Hlavní navigace

Zeitgeist: duch času v čase duchů (dle Google)

2. 12. 2009
Doba čtení: 9 minut

Sdílet

 Autor: 21971
Rok se s rokem sešel a je zde další vydání přehledu Google Zeitgeist. A i když patříme k těm málo zemím, kde Google není největším vyhledávačem, je více než zajímavé moci nahlédnout pod jeho pokličku. Co jsme tedy hledali loni?

Zeitgeist neboli „duch času“ je každoroční žebříček vydávaný společností Google který obsahuje přehledy toho, co uživatelé daný rok vyhledávali. Existuje v „globální“ podobě, ale stejně tak i v místních mutacích. Jednou z těchto mutací je i čeština, a tak se s duchem času můžeme setkat i u nás. Protože však jak známo není nic staršího než loňské výsledky, podívejme se na to, co jsme na Internetu hledali letos. Zjistíme, že na první pohled triviální odpověď na tuto otázku říká mnohé i o nás samotných.

Podle sebe

Nejprve však metodologická poznámka. Google Zeitgeist není žádným dokonalým a vyčerpávajícím přehledem dat z vyhledávání. Přesné statistiky použití vyhledávače jsou pochopitelně obchodním tajemstvím Google. Vydávaný Zeitgeist je představován desetistupňovými žebříčky ve firmou stanovených kategoriích, navíc bez absolutních dat. Sice se tak dozvíme, co bylo nejvyhledávanějším slovem v kategorii, ale nezjistíme, kolikrát bylo hledáno ani zda je v jiných kategoriích nepřekročilo něco jiného. V českých podmínkách se k této nepřesnosti navíc přidává fakt, že Google zde není největším vyhledávačem, nýbrž dvojkou za tuzemským portálem Seznam.cz. To nás ale nemusí pálit, věci, které se dozvíme, jsou totiž tak či tak velmi zajímavé.

Kategorie

Letošní český Google Zeitgeist byl vyhlášen v následujících kategoriích.

  1. Největší skokani 2009 (tedy slova, která oproti předchozímu roku zaznamenala největší přírůstek ve vyhledávání)
  2. Nejvyhledávanější slova 2009 (absolutní pořadí, pro nás nejzajímavější)
  3. Největší skokani v showbusinessu (užitečné pro fanoušky společenských rubrik, vzhledem k vágnosti pojmu „šoubyznys“ pro ostatní ne)
  4. Nejhledanější „jak?“ (odpovědi na otázku pátrající po postupu, jak něčeho dosáhnout)
  5. Největší političtí skokani (politická témata se stejnou výtkou jako v případě showbusinessu)
  6. Nejhledanější na Mapách Google (cílová místa)
  7. Nejhledanější v mobilu (vzhledem k nárůstu mobilního používání Internetu rubrika sice poslední, leč zdaleka ne nejméně zajímavá)
Výsledky v jednotlivých kategoriích najdete na konci tohoto článku. My se zde pokusíme o jejich alespoň částečnou interpretaci, a to především ze sociologického pohledu. Zeitgeist totiž nehovoří ani zdaleka jen o vyhledávání. Jeho výsledky jsou zajímavým dokumentem o těch, kdož hledají.

Skok roku je z oken

Vítězem rubriky „skokan roku“ se vcelku oprávněně stal operační systém Windows 7. Je logické, že Internet používají uživatelé počítačů, a že zvýšený zájem o Windows souvisí s uvedením nové verze. Současně se ale potvrzuje, že technické informace na Internetu hledají hlavně pokročilí uživatelé. A tedy že Internet zůstává v prvé řadě místem, které chápeme sice jako zdroj informací o všem, ale o technice především. A že zde hledají ti, které technika zajímá.

Na druhém místě se nachází Facebook, komunitní server, který překročil milion Čechů – uživatelů a vzhledem k tomu, že stále roste, je patrné, že hrot jeho trendovitosti se teprve blíží. Facebook je ale (současně s mnoha dalšími příklady, na něž ještě narazíme) první ukázkou jednoho velmi zajímavého a na rozdíl od dalších umístěných slov (superstar, překladač) závažného trendu. Tím trendem je, že Internet vedle zmíněných „technoidů“ v čím dál tím větší míře používají „obyčejní lidé“. Jak je to možné? Technicky erudovaného člověka by totiž nikdy nenapadlo zadávat název serveru, u nějž je zcela zřejmá URL adresa, do vyhledávače. Tak nejspíše činí „obyčejní lidé“, kteří mají vyhledávač jako výchozí stránku prohlížeče, a kterým se jeho proužek otevírá přesně uprostřed obrazovky. Stačí se přitom podívat na kompletní výsledky všech kategorií a je zřejmé, že skutečným skokanem roku nejsou Windows 7, ale uživatel laik.

