Závislost na spolehlivosti

Elektronická komunikace se postupem času stává pro více a více lidí jednou z hlavních forem komunikace v práci, ve škole a podobně. Současně s tím se znova otevírá otázka její spolehlivosti.

Odhlédněme od technických aspektů jevu, kdy bez zjevného důvodu není doručena zpráva v systému Instant Messaging, nebo k tomu, že poslaný e-mail nezastihne svého adresáta, případně když se příspěvek na diskusním fóru někde ztratí dříve, než může být vystaven. Technika je přes veškerou snahu chybující, uživatelé chybují ještě mnohonásobně více. Elektronická komunikace se nicméně stává více a více standardem i pro netechnické lidi. A v souvislosti s tím se opět otevírá otázka její spolehlivosti.

Tak například provozovatelé freemailů již z principu negarantují žádnou minimální spolehlivost svých služeb. Množství potíží s nimi je ve skutečnosti zanedbatelné, ale právě ona vysoká spolehlivost působí pro mnoho uživatelů jako uspávací prostředek. Na základě ní se mají tendenci domnívat, že funguje vše a vždy to tak fungovat bude. Opak je pravdou.

Třeba poměrně častým jevem je, že elektronická pošta končí z různých důvodů ve spamovém koši, přestože se jedná o legitimní komunikaci. Věc, kterou bychom mohli označit za relativně malou nepříjemnost, se snadno stává závažným problémem přesně v okamžiku, kdy například na doručení e-mailu pracovního charakteru spoléháme. Podobné platí s určitou tolerancí také pro technologie Instant Messaging a nově i pro VoIP. Výpadek negarantované komunikační služby, která se používá k účelům, které by vyžadovaly garantovanou, nemusí být nutně jen nepříjemný. Může mít potenciální ekonomický dopad na toho, kdo onu službu využíval. Přesněji, může se mu nepříjemným způsobem vymstít.

Content

Totéž platí pochopitelně pro všechny ostatní metody komunikace, ale rozdíl je v tom, že netechnicky orientovaní jedinci jsou schopni selhání klasických komunikačních prostředků zvládat, kdežto těch elektronických nikoliv. Také v jejich případě neexistuje (u bezplatných variant) garantovaný systém řešení problémů.

Čím větší množství pracovní komunikace je realizované prostřednictvím Internetu, tím větší je riziko problémů z jejího chybování. Čím větší množství takových problémů nastane (a nastává), tím větší jsou potenciální ztráty. Čím větší jsou ztráty, tím větší nedůvěra k prostředkům online komunikace jako takové. Tento vztah pochopitelně neplatí u IT odborníků a počítačově vysoce gramotných uživatelů. Má však vysokou platnost u těch ostatních.

20 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 12. 5. 2005 14:29
Zasílat nově přidané názory e-mailem

Školení UX: Jak zapojit uživatele do designu

  •  
    Jak dostat ono tajemné UX do designu.
  • Ve kterých fázích zapojit uživatele, abyste dostali nejvíc muziky za nejmíň peněz.
  • Jak vytvářet jednoduché a srozumitelné persony

Detailní informace o školení UX »