Hlavní navigace

Závislost na ekosystému může být smrtící. Poučný příběh rozšíření pro Chrome

Daniel Dočekal 13. 9. 2016

Pokud se stanete v podnikání závislí na nějakém internetovém ekosystému, stačí velmi málo a o všechno můžete velmi snadno přijít.

Není to nic nového pod sluncem, v historii už jsme se s tím setkali mnohokrát. Třeba v případě Zyngy, která byla závislá na Facebooku, ten využil, co mohl, a když už její hry nepotřeboval, nechal Zyngu roztočit smrtící spirálu nutných plateb za získávání uživatelů. V jejích hrách přitom byly stovky milionů uživatelů a miliony dolarů.

Poučné ale mohou být i příběhy s daleko menšími rozměry. Pokud přijdete o pár desítek tisíc uživatelů rozšíření pro Google Chrome, nemusí to být až tak katastrofické jako v případě Zyngy. Ale poučné je to stejně.

Cleaner Facebook proti všemu zlému

Zeno Popovici před pěti, šesti lety napsal své první rozšíření pro Safari. Cleaner Facebook byl a je v zásadě blokátor inzerce, který po Safari zamířil i do Google Chrome. Nejprve byl dostupný přímo od tvůrce, posléze přes Chrome Web Store. V průběhu minulého roku se počet uživatelů varianty pro Chrome přehoupl přes 24 tisíc. Což, popravdě, není nic závratného, ale pořád je to slušné číslo.

Sám autor říká, že dostal několik nabídek na odkoupení nebo na možnost doplňování reklam – tedy způsoby, jak by na rozšíření mohl vydělat (či vydělávat). Neudělal nakonec ani jedno, sám své rozšíření aktivně používal a tím pádem také aktualizoval a doplňoval.

Nepřekvapí, že mu nakonec od Googlu na konci května dorazil e-mail, ve kterém mu firma oznámila, že jeho rozšíření zasahuje do práv obchodní značky Facebooku. A jak už to tak bývá, Google rovnou jednal a rozšíření odstranil. Popovici k tomu dodává, že dotyčné oznámení vůbec nepočítalo s odvoláním. Odesílací adresa podle něj byla automaticky generovaná. Prostě černá díra, které sice můžete posílat zprávy, ale nikdo nereaguje.

O řešení se tedy pokusil tak, že rozšíření přejmenoval na „Cleaner – for Facebook“. Správně si odvodil, že „Facebook“ v názvu může být problém, ale poněkud naivně tam ono slovo nakonec stejně nechal. Poměrně logicky se jeho aktualizované rozšíření nikam nedostalo a bylo po pár týdnech zamítnuto.

Nekontaktovatelný Google a automatické odpovědi

Popovici poté strávil nějaký čas marným hledáním toho, „jak kontaktovat Google, pokud jste vývojář“. Po marném hledání narazil na formulář, od kterého posléze získal zjevně automaticky generovanou odpověď, která (klasicky) vůbec nereagovala na jím zaslaný dotaz. Po řadě dalších pokusů dostal ještě další a další automatické odpovědi, ale řešení žádné.

Měsíc poté (a také po nalezení další možnosti, jak kontaktovat Google ohledně odstranění aplikace z obchodu) se stalo to, co se také čas od času stává (a také nikam nevede). Jeho případ byl prý „znovu otevřen“.

Sám Popovici říká, že „nikdy v životě nezažil nic tak frustrujícího“. Upozorňuje navíc i na to, že podobný problém s jeho rozšířením pro Safari byl u Applu vyřešen během tří dnů.

Mediální zviditelnění je klíč

Popovici nakonec zjistil i to, že pokud svůj problém zveřejní a dokáže vyvolat mediální pozornost, tak se občas stane zázrak. Ale také se možná konečně poučil o tom, že lpět na slově „Facebook“ v názvu rozšíření je poněkud dětinský nápad. Domnívá se ale bohužel, že „for Facebook“ spadá pod „fair use“.

