Hlavní navigace

Zasloužíme si vysokorychlostní internet jako univerzální službu?

Olga Sedláčková

Vysokorychlostní připojení k internetu je v 21. století stejně univerzálně potřebné jako byla ve 20. století základní hlasová služba.

Česká republika si stanovila vlastní digitální strategii v dokumentu „Digitální Česko v. 2.0 Cesta k digitální ekonomice“. V tomto dokumentu se mimo jiné konstatuje, že “vysokorychlostní přístup k internetu je součástí základní infrastruktury společnosti stejně jako dálnice, železniční koridory nebo energetická rozvodná síť. Cenově dostupné a zároveň dostatečně rychlé připojení k internetu je pro většinu obyvatel České republiky základním prostředkem pro získávání informací, audiovizuálního obsahu nebo nástrojem k učení nebo komunikaci a přispívá rovněž k rozvoji elektronizace veřejných služeb nebo k naplnění vize digitálního občanství. V současné době je pro většinu lidí již jen obtížně představitelné žít bez internetu a to bez ohledu na velikost a místo jejich bydliště.“

Veřejná odborná diskuse na téma dostupnost vysokorychlostního internetu se v posledním roce koncentruje především na diskusi o čerpání evropských dotací, která se navíc stáčí jiným směrem, než je původní záměr této podporované evropské politiky, tedy přivést vysokorychlostní internet ke všem koncovým uživatelům. Všude tam, kde se soukromému sektoru nevyplatí investovat do infrastruktury, je cílem této politiky zajistit univerzální dostupnost vysokorychlostního připojení k internetu.

Máme tady tak situaci, která je vlastně velmi podobná situaci v minulém století, kdy tady také existovala relativně nová telekomunikační služba, na kterou má mít právo každý, protože tuto službu potřebuje ke svému životu. V minulém století se tento problém vyřešil využitím konceptu univerzální služby, jehož obsah si připomeneme dále v textu. Proč tedy nepoužít tuto již ověřenou a vyzkoušenou metodu i pro plošné zavedení vysokorychlostního internetu? Koncept universální služby a jejího financování je navíc založen přesně na tom principu, po kterém volá již zmíněný dokument „Digitální Česko 2.0“, tedy na stimulaci investic z komerční sféry, které v případě potřeby doplní finanční nástroje dotované z veřejných prostředků.

Co je to univerzální služba

Univerzální služba (dále budeme používat jen zkratku US) je vyzkoušený a časem prověřený systém, jak zajistit univerzální dostupnost základní telekomunikační služby. Touto službou bylo v minulém století hlasové volání, které se tak dostalo ke všem potencionálním uživatelům, tedy i k těm, kteří bydlí v odlehlých oblastech, kam je ekonomicky nerentabilní službu zavést, ale také k těm, kteří mají nízké příjmy.

US vznikla jako koncept ve Spojených státech v roce 1934. Tehdy vláda rozhodla, že všichni Američané mají mít nárok na přístup k telekomunikačním službám. Současně s tímto rozhodnutím vznikl i fond, který „dotoval” komerční subjekty za to, že poskytly službu i tam, kde zavedení služby nebylo komerčně výhodné. US je v tomto případě typicky financována ze zdrojů, které generují telekomunikační operátoři na příslušném telekomunikačním trhu. Ve Spojených státech se koncept US rozvíjel po několik desetiletí.

V Evropě je v současnosti US pro hlasové volání poskytována v souladu se SMĚRNICÍ EVROPSKÉHO PARLAMENTU A RADY 2002/22/ES ze dne 7. března 2002 o univerzální službě a právech uživatelů týkajících se sítí a služeb elektronických komunikací (tzv. směrnice o univerzální službě). V České republice je pak US vtělena do Zákona o elektronických komunikacích 127/2005 Sb., který stanoví její rozsah, práva koncových uživatelů a povinnosti podnikatelů zajišťujících veřejně dostupné služby elektronických komunikací. Cílem tohoto opatření je zajistit pro koncové uživatele všeobecnou dostupnost veřejných komunikačních sítí a hlasových služeb.

Podle tohoto zákona se univerzální službou rozumí „soubor služeb stanovený v § 38, které jsou dostupné ve stanovené kvalitě všem koncovým uživatelům na celém území státu za dostupnou cenu; dostupnou cenou se rozumí cena zohledňující úroveň spotřebitelských cen a příjmy obyvatel.“

US je tedy koncept podepřený jak legislativou, tak již vyzkoušenými a ověřenými finančními modely, který dokázal dostat v průběhu 20. století hlasovou službu všude tam, kam by se za běžných komerčních podmínek nedostala. A dnes jsme v podobné situaci, jen místo již vyřešené hlasové služby jde o službu vysokorychlostní připojení k internetu.

Technologie pro 21. století

Americká FCC („Federal Communication Commission“, obdoba našeho regulačního úřadu) „považuje vysokorychlostní internet za komunikační technologii, která je nezbytná pro 21. století a pracuje na tom, aby bylo širokopásmové připojení („broadband“) dostupné všude tak, jak je tomu u hlasové služby“.

V Evropě je v některých zemích US na vysokorychlostní připojení už zavedena, a v některých zemích je přístup k internetu dokonce základním právem občana. Jako první zavedlo US na „broadband“ Švýcarsko, a to již v roce 2008. Z dnešního pohledu je samozřejmě tehdejší garantovaná rychlost „download/upload 600/100 kbit/s dataspeed” pro občany překonána, ale v roce 2008 to byl významný krok k univerzální dostupnosti připojení k internetu. V roce 2009 přišlo s podobným požadavkem Finsko, které zavedlo připojení k internetu o rychlosti 1Mbps jako universální právo občana. Služba musí být poskytována telekomunikačními operátory na každou adresu trvalého bydliště a do každé kanceláře. Od roku 2011 garantuje nárok na připojení k internetu rychlostí 1Mbps i Španělsko.

