Hlavní navigace

Zdeněk Vaníček (Teck): Učíme angličtinu online a „bez učení“. Stačí 3000 slov

27. 2. 2015
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

 Autor: Zdeněk Vaníček
Zdeněk Vaníček zasvětil život angličtině. Stal se lektorem a v posledních letech se ji snaží vyučovat on-line – spustil globální projekt News in Levels.

Zdeněk Vaníček se mluvit anglicky naučil sám. Dovedla ho k tomu kapela The Beatles, jejíž texty si ze zvědavosti, o čem John LennonPaul McCartney zpívají, začal překládat. Časem začal i mluvit a zjistil, že pro solidní dorozumění stačí znát „jen“ asi tři tisíce slovíček. 

Aby se ale více zdokonalil a mohl lektorovat, po čemž toužil, odjel do Anglie. Po návratu nastoupil do kolínské jazykové školy Teck. S tou nabízí online výuku angličtiny a v roce 2011 navíc rozjel globální projekt News in Levels, který také prosazuje koncept výuky angličtiny v rámci zmíněných tří tisíc slov. Na webu se svými kolegy nabízí denně několik aktuálních světových událostí. 

„News In Levels jsou rozděleny do tří úrovní. V první je vše psané se slovní zásobou o počtu 1000 slov,“ popisuje Vaníček v rozhovoru pro Lupa.cz. Samouk tak začne u první úrovně a postupem času, v průměru zhruba za půl roku, se sám dostává do úrovně nejvyšší.

„Nyní máme asi 200 tisíc unikátních uživatelů měsíčně,“ říká. Nejvíce z nich přitom paradoxně přichází ze Spojených států. „Podle mě to je tím, že ve Spojených státech žije hodně cizinců, zejména španělsky mluvících z Latinské Ameriky,“ říká.

Anglický jazyk vyučujete přes 10 let. Snažíte se od ostatních lektorů nějak odlišit?

Ano, naším cílem je ukázat studentům, jak se mohou angličtinou naučit „bez učení“, což moc jiných jazykových škol nedělá. K výuce tedy nepoužíváme žádné učebnice, ale ukazujeme studentům to podstatné, co pro pochopení angličtiny potřebují. 

Soustředíme se na používání jednoduchých technik, které studentům cestu za angličtinou usnadňují. To je podstatná část naší práce. Testujeme nejnovější postupy při výuce jazyků a zpřístupňujeme je co největšímu počtu studentů. 

Chceme studentům ukázat to, co potřebují znát, aby se domluvili, jak v práci tak při cestování. Nezaměřujeme se tolik na zkoušky, jako právě na dobré zvládnutí mluvené angličtiny.

Na jakém principu tedy vyučujete?

Vycházíme z toho, že náš rodný jazyk jsme se naučili především jeho používáním, ne studiem gramatiky a memorováním slovíček. 

Naše filosofie je naučit studenty 3000 anglických slov, pomocí nichž je každý schopný se domluvit. To by měl být základní cíl studenta.

Jsou vaše semináře určeny jen pro studenty? Jinými slovy – jaká je vaše cílová skupina?

Lidé, kteří navštěvují naše semináře nebo se o tento typ produktu zajímají, jsou ve věku od 20 do 60 let. Nejsilnější částí jsou ale třicátníci a čtyřicátníci, kteří dříve ve škole tolik výuky anglického jazyka neměli.

Kromě klasických „živých“ seminářů, s kterými jezdíte po celé republice, jste je začali nabízet i online…

Ano, nově jsme spustili program Anglická gramatika pro mluvení v online verzi. Jde dohromady o 11 výukových videí, ve kterých je zaznamenaný tříhodinový seminář. Každé video přitom řeší jednu problematiku gramatiky.

Kolik přístup k videím stojí?

Po registraci nabízíme několik videí zdarma. Pokud si je uživatel vyzkouší, budou se mu líbit, může si do pěti dnů koupit celý seminář za zvýhodněnou cenu 990 korun. Plná cena je 1490 korun.

S online edukací už zkušenosti máte. Před zhruba čtyřmi lety jste s kolegy rozjel globální online projekt News in Levels, tedy webové stránky, na které umisťujete přepsané zpravodajské události do angličtiny. V něm se držíte stejného konceptu?

News In Levels jsou rozděleny do tří úrovní. V první úrovni je vše psané se slovní zásobou o počtu 1000 slov. 

Když tedy na stránky přijde začátečník, má možnost sledovat světové zprávy. Po určité době, která obvykle trvá tři měsíce, může pravidelný návštěvník stránek zjistit, že většinu ví, a bude se chtít posunout dále. 

Tak přejde na úroveň číslo dva, která nabízí zprávy v 2000 anglických slovech. A poté následuje nejvyšší úroveň tři. Ta už není limitována slovní zásobou. Ale slovíčka, která jsou nad rámec námi vybraných 3000 slov, která jsou potřeba pro anglické mluvení, jsou vyobrazená tučně a vysvětlována. 

Takže student má dané vodítko – slovíčka, která nejsou zvýrazněna tučně, jsou do slovní zásoby okolo 3000 slov. Pokud je zvládne, může studovat další slovní zásobu.

