to projevilo na návštěvnosti popisuje tento článek.

Čísla ve statistikách internetových serverů by svým způsobem mohly být skvělým zdrojem dat pro sociologickou studii o tom, jak se u nás v Čechách pracuje. Je pravidlem, že již od poloviny prosince návštěvnost citelně klesá (= lidé shání dárky a v práci se moc neohřejí). Hlavní pokles přichází den až dva před Štědrým dnem (= to už by byl v práci jenom blázen) a trvá po celé svátky vánoční, což je celkem pochopitelné. Určité oživení sice přichází mezi svátky, ale nedá se říci, že by stálo za řeč (= mezi svátky se přeci sedí doma a kouká se na televizi, případně se jede na hory). Zpátky k normálu se tak statistiky návštěvnosti vracejí až po Novém roce, kdy se všichni spokojeně (někteří méně) vrátí do pracovního procesu.

Z vánočního stereotypu však letos Internet vytrhly události v České televizi – a nejen Internet. Zatímco jindy mezi svátky dominují titulním stránkám novin „trháky“ o rekordním prodeji kaprů či o rodině, které od stromečku chytil a následně vyhořel byt, letos byli všichni v plné pohotovosti a chrlili zprávy o ČT. Totéž se dá říci o Internetu, který byl navíc v prvních dnech asi nejdůležitějším zdrojem informací o celém dění vzhledem k tomu, že noviny o svátcích nevycházejí.

Je zřejmé, že se tento jev musel projevit i na vývoji návštěvnosti českého Internetu. Selským rozumem vzato by tento vliv měl být nejvýraznější u všeobecných zpravodajských titulů, nicméně se dá předpokládat, že se v mírnější formě projevil i jinde: když už se někdo neplánovaně připojil k Internetu, aby se podival na zpravodajství, zabrousil při té příležitosti i někam jinam.

Abych ověřil tyto vývody, pokusil jsem se získat čísla o návštěvnosti z vybraných českých serverů. Část serverů mi poskytla úplná čísla o vánoční návštěvnosti (tj. počty unikátních IP a shlédnutých stránek v jednotlivých dnech). Pokusil jsem se tato čísla převést do následujícího grafu tak, aby bylo zřejmé, jak se vyvíjela jejich návštěvnost během sledovaného období.

361

Jak vidíte sami, v grafu jsou uvedeny 4 servery: Britské listy, České noviny, Peníze.cz a Lupa. Výběr byl záměrně učiněn tak, aby byly zastoupeny dva servery s přímou vazbou na události v ČT, a naopak dva servery z úplně jiné oblasti. Výchozím bodem je pátek 15. prosince, který je jakýmsi bodem nula. Přestože to tak na první pohled příliš nevypadá, bílá přerušovaná čára napříč celým grafem představuje úroveň tohoto dne. Tam, kde je graf nad ní, jde tedy o nárůst, jinde naopak.

Jak se ukazuje, průběh víceméně odpovídá obecnému popisu v úvodu tohoto článku: napřed pokles, následuje oživení mezi svátky a výrazný růst v lednu. V případě Britský listů a Českých novin, které o ČT pravidelně informovaly, je však zřetelný výrazný růst už mezi svátky, kdy dokonce překonaly předvánoční čísla až o dvě třetiny. Také lednový vývoj zmíněných serverů je velmi nadprůměrný, což potvrzují i jejich provozovatelé. Zatímco Peníze a Lupa se 2. ledna dostaly takřka přesně na úvodní úroveň, zbylé dva servery jsou na dvojnásobku.

Zatímco tyto servery poskytly úplná čísla, jiné to odmítly s odkazem na to, že autoritativní výsledky jsou pouze v iAuditu – prosincová zpráva však bude k dispozici až za dva týdny a navíc pouze v sumární podobě, tedy nikoliv po dnech. Také zástupci těchto serverů mi však poskytli alespoň slovní popis vývoje návštěvnosti.

Například Centrum očekává v prosinci růst zhruba o pět procent, což je v meziročním srovnání nezvyklé. Důvodem je údajně zejména úspěch speciální vánoční sekce, která bylo letos na Centru poprvé. Centrum však zasahuje i do zpravodajství svou službou „24“, která nabízí odkazy na články na jiných serverech. Právě 24 „v revolučních dnech“ zaznamenala růst až o desítky procent a návštěvnost kolem Štědrého dne a Silvestra byla údajně srovnatelná s běžným pracovním dnem.

Brand

Velmi podobné zkušenosti hlásí také iDnes – s poklesem v prosinci nepočítají jak díky zvýšené návštěvnosti o svátcích, tak díky speciální vánoční příloze, kde se díky soutěži v protočilo přes milion shlédnutých stránek. Na rozdíl od řady jiných serverů však iDnes objevil Vánoce už vloni.

Také zástupci dalších serverů (např. Grafika.cz) jsou, pokud jde o prosincová čísla, velmi optimističtí, a pokles očekává jen málokdo. Definitivní závěry však ukáže až za 2 týdny prosincová zpráva iAuditu.

Anketa

Připojoval jste se během Vánoc nebo mezi svátky k Internetu?

Našli jste v článku chybu?
6. 1. 2001 4:40
Libor Novacek (neregistrovaný)
Ahoj Michale! ... nebo se pripojovali kazdou noc ;-) Ja se nepripojoval vubec, my se pripojili pred par lety a od te doby jsme spojeni a spokojeni. Tohle je opravdu blbost zjistovat anketou, na to se musi nejak jinak. Coz takhle udelat z Lupy placeny server a tim padem mit dokonaly prehled o pohybu predplatitelu? Predstavme si, ze by vydavatel papiroveho Playboye vedel, kterou z holek si ktery clovek doma prilepil na stenu :o) Pak by mohl do fotografii pridavat i o neco cilenejsi (a silen…
5. 1. 2001 10:16
Marek Antoš (neregistrovaný)
Přesně tak - nakonec, kdo si má pamatovat, zda se v některý den přejedl natolik, že ani počítač nebyl schopen pustit. :-)