Vše zdarma

Jestliže zkombinujeme vůbec nejhledanější slovo českého Internetu „mp3“ s druhým „free“, pak se vcelku přesně dozvíme, kdo je průměrným uživatelem sítě a co zde hledá. Jsou to spíše mladší lidé, kteří se chtějí bavit a – teď přijde špatná zpráva pro OSA a podobné lobby – rozhodně za to nehodlají platit. Spektrum internetové zábavy se dávno rozšířilo o video a televizi (3. a 4. pořadí), hry (6. pořadí) a do kategorie univerzální „zábavy“ bychom mohli zařadit i počasí (10. pořadí). Sedmý Facebook pouze podtrhuje trend, který byl naznačen výše, osmá práce poukazuje ani ne tak na strach uživatelů Internetu z její ztráty a krize, jako spíše na posilování schopnosti používat Internet k získávání obživy (o tom ještě bude řeč), a deváté mapy poukazují na stoupající schopnost uživatelů mít webový prohlížeč v podobě komfortního atlasu (na rozdíl od jiných případů zadávání názvů serverů do vyhledávání jsou mapy přece jen obecnějším pojmem). V každém případě však z celkového žebříčku jasně vyplývá to, co bylo řečeno na začátku odstavce. Zábava ano a určitě. Placení za ni? Kdeže.

Život je šou

Komentovat výsledky „šoubyznysového“ hledání na Google zde asi vzhledem k povaze média, kterým Lupa je, nemá smysl. Platí zde, že internetový zájem o různé hvězdy a hvězdičky kopíruje jejich přítomnost v agendě tradičních médií, hlavně televize. Za pozornost tak stojí zřejmě jen páté místo zesnuvšího Michaela Jacksona a desáté německých Rammstein, kteří, ač nejsou tuctovými rádii a televizemi pro svůj image milováni, dokázali s vydáním nové desky dosáhnout na desátou příčku. To tuzemský umělec s lubrikačním gelem Xindl X dosáhl místa třetího. O to cennějšího, že pro něj svým hledáním na Google „hlasovala“ patrně jen jedna, relativně úzká skupina uživatelek.

Jak se to dělá?

Jestliže vůči některým kategoriím Google Zeitgeist bychom mohli vznést výhradu, že nejsou moc zajímavé nebo relevantní, pak kategorie nejhledanějších „jak?“ mezi ně zcela jistě nepatří. Jsou to totiž praktické otázky běžného života skutečných uživatelů. Není přitom důležité, jak přesně (a zda uspokojivě) na ně Google odpověděl. To, že se kladou, totiž říká, co uživatelé potřebují.

Vítěz této kategorie, totiž otázka „Jak psát web?“ může mít dvojí význam. Jednak je to na začátku zmíněná laická „zkratka“ ke stejnojmennému serveru, jednak reálně míněná otázka. Ať tak či tak, výsledek je v obou případech jasný. Češi se vrhli na Internet už nejen jako pasivní čtenáři, případně přispívači diskuzí. Rádi by se osobně účasnili tvorby obsahu. A ještě raději by za to něco dostali. Lidé kteří danou otázku kladou, jsou přitom pravděpodobně v naprosté většině laiky, kteří se teprve chtějí dozvědět, jak se to dělá.

Dotaz po tvorbě webu není jedinou ukázkou profesionalizace Internetu. Kromě jasného indikátoru přítomnosti mužů ve věkové skupině 12–18 let (otázka „Jak sbalit holku?“, třetí příčka) a žen všech věkových skupin („jak zhubnout?“, druhá) je zjevné, že síť používáme když už ne přímo k práci, tak k její podpoře. Tomu napovídá vázání kravaty (6. místo); při ucházení se o práci, nebo počátku podnikání (8. místo) je potřeba dobře vypadat. Také se učíme zacházet s počítačem, ať už sami, či pomocí stejnojmenného časopisu (5. místo). A za práci se dá považovat i mateřství („jak otěhotnět“, 7. místo). Jedinými dvěma skutečnými koníčky v hledaných postupech tak zůstává fotografování (10. místo) a kulturistika indikovaná otázkou „jak přibrat?“ na místě devátém.

