Hlavní navigace

Závislost na ekosystému může být smrtící. Poučný příběh rozšíření pro Chrome

Daniel Dočekal 13. 9. 2016

Pokud se stanete v podnikání závislí na nějakém internetovém ekosystému, stačí velmi málo a o všechno můžete velmi snadno přijít.

Není to nic nového pod sluncem, v historii už jsme se s tím setkali mnohokrát. Třeba v případě Zyngy, která byla závislá na Facebooku, ten využil, co mohl, a když už její hry nepotřeboval, nechal Zyngu roztočit smrtící spirálu nutných plateb za získávání uživatelů. V jejích hrách přitom byly stovky milionů uživatelů a miliony dolarů.

Poučné ale mohou být i příběhy s daleko menšími rozměry. Pokud přijdete o pár desítek tisíc uživatelů rozšíření pro Google Chrome, nemusí to být až tak katastrofické jako v případě Zyngy. Ale poučné je to stejně.

Cleaner Facebook proti všemu zlému

Zeno Popovici před pěti, šesti lety napsal své první rozšíření pro Safari. Cleaner Facebook byl a je v zásadě blokátor inzerce, který po Safari zamířil i do Google Chrome. Nejprve byl dostupný přímo od tvůrce, posléze přes Chrome Web Store. V průběhu minulého roku se počet uživatelů varianty pro Chrome přehoupl přes 24 tisíc. Což, popravdě, není nic závratného, ale pořád je to slušné číslo.

Sám autor říká, že dostal několik nabídek na odkoupení nebo na možnost doplňování reklam – tedy způsoby, jak by na rozšíření mohl vydělat (či vydělávat). Neudělal nakonec ani jedno, sám své rozšíření aktivně používal a tím pádem také aktualizoval a doplňoval.

Nepřekvapí, že mu nakonec od Googlu na konci května dorazil e-mail, ve kterém mu firma oznámila, že jeho rozšíření zasahuje do práv obchodní značky Facebooku. A jak už to tak bývá, Google rovnou jednal a rozšíření odstranil. Popovici k tomu dodává, že dotyčné oznámení vůbec nepočítalo s odvoláním. Odesílací adresa podle něj byla automaticky generovaná. Prostě černá díra, které sice můžete posílat zprávy, ale nikdo nereaguje.

O řešení se tedy pokusil tak, že rozšíření přejmenoval na „Cleaner – for Facebook“. Správně si odvodil, že „Facebook“ v názvu může být problém, ale poněkud naivně tam ono slovo nakonec stejně nechal. Poměrně logicky se jeho aktualizované rozšíření nikam nedostalo a bylo po pár týdnech zamítnuto.

Nekontaktovatelný Google a automatické odpovědi

Popovici poté strávil nějaký čas marným hledáním toho, „jak kontaktovat Google, pokud jste vývojář“. Po marném hledání narazil na formulář, od kterého posléze získal zjevně automaticky generovanou odpověď, která (klasicky) vůbec nereagovala na jím zaslaný dotaz. Po řadě dalších pokusů dostal ještě další a další automatické odpovědi, ale řešení žádné.

Měsíc poté (a také po nalezení další možnosti, jak kontaktovat Google ohledně odstranění aplikace z obchodu) se stalo to, co se také čas od času stává (a také nikam nevede). Jeho případ byl prý „znovu otevřen“.

Sám Popovici říká, že „nikdy v životě nezažil nic tak frustrujícího“. Upozorňuje navíc i na to, že podobný problém s jeho rozšířením pro Safari byl u Applu vyřešen během tří dnů.

Mediální zviditelnění je klíč

Popovici nakonec zjistil i to, že pokud svůj problém zveřejní a dokáže vyvolat mediální pozornost, tak se občas stane zázrak. Ale také se možná konečně poučil o tom, že lpět na slově „Facebook“ v názvu rozšíření je poněkud dětinský nápad. Domnívá se ale bohužel, že „for Facebook“ spadá pod „fair use“.

