Hlavní navigace

Září v iAuditu: ukazuje se nutnost císařových nových šatů

Pavel Daniel 23. 10. 2000

Zářijový iAudit společnosti Taylor Nelson Sofres přichází právě v okamžiku, kdy v odborných médiích vrcholí kritika vypovídací schopnosti čísel a především takzvaného spojování výsledků sledovanosti českých internetových stránek do tzv. balíčků, které Taylor Nelson Sofres označuje jako "pack".

Zářijový iAudit společnosti Taylor Nelson Sofres přichází právě v době, kdy vrcholí kritika vypovídací schopnosti čísel a především takzvaného spojování výsledků sledovanosti českých webových stránek do balíčků, které TNS označuje jako „pack“. Přestože v prvním měsíci nového školního roku přibyly do portfolia iAuditu dva nové packy – Grafika publishing Pack a Centrum Pack a celkem bylo auditováno 108 serverů, kritikou spojování dat nedůvěra k iAuditu zdaleka nekončí. Číslo serverů totiž měsíc co měsíc kolísá, což je samo o sobě logické, ale stává se, že často vypadnou výsledky sledovanosti u již zavedených webových stránek. Příští měsíc se však mohou čtenáři iAuditu na vlastní oči přesvědčit o tom, jaký byl výsledek sledovanosti právě v době, kdy na místě zela bílá mezera.

Jaké bylo ale samotné září? Stručný komentář na úvod – podle výsledků iAuditu obsahově značně „rozhárané“. Nedominují žádné skupiny serverů, což dokumentuje top ten v žebříčku ukazatele Počet shlédnutých stran/den – 1. zpravodajství, 2. a 3. sport, 4. a 5. finance, 6. a 7. zábava, 8. obchod, 9. zábava a 10. opět obchod. Ani na ostatních místech se v iAuditu nesešly více než dva až tři weby, které jsou si podobné názorově a obsahově. I když je úloha a smysl iAuditu nezastupitelná, bude zřejmě nutné ušít ověřování nový kabát. V branži se totiž stále více objevují názory, že se na základě čísel od TNS nedá plánovat nic – od zacílení reklamní kampaně přes naplánování skupiny serverů, na kterých by měla kampaň proběhnout, až po post analýzu. Pojďme se však podívat, jak dopadlo září v řeči čísel.

Září vévodilo zpravodajství

S návratem do školních škamen a koncem období dovolených značně stoupl zájem o zpravodajské servery. Dominantním byl server www.lidovky.cz, který si v kolonce počet shlédnutých stran/den připsal neuvěřitelných 435 procent. I co do počtu unikátních IP adres, navštěvujících zpravodajský server, skončilo prvenství na kontě vydavatelství Lidové noviny. Web Lidovek totiž navštívilo v porovnání s předchozím měsícem o 335 procent více IP adres. Podle nepsaných pravidel internetového světa, které říkají, že pod jednou IP adresou můžeme v průměru vidět 2–3 lidi, je to skutečně úctyhodný výkon. A to vše bez speciální reklamní kampaně – stačilo vyrukovat s novou podobou webu a úspěch se (zatím) dostavil.

Mezi konkurenty – zpravodajskými servery – se v popředí zájmu udržely Novinky Seznamu (+22 % v počtu Shlédnutých stran/den), České noviny (+19% v počtu Shlédnutých stran/den). Tradiční „e-značky“ jako například Svět namodro, iDnes.cz a iHned.cz propadly v zájmu konzumentů virtuálních informací, nebo byl jejich „zisk“ v září o poznání hubenější než u konkurence. Možné vysvětlení se nabízí – weby nepřišly s novou podobou, rychlejším zpravodajstvím nebo převratnými „novinkami“, které by přitáhly zájem čtenářů.

V měsíci září také dobíhal TV launch na vyhledávací portál www.seznam.cz. Výsledky z iAuditu napovídají, že reklamní kampaň byla zřejmě účinná  – zatímco v srpnu obsadil Seznam 44. místo v ukazateli Počet shlédnutých stran/den s počtem 1560027, v září to už byla 17. příčka s údajem 1878183 stran/den. Samozřejmě, že na dobré vlně se svezl i zvýšený zájem příjezdu studentů a lidí do práce, ovšem domnívám se, že svou velmi důležitou roli sehrála kampaň jako taková (o kvalitě provedení nehovořím).

Pro jeden z hlavních konkurentů Seznamu – portál www.atlas.cz – skončil souboj v září o čtyři příčky lépe. O důvodech lze polemizovat, myslím však, že rozdíl je minimální a navíc způsobený zájmem vyvolaný prohlášením Atlasu.cz o tom, že se „stal nejsledovanějším českým webem“. Nejhůře z trojice portálů skončilo Centrum, které v září ani nedodalo čísla do iAuditu. Zajímavé proto bude sledovat úspěchy či neúspěchy „nových“ konkurentů – www.redbox.cz a www.quick.cz.