Od Googlu nakonec před několika dny konečně dostal odpověď s omluvou, která je klasicky bezzubá. Google prý nemůže dělat nic, dokud existuje původní stížnost. A doporučují mu problém obejít tím, že zveřejní zcela nové rozšíření, ne pouze aktualizaci původního.

A samozřejmě mu doporučují, aby se obrátil na Facebook, tedy stěžovatele. Což, abychom to nějak uzavřeli, by pro něj pravděpodobně znamenalo ještě vyšší míru frustrace.

Poučení jako vždy

Celý příběh je poučný v řadě ohledech. Především v tom, co známe z řady předchozích případů: pokud budete chtít vytvářet něco jako blokátory inzerce a ještě využívat obchodně a známkově chráněné názvy, tak vás bude snadné sestřelit.

CIF16

Ale také to, že pokud si na vás došlápne někdo z velkých hráčů, tak ani jiný velký hráč nebude ochoten se s vámi bavit, natož něco tolerovat. Pomůže vám, prakticky vždy, mediální zviditelnění. 

Bez něj jste vždy jenom bezvýznamný otravný hmyz, jeden z několika miliard. A dokud váš protivník nemá zásadní důvod se vám věnovat, tak prostě máte smůlu.

Našli jste v článku chybu?
Měšec.cz: „Ukradli“ jsme peníze z bezkontaktních karet

„Ukradli“ jsme peníze z bezkontaktních karet

DigiZone.cz: Na jaká videa se vlastně díváme

Na jaká videa se vlastně díváme

Vitalia.cz: Fyzioterapeutka: Chůze naboso? Rozhodně ano!

Fyzioterapeutka: Chůze naboso? Rozhodně ano!

Měšec.cz: TEST: Vyzkoušeli jsme pražské taxikáře

TEST: Vyzkoušeli jsme pražské taxikáře

Podnikatel.cz: Vrcholový řídící zaměstnanec za 75 tisíc

Vrcholový řídící zaměstnanec za 75 tisíc

Vitalia.cz: Když bílkoviny, tak jíme ty nekvalitní

Když bílkoviny, tak jíme ty nekvalitní

Lupa.cz: Adblock Plus začal prodávat reklamy

Adblock Plus začal prodávat reklamy

Lupa.cz: Proč jsou firemní počítače pomalé?

Proč jsou firemní počítače pomalé?

Lupa.cz: Patička e-mailu závazná jako vlastnoruční podpis?

Patička e-mailu závazná jako vlastnoruční podpis?

120na80.cz: Rodiče, pozor: jak dodat vitamín D bez rizika

Rodiče, pozor: jak dodat vitamín D bez rizika

DigiZone.cz: Parlamentní listy: kde končí PR...

Parlamentní listy: kde končí PR...

Vitalia.cz: Tohle jsou nejlepší česká piva podle odborníků

Tohle jsou nejlepší česká piva podle odborníků

Lupa.cz: Blíží se konec Wi-Fi sítí bez hesla?

Blíží se konec Wi-Fi sítí bez hesla?

120na80.cz: Galerie: Čínští policisté testují českou minerálku

Galerie: Čínští policisté testují českou minerálku

Vitalia.cz: Muž, který miluje příliš. Ženám neimponuje

Muž, který miluje příliš. Ženám neimponuje

Podnikatel.cz: Byla finanční manažerka, teď cvičí jógu

Byla finanční manažerka, teď cvičí jógu

Vitalia.cz: Voda z Vltavy před a po úpravě na pitnou

Voda z Vltavy před a po úpravě na pitnou

Podnikatel.cz: ČSSZ posílá přehled o důchodovém kontě

ČSSZ posílá přehled o důchodovém kontě

Podnikatel.cz: Babišovi se nedá věřit, stěžovali si hospodští

Babišovi se nedá věřit, stěžovali si hospodští

Podnikatel.cz: 5 věcí, které o EET ještě nevíte

5 věcí, které o EET ještě nevíte