Zaplatím později. Jak se rozjela platební metoda, která má spadeno na dobírku

Nenápadnou službu už si parcelují velcí finanční hráči a investoři. Půjčkový byznys tak nenápadně zapouští v tuzemské e-commerce další kořen.

Enern s Mitonem, Šmejcův Home Credit a Ferratum Group. Tři skupiny, které si momentálně dělí miniaturní podíl na více než osmdesátimiliardovém trhu tuzemské e-commerce. 

Podle odhadů může mít odloženou splatnost přibližně jedno procento objednávek v českých e-shopech. „Určitou podporu odloženým platbám přinese i růst nákupů z mobilních telefonů. Je si nicméně dobré uvědomit, že cílem poskytovatelů odložených plateb není jen konkurovat dobírce, ale také bankovnímu převodu nebo platbě kartou,“ říká Ondřej Klega z konzultační agentury Acomware. 

I málo ale stačí. „Dnes dokážeme portfolio řídit tak, abychom byli každý měsíc v černých číslech, tedy zatím bez nákladů na chod firmy,“ tvrdí zakladatel služby Twisto Michal Šmída s tím, že alfou a omegou tohoto byznysu je systém, kterým se testuje riziko.

„Hlavní rozdíl mezi typickým bankovním rizikovým modelem a tím naším, jménem Nikita, je v použitých technologiích a kombinaci množství a velikosti dat, ze kterých si skládáme obrázek o našich klientech. O rizikovosti u nás nevypovídá několik málo velkých kusů dat z kreditních registrů, ale naopak stovky malých střípků informací od rozlišení monitoru zákazníka po průměrnou plochu bytu v bloku domů, kde zákazník žije. Samotnou kapitolou jsou pak technologie na pozadí – vzorce zákaznického chování pro Nikitu extrahujeme pomocí metod strojového učení,“ vysvětluje Šmída.

Konkurence, která vzniká v pražském Creative Docku, má výhodu především v zázemí svého majitele – půjčkového Home Creditu. „Používáme vlastní scoring model. Ten na základě dostupných dat o zákazníkovi vyhodnotí riziko a platbu schválí nebo neschválí. Díváme se i do Solusu a seznamu dlužníků Home Creditu,“ popisuje Lenka Šmídová z konkurenčního Kup Najisto

A právě jim se nedávno podařilo získat partnera, který rozšíří jejich klientelu především z řad menších e-shopů. Domluvilo se totiž s E-commerce Holdingem. V rámci ECH začíná Kup Najisto na webu s dětským zbožím Proděti.cz. Další e-shopy z rodiny ECH budou novou platební metodu nasazovat postupně. 

„Na stránkách CZC.cz bude služba spuštěna začátkem listopadu, spolu se startem vánoční kampaně,“ říká šéf ECH Jan Jírovec s tím, že zbylé obchody by měly nasadit Najisto během prvního listopadového týdne. Koloniál.cz by se měl dočkat na konci listopadu. 

Dobírka se zatím bát nemusí

Pro e-shopy nenese odložená platba žádná velká rizika. „Hlavní riziko na sebe bere provozovatel samotné služby. E-shopy získávají finanční prostředky po prodeji zboží, zákazníci platí po dojednané době,“ vysvětluje Jan Vetyška z APEKu s tím, že nevýhodou může být proces schvalování nebo otázka finančního plánování nakupujícího. 

„Jelikož především v oblasti platebních metod jsou Češi velmi konzervativní, čeká jistě poskytovatele odložených plateb boj o místo na trhu. Dobírku z českých e-shopů velmi pravděpodobně v nejbližších letech nevytlačí,“ dodává předseda obchodnické asociace. 


Zdroj: APEK

„Twistem platí bezmála 10 procent zákazníků Bonami. Vratky jsou u objednávek placených Twistem vyšší než u platby předem, ale srovnatelné s dobírkou,“ tvrdí Václav Štrupl z Bonami. 

Přibližně pětiprocentní podíl drží odložené platby, konkrétně Twisto, i u Rohlíku. „Zákazníci mohou pořídit velký rodinný nákup i pár dní před výplatou, aniž by museli přemýšlet nad každou položkou – zaplatí totiž později,“ dodává mluvčí on-line supermarketu Michala Gregorová

Možnost zaplatit až po výplatě nebo mateřskou se projevila i na provozu serveru Proděti.cz. „Po spuštění služby na Proděti jsme zaznamenali zvýšený zájem ze strany maminek, které tvoří nejpočetnější část zákazníků. Zákazníci se k tomuto způsobu platby opakovaně vrací,“ podotýká mluvčí ECH Daniella Kopová

Napřed příplatek, pak procenta

Češi na internetu platí podle studie APEKu nejčastěji zboží do tisícovky. 

Typickým uživatelem odložených plateb jsou ale spíš muži. Poměr našich zákazníků je 55 procent mužů a 45 procent žen. Oproti běžné situaci v e-commerce jde převážně o mimopražské klienty,“ vypočítává Šmídová. Z metropole je podle ní 15 procent uživatelů Kup Najisto. Nejvíc zákazníků registruje ve středních Čechách a na Moravě.

Hříšníci kupují elektroniku

Poměr neplatičů nechce Twisto ani Kup Najisto zveřejňovat. Podle odhadů se ale může pohybovat kolem deseti procent. „Riziko se zásadně liší i podle eshopů. Například elektronika je segment nejrizikovější, což je dané zejména snadnou přeprodatelností zboží a vyšší průměrnou hodnotou objednávky. Naopak design a dětské zboží mají z naší zkušenosti rizikový profil nejmenší,“ vysvětluje Šmída. 

Z pohledu peněz to funguje tak, že v případě Twista po pěti dnech od data splatnosti platí hříšník pokutu ve výši 150 korun. Pokud klient stále nereaguje, následují tři další pokuty – 10 procent týdně z výše jistiny. 

EBF16

„Prvních 21 dní po splatnosti se snažíme s klienty komunikovat všemi dostupnými kanály (telefon, emaily a SMS) sami. V případě, že se nám nepodaří zákazníka kontaktovat a dohodnout se, předáváme pohledávku externí agentuře. Soudní vymáhání je pro nás jen krajní řešení a nastává pouze u zákazníků, kteří se zapírají a nejsou ochotni svůj nákup zaplatit. Touto cestou jdeme u objednávek typicky 5 měsíců po datu splatnosti,“ popisuje tradiční postup Šmída. 

„Den po splatnosti pošleme zákazníkovi upozornění e-mailem, většina jich zaplatí do 4 dnů po splatnosti,“ popisuje svůj model Šmídová s tím, že když klient nezaplatí ani 10 dní po splatnosti, dostane poštou i e-mailem upomínku a 150korunovou pokutu. Pokud zákazník nezaplatí ani po této výzvě, dostane věc na starost soud. 

34 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 3. 11. 2015 11:53

Školení: Online Public Relations aneb PR sociálního věku

  •  
    Jak se liší digitální PR oproti klasickému PR.
  • Jak tvořit tiskové zprávy.
  • Jak monitorovat a vyhodnocovat PR.

Detailní informace o školení »