Zábava ve spárech sportu

Tradiční baštou Internetu je zábavní průmysl (nedá-li se považovat sám Internet za zábavu). S podzimním příchodem lidí ke svým počítačovým obrazovkám je to znát i z měření iAuditu. Paradoxně žádný sex, ale www.hokej.cz, www.vltava.cz a www.doupe.cz. Pro plánovače e-reklamy je výsledek v ukazateli Počet shlédnutých stran/den – +194 % u prvně jmenovaného návodem, jak se na Internetu chovat. Se začátkem hokejové ligy stoupá i vytíženost sportovních serverů (což dokumentuje rovněž umístění Sportovních novin), což většinou vede nejen k nárůstu utracených peněz za bannerovou reklamu. Navíc cílová skupina sportovních webů je takříkajíc „od přírody“ ideálně profilovaná, takže zadavatel reklamy nemusí utrácet složitě peníze za to, že mu mediální agentura sežene portfolio webů ušité na jeho míru.

Již tradičně se nakonec věnuji výkonům reklamních systémů – není sice příliš fér srovnávat komerční reklamní systémy s výměnnými sítěmi, ale budiž. Matadorem, který v poprázdinovém čase dokázal pro sebe uloupnout největší krajíc, byl v září starý známý Mr.Lin(x). Na paty mu však došlapuje Seznam reklama, která se již druhý měsíc drží na špici reklamních systémů. Důvody jsou nasnadě – podzim je v rozpočtech firem časem pro utrácení toho, na čem v prvním pololetí šetřily. Z ohlasů zadavatelů e-reklamy, kteří nepatří mezi ty „velké“ hráče typu Českého Telecomu, Expandia banky, Radiomobilu, atd. navíc vyplývá, že se pro ně výměnné systémy stávají přístupnější a levnější než klasické systémy komerční. Na český trh navíc vstupuje společnost Double Clik, která ve spojení se společností Run Interactive chce v internetovém reklamním trhu posbírat nejeden šťavnatý plod. Nechme se proto překvapit, jaký bude říjen.

Našli jste v článku chybu?

24. 10. 2000 17:25

Dadule (neregistrovaný)
"Výsledky z iAuditu napovídají, že reklamní kampaň byla zřejmě účinná - zatímco v srpnu obsadil Seznam 44. místo v ukazateli Počet shlédnutých stran/den s počtem 1560027, v září to už byla 17. příčka s údajem 1878183 stran/den. Samozřejmě, že na dobré vlně se svezl i zvýšený zájem příjezdu studentů a lidí do práce, ovšem domnívám se, že svou velmi důležitou roli sehrála kampaň jako taková (o kvalitě provedení nehovořím)."

A co takhle vnořování odkazů na daná témata až na nejnižší možnou úroveň?…

24. 10. 2000 9:00

MIchal Matula (neregistrovaný)
:o))) A jak to vite, Rudo? Mozna mate jine informace nez my, ale mohu Vam duverne sdelit, ze podle auditu, kdybychom umazali ikonky a ctverece (ktere mimochodem maji casto lepsi uspesnost nez bannery prouzkove), tak budeme porad c. 1 :o)

A zrejme proto, ze je to odpadkovy kos impresi to do sve nabidky zaclenuje i konkurence, ted uz to chapu.....

:))



Vitalia.cz: Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

Vitalia.cz: Pečete cukroví a zbyl vám bílek?

Pečete cukroví a zbyl vám bílek?

Podnikatel.cz: Víme první výsledky doby odezvy #EET

Víme první výsledky doby odezvy #EET

Měšec.cz: Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Měšec.cz: Přejete si číslo účtu na přání?

Přejete si číslo účtu na přání?

120na80.cz: Rovnátka, která nejsou vidět

Rovnátka, která nejsou vidět

Vitalia.cz: Dáte si jahody s plísní?

Dáte si jahody s plísní?

Lupa.cz: Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube

Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube

DigiZone.cz: Milan Kruml: procházka TV historií

Milan Kruml: procházka TV historií

120na80.cz: Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Podnikatel.cz: Dárky v podnikání. Jak je uplatnit v daních?

Dárky v podnikání. Jak je uplatnit v daních?

Lupa.cz: Seznam mění vedení. Pavel Zima v čele končí

Seznam mění vedení. Pavel Zima v čele končí

Podnikatel.cz: Na poslední chvíli šokuje výjimkami v EET

Na poslední chvíli šokuje výjimkami v EET

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

Root.cz: Mirai má nový cíl 5 milionů routerů

Mirai má nový cíl 5 milionů routerů

DigiZone.cz: ČT má dalšího zástupce v EBU

ČT má dalšího zástupce v EBU

Lupa.cz: Babiš: E-shopů se EET možná nebude týkat

Babiš: E-shopů se EET možná nebude týkat

120na80.cz: Rakovina oka. Jak ji poznáte?

Rakovina oka. Jak ji poznáte?

Podnikatel.cz: 3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?