Zaniknou papírová média?

Zdá se, že mnohé odborné IT magazíny budou stále intenzivněji budovat svůj web na úkor papírového časopisu. Tento týden oznámil PC World, že končí v Česku s tištěnou podobou. Dolehne podobný úděl také na ostatní papírová média?

Michal Černý - karikatura

Ilustrace: Nenad Vitas

Vypadá to, že v přetahování o čtenáře tahá za delší konec internet oproti papírovým médiím. Důvody bychom mohli do nekonečna vyjmenovávat stejně jako úskalí možné migrace čtenářů z tištěných periodik k online médiím. Co je ale asi o poznání zajímavější je otázka budoucnosti nejen IT segmentu časopisů, který stále více míří na počítačové obrazovky (to zní poměrně rozumně), ale otázka všech tiskovin.

Zdá se být daleká doba, kdy budeme z monitorů číst romány a jinou delší beletrii a ani pro čtení studijních materiálů či skript, se dle mého soukromého mini průzkumu mezi spolužáky počítači příliš nedaří. Jsou zkrátka věci, které čte běžný konzument „papírově” raději a má k tomu spoustu dobrých důvodů.

Ale například noviny či časopisy postupně začínají vnímat Internet jako silného spojence. Není potřeba omezovat délku článků, je možné mít v médiu více autorů a přitom současně udržet kvalitu. Osobně vnímám budoucnost například odborných časopisů na Internetu poměrně perspektivně. A teď mám na mysli časopisy nikoli populární, ale opravdu odborné až vědecké. Díky české posedlosti citacemi bude vycházet pět deset čísel tištěně pro knihovny, ale všichni ostatní si zakoupí online přístup. Odpadají tak problémy a překážky, které vědečtí odborníci zpravidla neumí řešit úplně efektivně, jako například distribuce, logistika a pod. Také vydávání pomocí již hotového redakčního systému může usnadnit práci.

V poněkud jiné pozici jsou magazíny a noviny. Ty umí dobře marketing a logistiku, práci se čtenářem a podobné záležitosti. Jejich potřebou je ale rychlost a aktuálnost. Zanikající tištěná forma PC Wordu ze své podstaty nemohla být nikdy příliš aktuální. Většina článků je tak nadčasových, případně „ohlížecích“ (tipu „Za loňský rok se prodalo o..“). Čtenář by si ale rád přečetl o vydání nového programu rád hned a ne za měsíc. Podobně jsou na tom noviny v oblastech, které informují o nových událostech. Aktuálnost ve srovnání s internetem minimální.

Před asi rokem jsem pro Lupu psal článek, v němž byly určité naděje upínány do čteček eBooks. Dnes vidíme, že pokrok a rozvoj byl veškerý žádný. Přišly však netbooky, což je sice slovo jazykově odpudivé, které nabízejí rozumnou výdrž, dostatečnou mobilitu a relativně pohodlné ovládání. Budou právě ony jedním z mnoha hřebíčků do rakve? Možná, ale noviny v tištěné podobě ještě nějaký čas nezmizí, stejně jako časopisy.

KL_NOMINACE

A myslím, že na vině není jen sentimentálnost čtenářů, kteří nejsou schopni přeměnit své návyky, ale mnohdy sama média. Už jen designem, který není v rozlišení netbooků či mobilních telefonů příliš praktický. Povzdechy nad tím, že je čte jen nula něco málo procent čtenářů z mobilních telefonů, jsou směšné. Kdo by mobilním telefonem četl něco, co se číst v podstatě nedá.

Poslední poznámka na okraj. V tomto kontextu bude zajímavé sledovat, co udělá Vánoční akce Vodafone s půlročním surfováním zdarma s českým mobilním Internetem. Naučí se masová populace číst zprávy z mobilu?

16 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 18. 11. 2008 15:43

Školení UX: Jak zapojit uživatele do designu

  •  
    Jak dostat ono tajemné UX do designu.
  • Ve kterých fázích zapojit uživatele, abyste dostali nejvíc muziky za nejmíň peněz.
  • Jak vytvářet jednoduché a srozumitelné persony

Detailní informace o školení UX »