Samozřejmě, že angličtina není jen o 3000 slovech, ale jsou velmi často frekventovaná. Je to koncept, který dává studentům možnost zlepšovat se používáním angličtiny.

Aniž by ji tedy museli studovat?

Je to stejné, jako když jsme se do stáří šesti let naučili mluvit česky jen používáním, aniž bychom češtinu studovali. Podobným způsobem se dá zvládnout každý jazyk, i angličtina.

Na zprávy jakého typu se na News in Levels zaměřujete?

Před více než čtyřmi lety, kdy jsme web spouštěli, jsme tam dávali hodně odlehčenější zprávy. Postupem času jsme se ale rozhodli nabízet serióznější světové zpravodajství. 

Snažíme se ale stále vybírat i další zajímavá témata, která na běžných zpravodajských serverech nenajdete. V tom nám ta odlehčenost zůstala, studenty to musí hlavně bavit.

Spolupracujete s některými zpravodajskými agenturami či jinými zdroji?

Zkoušeli jsme přebírat i placené zprávy, ale to pro nás ekonomicky nemělo smysl, bylo to strašně drahé.

Obchodním modelem je inzerce?

Inzerce je jedna část, bez ní ale nemůžeme fungovat. Jsme ale samozřejmě schopni nabízet i propagaci produktů v rámci placených článků. Ale zde je háček, že produkt musí být globální, protože by měl mít dopad na všechny příchozí studenty. V tom je nevýhoda. 

Navíc chceme, aby i takový článek přinesl určitou hodnotu, byl zajímavý a ne jen suchý popis produktu.

Jakou máte v současnosti návštěvnost?

Statisticky postupně narůstáme, i když to jde pomalu. Nyní máme asi 200 tisíc unikátních uživatelů měsíčně.

Tady jde také o to, že nemáme fakticky žádnou reklamu. Neplatíme za inzerci, růst je organický, i když pozvolný. Samozřejmě kdybychom web podpořili reklamou, jistě by šlo vše rychleji.

Sháněli jste někdy vůbec investora, který by vám pomohl, a to nemyslím jen finančně?

S tím jsme docela dlouho bojovali. Byli jsme na pár startupových akcích, projekt jsme prezentovali a sháněli i investory. Stálo to hodně času i energie. Ale už rok pokrýváme náklady. Růst je opravdu mírný, ale každým měsícem jdeme nahoru.   

Teď už tedy necítíme finanční potřebu. Ale kdyby se objevil někdo, kdo by dokázal náš web posunout na novou úroveň, byli bychom rádi. Určitě máme rezervy ve zpracování nebo v té v propagaci. Musí to být ale samozřejmě někdo, kdo v tom uvidí potenciál a měl by chuť se tomu věnovat a posunout dál ne o 20 nebo 30 procent, ale třeba čtyřnásobně.

Zajímalo by mě, z jakých zemí k vám návštěvníci nejčastěji přistupují?

Je to docela úsměvné, ale jsou to Spojené státy. Tito návštěvníci tvoří 25 procent celkových přístupů. A přitom jsme na ně vůbec necílili.

Čím to podle vás je?

Podle mě to je tím, že ve Spojených státech žije hodně cizinců, zejména španělsky mluvících z Latinské Ameriky.

Jinak druzí nejčastější uživatelé jsou z Japonska, těch je asi 9 procent, z Ruska šest procent. Česku pak patří pět procent, stejně tak má Brazílie. Mezi další země patří Španělsko, Švédsko, Korea nebo Vietnam.

Podobné služby jsou docela rozšířené, konkurence je tedy jistě silná?

Konkurenti určitě jsou, ale my s nimi nebojujeme. Zjistili jsme, že to není potřeba. Každá taková stránka totiž nabízí trošku odlišné věci. Nebyli jsme první, kteří s myšlenkou vyučování pomocí jednoduchých zpráv přišli. Už když jsme web spouštěli, na trhu existovaly dvě velmi podobné firmy, o kterých jsme se ale dozvěděli, až když jsme měli projekt spuštěný.

U programu Anglická gramatika pro mluvení je ale konkurentem každá učebnice.

Existuje mnoho webů, a samozřejmě i učebnic, které nabízejí anglickou gramatiku. Ale nenašel jsem žádný program či něco podobného, co by ukazovalo, co je skutečně důležité, respektive často používané. 

Tipy C

Například častým problémem je správné používání časů, které vyjadřují minulost. Všechny tyto časy se učí, ale nikde už není psáno, který z nich se nejčastěji používá. Mělo by být někde označeno, že daný čas je používán v 60 procentech případů, jiný ve 30 procentech a další pak v minimální míře. Pro studenta je takovéto neoznačení matoucí. Neví, jak moc je každý z časů pro komunikaci důležitý.

Opravdu jsem zatím nenašel nikoho, kdo by toto dělal. V tom jsme originální.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je redaktorem tabletového týdeníku Dotyk Byznys. V minulosti působil v agentuře Reuters, v Hospodářských novinách nebo Českém rozhlase. Zastával i post mluvčího skupiny Nova. Najdete ho na Twitteru a na LinkedIn.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).