Hlavní navigace

Zásilková firma Popron Média odvrátila návrh na insolvenci, potíže ale nekončí

Martin Vyleťal

Situace jednoho z největších tuzemských distributorů hudby a provozovatele e-shopu Popron.cz je ale i nadále vážná. Firma dluží více než 130 milionů Kč.

Jedné z největších zásilkových firem v Česku, společnosti Popron Média, se v posledních letech nedaří dostat do černých čísel. Situace vyvrcholila návrhem na insolvenci, který na ni začátkem roku podal jeden z věřitelů. Insolvenční řízení bylo nedávno po dohodě obou firem zastaveno a Popron Média dostala čas na zlepšení své situace.

Ta není růžová – firma dluží necelých 136 milionů Kč, a to nejen svým dodavatelům a zákazníkům, ale také finančnímu úřadu, zdravotní pojišťovně či Správě sociálního zabezpečení (celkem 17 milionů Kč). 

Největším věřitelem s pohledávkou téměř 29 milionů Kč je společnost R Media, která se specializuje na výrobu firemních časopisů a magazínů na klíč. Jejím jediným akcionářem je vydavatelství Economia.

Moratorium na splácení

Letos v únoru došla jednomu z věřitelů – společnosti Mikro Trading (pohledávka ve výši 1,35 milionů Kč) – trpělivost a podal k Městskému soudu v Praze návrh na zahájení insolvenčního řízení. V březnu jej ale firma stáhla s tím, že v mezidobí s dlužníkem uzavřela mimosoudní dohodu o řešení pohledávek jiným způsobem než v rámci insolvenčního řízení.

Následně Městský soud v Praze vyhověl návrhu Popron Média na vyhlášení tzv. moratoria. To bude trvat do 13. června a umožní tak firmě po tuto dobu fungovat, aniž by musela splácet závazky vzniklé 30 dní před schválením moratoria. S vyhlášením moratoria souhlasilo 47 věřitelů, jejichž pohledávky představují 52,07 % z celkové výše pohledávek.

V návrhu na vyhlášení moratoria zástupci Popron Média tvrdí, že klíčové je pro firmu překonat období do konce července 2014, „…kdy kulminují deficity vlivem stávající situace. Následně by mělo docházet k pozitivní tvorbě cash flow. Uvedené období je nutné překlenout externím financováním ve výši zhruba 15 000 000 Kč.“

Ekonomická krize a klesající prodeje hudby

Zatímco v roce 2010 skončilo hospodaření Popron Média ztrátou téměř 3 miliony Kč, v roce 2011 vykázala firma ztrátu 18 milionů Kč. O rok později přišel ještě strmější pád, když společnost vygenerovala ztrátu přesahující 42 milionů Kč. Tento trend se podle všeho nepodařilo zvrátit ani v loňském roce, když předběžné výsledky ukazují ztrátu ve výši 43 milionů Kč.

Společnosti také výrazně klesly tržby. Ještě v roce 2011 dosáhly tržby 332 milionů Kč, o rok později už jen 225 milionů Kč a loni se podle předběžných výsledků hospodaření propadly na 156 milionů Kč.

Firma ve vyjádření k zahájení insolvenčního řízení uvádí, že do svízelné situace se dostala v důsledku negativního vývoje trhu po roce 2008.

Vlivy trhu se na činnosti Dlužníka podepisovaly velmi výrazně zejména s ohledem na (i) nastalou ekonomickou krizi a s ní spojené výrazně zhoršené konzumní klima, (ii) rychle se zvyšující oblibu nákupů na internetu a s tím spojený útlum katalogového prodeje , a (iii) stále klesající celkové prodeje hudby a filmů, které byly v období do roku 2013 hlavní oblastí nabídky Dlužníka.

Dále konstatuje, že se zásilková firma snažila vývoji na trhu přizpůsobit, ale změna obchodního modelu ve firmě velikosti Popron Média je prý složitá. Jako příklad uvádí, že přechod na moderní technologie se nepovedl ani gigantům jako je Quelle či Neckermann.

Společnost už před dvěma lety začala zavádět tzv. multichannelový systém, který zahrnuje e-shop, tištěný katalog a výdejní místa. Právě do sítě výdejních míst vkládají zástupci Popron Média velké naděje. 

NMI17

Začali ji budovat před dvěma lety nejdříve pro svůj vlastní e-shop Popron.cz, od loňského podzimu ale výdejní síť s označením Popron Partner, kterou najdete především v trafikách, otevřeli i pro další internetové obchody.

Na jejím provozování spolupracují se společností Mediaprint & Kapa Pressegrosso prostřednictvím společného podniku – společnosti e-shop partner s.r.o. Tu půl na půl vlastní Mediaprint & Kapa Pressegrosso a Popron holding s.r.o. tedy firma, která je jediným majitelem společnosti Popron Média.

Našli jste v článku chybu?
28. 3. 2014 19:10
m. (neregistrovaný)

> firma snažila vývoji > na trhu přizpůsobit, > ale změna obchodního > modelu ve firmě velikosti > Popron Média je prý složitá

jakoze je velka nebo mala? me to prijde jako konstatovani, ze management je neschopny. si musim zapsat do bullshit byznys frazi. zajimava veta.

26. 3. 2014 17:33
pd (neregistrovaný)

V posledni zasilce mi prisel pouzitej vyrobek (roztrzenej obal obtocenej izolepou). To bylo naposled co sem tam neco koupil.