Od Googlu nakonec před několika dny konečně dostal odpověď s omluvou, která je klasicky bezzubá. Google prý nemůže dělat nic, dokud existuje původní stížnost. A doporučují mu problém obejít tím, že zveřejní zcela nové rozšíření, ne pouze aktualizaci původního.

A samozřejmě mu doporučují, aby se obrátil na Facebook, tedy stěžovatele. Což, abychom to nějak uzavřeli, by pro něj pravděpodobně znamenalo ještě vyšší míru frustrace.

Poučení jako vždy

Celý příběh je poučný v řadě ohledech. Především v tom, co známe z řady předchozích případů: pokud budete chtít vytvářet něco jako blokátory inzerce a ještě využívat obchodně a známkově chráněné názvy, tak vás bude snadné sestřelit.

Ale také to, že pokud si na vás došlápne někdo z velkých hráčů, tak ani jiný velký hráč nebude ochoten se s vámi bavit, natož něco tolerovat. Pomůže vám, prakticky vždy, mediální zviditelnění. 

Bez něj jste vždy jenom bezvýznamný otravný hmyz, jeden z několika miliard. A dokud váš protivník nemá zásadní důvod se vám věnovat, tak prostě máte smůlu.

Našli jste v článku chybu?

13. 9. 2016 13:59

Kybernet (neregistrovaný)

MS spehuje uplne stejne, jenom za jinym ucelem, coz bych bral spis jako negativum. Pokud me Google spehuje kvuli reklame, vadi mi to min, nez kdyz mi MS smiruje data aniz vim proc. Krome toho dokaze vase data z cloudu klidne prihrat jinym subjektum, ktere uz spehuji ze zcela nepokryte ideologickych aj. duvodu (uprava Skype pro "cinske prostredi" s filtrem zakazanych slov, vlamovani do soukromeho e-mailu byvaleho zamestnance bez soudniho povoleni (http://www.lupa.cz/clanky/microsoft-slibuje-ze-uz…

13. 9. 2016 11:17

Neni lepsi sverit svuj digitalni zivot sam sobe? :-)

Měšec.cz: Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Vitalia.cz: Jak koupit Mikuláše a nenaletět

Jak koupit Mikuláše a nenaletět

Podnikatel.cz: Přivýdělek u Airbnb nebo Uberu? Čekejte kontrolu

Přivýdělek u Airbnb nebo Uberu? Čekejte kontrolu

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

DigiZone.cz: NG natáčí v Praze seriál o Einsteinovi

NG natáčí v Praze seriál o Einsteinovi

Měšec.cz: Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

120na80.cz: 5 poporodních problémů a jejich řešení

5 poporodních problémů a jejich řešení

120na80.cz: Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Podnikatel.cz: Pozor, pojišťovny mění čísla účtů

Pozor, pojišťovny mění čísla účtů

Podnikatel.cz: EET zvládneme, budou horší zákony

EET zvládneme, budou horší zákony

Podnikatel.cz: Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

120na80.cz: Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

120na80.cz: Rovnátka, která nejsou vidět

Rovnátka, která nejsou vidět

Vitalia.cz: Pravda o přibírání na zimu

Pravda o přibírání na zimu

Vitalia.cz: Tesco: Chudá rodina si koupí levné polské kuře

Tesco: Chudá rodina si koupí levné polské kuře

120na80.cz: Rakovina oka. Jak ji poznáte?

Rakovina oka. Jak ji poznáte?

Podnikatel.cz: Změny v daních z příjmů u zaměstnávání

Změny v daních z příjmů u zaměstnávání

Vitalia.cz: Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

Měšec.cz: Golfové pojištění: kde si jej můžete sjednat?

Golfové pojištění: kde si jej můžete sjednat?

Lupa.cz: Babiš: E-shopů se EET možná nebude týkat

Babiš: E-shopů se EET možná nebude týkat