Proč se tedy z české politické, telekomunikační a potažmo IT scény neozývají hlasy povzbuzující k využití konceptu US pro zajištění “širokopásmového připojení” pro všechny koncové zákazníky, pro které je dnes kvalitní připojení nedostupné ať z důvodu neefektivní investice, nebo z důvodu geografické vzdálenosti?

Aktuálně může být pro českou politickou reprezentaci dobrou inspirací vláda Velké Británie, která v listopadu 2015 vyhlásila záměr zavést US pro širokopásmové připojení. Cílem této politiky je zajistit, aby domácnosti a podnikatelské subjekty měly k dispozici takovou rychlost připojení k internetu, která umožňuje zapojit se do online podnikání, využívat e-government služby státu i místních samospráv, pracovat z domova, doplňovat si vzdělání formou on-line výukových kurzů, ale využívat internet i pro zábavu, každý uživatel musí mít možnost např. streamovat TV vysílání. Vláda tím vyhlásila cíl dát každému právo na širokopásmové připojení s rychlostí downloadu 10 Mbps, a zároveň pracovat na tom, aby se tato rychlost postupně zvyšovala. Digitální inkluze se stala prioritou vlády Velké Británie.

Všechny evropské vlády vytváří podmínky pro investice do technologií, které umožňují vysokorychlostní přístup k síti internet. Pokud nechce Česká republika do budoucna v této oblasti zaostávat, musí najít způsob, jak stimulovat investice z komerční sféry do infrastruktury umožňující všeobecnou dostupnost vysokorychlostního připojení k internetu tak, jak si sama stanovila ve své digitální strategii.

Ucelený a dobře promyšlený program US pro zajištění obecné dostupnosti vysokorychlostního připojení k síti internet by takový požadavek mohl naplnit. Možná je načase začít o něm veřejně diskutovat.

Našli jste v článku chybu?

17. 5. 2016 17:37

P2010 (neregistrovaný)

Ackoliv vsechny dorucovaci sluzby nasly efektivnejsi reseni pro zakazniky

A to je prave ten nejvetsi omyl. Dorucovaci sluzby nemaji povinnost ze zakona vam cokoli dorucit kamkoli, kdyz se to "nevyplati". Zatimco CP ano. Praxe je navic takova, ze jedine CP je schopna zasilku ulozit k prevzeti a nemusite cely den hlidkovat na urcite adrese, zda neco (ne)doruci.

Teprve v posledni dobe se objevila skutecna konkurence v podobe ruznych "ulozenek", nicmene doba prepravy je obvykle delsi a pocet takov…

17. 5. 2016 16:15

Zen (neregistrovaný)

Pro, rekneme, pomalejsi: Universalni sluzba resi prave to, ze v nekterych mistech je ekonomicky nevyhodne poskytovat dane sluzby. Nicmene z celospolecenskeho hlediska NENI dobre, aby napr. doslo k vylidneni venkova. Proto jsou dotovany vesnicke autobusy, posta dostava penize na to, aby dodavala do kazde samoty v horouci ***, pevna linka musi byt na pozadani zavedena tamtez, ...

Je to pochopitelne i pro kovane "pravicaky"?

Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

120na80.cz: 5 nejčastějších mýtů o kondomech

5 nejčastějších mýtů o kondomech

Podnikatel.cz: Chtějte údaje k dani z nemovitostí do mailu

Chtějte údaje k dani z nemovitostí do mailu

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Vitalia.cz: Bižuterie tisícinásobně překračuje povolené limity

Bižuterie tisícinásobně překračuje povolené limity

120na80.cz: Stoná vaše dítě často? Upravte mu jídelníček

Stoná vaše dítě často? Upravte mu jídelníček

Vitalia.cz: Jmenuje se Janina a žije bez cukru

Jmenuje se Janina a žije bez cukru

Root.cz: Mirai má nový cíl 5 milionů routerů

Mirai má nový cíl 5 milionů routerů

Vitalia.cz: To nejhorší při horečce u dětí: Febrilní křeče

To nejhorší při horečce u dětí: Febrilní křeče

Vitalia.cz: Pravda o přibírání na zimu

Pravda o přibírání na zimu

Měšec.cz: Europlatby: někde bez poplatku, jinde i 350 Kč

Europlatby: někde bez poplatku, jinde i 350 Kč

DigiZone.cz: Česká televize mění schéma ČT :D

Česká televize mění schéma ČT :D

DigiZone.cz: ČT má dalšího zástupce v EBU

ČT má dalšího zástupce v EBU

DigiZone.cz: Velká cena v Abú Dhabí: 131 ti­síc diváků

Velká cena v Abú Dhabí: 131 ti­síc diváků

DigiZone.cz: NG natáčí v Praze seriál o Einsteinovi

NG natáčí v Praze seriál o Einsteinovi

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

Podnikatel.cz: Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Podnikatel.cz: Chaos u EET pokračuje. Jsou tu další návrhy

Chaos u EET pokračuje. Jsou tu další návrhy

120na80.cz: Rovnátka, která nejsou vidět

Rovnátka, která nejsou vidět

Měšec.cz: Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)