Hlavní navigace

Zavře se nad Skype voda?

29. 1. 2009
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor: 21971
Skype má za sebou od koupě společností eBay dramatickou cestu, při níž vyměnil část vedení a eBay sama už není z akvizice tak nadšená, jako kdysi. Nyní se dokonce hovoří o tom, že Skype by mohl být znovu na prodej, ne-li hůře. Komu a proč?

Minulý týden se objevily první náznaky, když zástupci eBay oznamovali finanční výsledky firmy (přepis zde). Výkonný ředitel John Donahoe připustil, že synergie mezi Skype a ostatními částmi portfolia společnosti jsou minimální, namítl ale také, že Skype je skvěle samostatný obchodní případ.

To mají podpořit čísla: objem minut volání Skype to Skype se zdvihl ve čtvrtém čtvrtletí o 26 % na 20,5 miliard minut z 16,5 miliard ve čtvrtletí předchozím. Donahoe uvedl, že na růstu se podílí ekonomická krize, která nutí lidi používat produkt zdarma a podporuje substituci telefonních linek Skypem. Což ale také poukazuje na drobný problém těchto růstových čísel: jsou o službě, která je zdarma, Skype z toho nic nemá, kromě propagace.

Zajímavější jsou tedy údaje o placené službě volání SkypeOut. Minuty provolané přes SkypeOut vzrostly z 2,2 na 2,6 miliard minut. To zajistilo růst výnosů ročně o 44 % na 551 milionů dolarů s marží 20 %, což je příjemně vysoká marže. Tím by mělo Skype zbýt 110 milionů dolarů a podle Donahoe je Skype ekonomicky soběstačná firma. Za poslední čtvrtletí byly výnosy ze Skype 145 milionů dolarů, což je růst 2 milony dolarů oproti předchozímu čtvrtletí.

Počet uživatelů překročil koncem loňského roku hranici 405 milionů, což je nárůst o 47 %, za poslední čtvrtletí Skype přibylo 35 milionů uživatelů. To vypadá na první pohled jako impozantní číslo, jenže růst Skype se zpomaluje. Svědčí o tom následující výsledková tabulka služeb Skype. Z ní je také vidět, že provolané a placené minuty SkypeOut v podstatě nemají žádnou závislost na počtu uživatelů.

Skype 2007–2008
Q3/2007 Q4/2007 Q1/2008 Q2/2008 Q3/2008 Q4/2008
Registrovaných uživatelů (v mil) 246 276 309 338 370 405
meziroční kvartální růst uživatelů 81% 61% 58% 54% 51% 47%
Minuty Skype2Skype (mld) 9,8 11,9 14,2 14,8 16,0 20,5
meziroční kvartální růst 31% 26% 30% 38% 63% 72%
SkypeOut minuty (mld) 1,4 1,6 1,7 1,9 2,2 2,6
meziroční kvartální růst 25% 7% 33% 42% 54% 61%

Oficiální údaje eBay / Skype

Pokud bychom přepočítali jednotlivého registrovaného uživatele na peníze, jaké v průměru Skype přinese, dostali bychom se k částce 1,35 dolaru na uživatele, přičemž ještě v minulém čtvrtletí to bylo 1,36 dolaru.

eBay samotné neroste, jak se čeká

Otázka je, nakolik pouhé prohlášení o ekonomické soběstačnosti Skype postačí. eBay totiž provozuje jako dvě hlavní služby stejnojmenné tržiště (plus několik dalších ekomerce platforem) a platební službu PayPal, což jsou její hlavní příjmové oblasti. A tam se nedařilo tolik, aby to optimismus odůvodnilo.

Tak především celkové příjmy eBay za poslední čtvrtletí roku 2008 dosáhly 2,04 mld USD, přičemž průměrné předpovědi očekávaly více, 2,12 mld USD. A co je na tom horší, za poslední čtvrtletí loňského roku byly 2,18 mld USD, tedy o něco málo vyšší. Propad o sedm procent není dobré znamení. Celkový roční růst je 11 % – z 7,67 mld USD v roce 2007 na 8,541 mld USD za rok 2008, ale stejně analytici zdvíhají varovný prst.

Celé výsledky eBay si můžete prohlédnout v této zprávě:

Výsledek je jediný: analytici doporučují eBay, aby se vrátilo ke svému zaměření na ekomerci, dále tlačilo své eBay, PayPal a další složky v jednotlivých regionech a rezignovalo na nesouvisející Skype. John Donahue připustil, že by Skype mohl fungovat jako určitý „spin-off“ – oddělená firma.

Takový výraz hned zavdal příčinu spekulacím a komentářům na téma, kdo by si mohl Skype koupit. Asi nejvýraznější pokrytí měl CNET, pro který analytik Jim Friedland z Cowen & Co. označil Microsoft za nejvhodnějšího příštího partnera pro Skype. S tím ale nesouhlasí další komentátoři, Om Malik například uvažuje spíše o Yahoo, zatímco další se kloní k Google.

Jenže to je zatím dělení medvěda, který stále běhá po lese a těší se slušné kondičce. Není pravděpodobné, že by Yahoo nebo Microsoft byli ochotni zaplatit za Skype 3 miliardy dolarů, aby vyrovnali eBay jeho investice do Skype, a tak pokud by se Skype prodával, pak se ztrátou – odhady se pohybují spíše na částkách 0,9–1,2 mld USD. Takovou ztrátu by eBay unesl v případě, že by musel investovat hotovost do rozvoje svého hlavního obchodu, však také letos ho rozvoj platforem eBay.com a PayPal přišel na slušných 1,8 mld USD, nejvíce v historii. A příští rok to bude podobné, eBay čeká další snaha v Asii a především na čínském trhu, PayPal do asijského trhu investoval hodně již vloni a také letos nebude smět polevit. Prostě výdaje, jak se eBay podívá.

BRAND24

Takže rozhodnuto není, ale zdá se, že bychom se letos kolem Skype změn nadít mohli.

V každém případě, kdo byl před lety při akvizici pesimistou, má důvod k radosti. Měl pravdu, Skype není dojná kráva a nevypadá to, že by se jí v nejbližší době stal…

Skype a bezpečnostní rizika

Používání Skype nemusí být díky principu jeho fungování zcela prosté bezpečnostních rizik nebo dopadů, které vám nemusí být milé. Detailně jsme se problematice Skype věnovali v těchto článcích:
Skype – telefonování zadarmo
Skype – bezpečnost a soukromí (1.)
Skype – bezpečnost a soukromí (2.)

Používáte Skype?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor byl v letech 2008 – 2012 šéfredaktorem serveru Lupa.cz. Stál u zrodu řady projektů. Je spoluzakladatelem Energomonitoru, v CZ.NIC vedl projekt Turris. Je předsedou místní organizace Pirátské strany v Brandýse – Staré Boleslav.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).