Političtí skokánci?

Pro politická témata platí něco podobného jako pro šoubyznys. Takový zájem, aby se projevil ve statistikách, musí zažehnout jiné médium, případně kombinace více jiných médií. Z tabulky Google Zeitgeist však vyplývá nejenom to, že Češi projevovali zájem o aktuální témata (předsednictví EU, Lisabonská smlouva) a celebritky (Silvio Berlusconi, Nicolas Sarkozy). Chtěli si objasnit i dříve neznámá podrobná témata (Rada Evropy), a dokonce i obnovit školní základy (státy EU, OSN, NATO). Sedmé místo Baracka Obamy pak poukazuje na to, že se tento státník rok po svém zvolení sice stále těší zájmu, ale současně že tento zájem bledne (výraz „bledne“ prosím neberte vůči Barackovi rasisticky).

Angličan na mapě

Výsledky vyhledávání v mapách Google vlastně vůbec nejsou zajímavé a je jedno, co zvítězilo – „hotel“. Skutečně zajímavá je zde jen jedna věc. Když se podíváte na žebříček (viz níže) podrobněji, najdete zde jedno slovo univerzální (onen hotel), osm českých a jedno anglické („airport“ na šestém místě). Co dělá anglické letiště uprostřed české kotliny? Pokud bychom předpokládali, že zmíněný hotel je pro tuzemce totéž co pro anglicky hovořící, pak bychom mohli dojít k závěru, že za jeho vítězství mohou částečně ti, kteří jej hledali v tandemu s airportem. V každém případě se jedná o zajímavou deviaci. Možná poukazující na to, že angličtina je jediná pravá řeč Internetu, pokud jde o hledání věcí s cestou souvisejících…

Všichni máme mobily

To nejlepší je potřeba si nechat na závěr. Mobilní technologie jsou trendem současnosti a nejbližší budoucnosti. Pakliže pro běžné počítače platí to, že jedna kolonka na zadávání adres a vyhledávání je pro laika ta nejsnazší cesta k informacím (a proto zadává URL adresy do Google), v případě mobilního hledání je to takřka absolutní. Mobilní uživatelé chtějí být online, a to se srovnatelným komfortem jako ti desktopoví. Chtějí být připojeni k sociálním sítím, najmě Facebooku (jednoznačně 1. místo, což je zajímavé, zvláště když si uvědomíme, že Facebook má odkazy v mnoha moderních telefonech a speciální aplikace ve smartphonech, takže tam se s Googlem zcela jistě mine) a na Lidech (3. místo). Vyhledávání spojení IDOS zaujímající druhé místo je pak nejen v případě mobilu vyloženě praktickou službou, ale současně i obcházením drahých SMS-Toolkit aplikací operátorů. Stejně jako „SMS zdarma“, které se objevily i mezi skokany roku (na 5. místě) a v tomto případě dokazují, že mobilní operátory možná časem postihne stejný osud jako pevnou linku. Totiž redukce na zajišťovatele konektivity, která zprostředkuje služby jiných firem.

Čas duchů

Pokusili jsme se zde o interpretaci letošních výsledků Google Zeitgeist. Bylo by naivní domnívat se, že jde o jedinou možnou interpretaci, nebo že je zcela přesná. Sám žebříček „ducha času“ je, jak bylo na začátku popsáno, z principu nepřesný a zavádějící. To z pokusů o jeho vysvětlení dělá tak trochu lov duchů, ovšem duchů nesmírně zajímavých. Využití Internetu se pozvolna vyvíjí. Pokud bychom měli z toho, co zde bylo popsáno, vytáhnout jeden podstatný trend, pak by šel charakterizovat takto:

Internet je pro nás stále více nástroj práce a zábavy, doma a čím dál tím častěji i na cestách. Zatímco chceme, aby sloužil k práci a k výdělku, za zábavu nehodláme a nebudeme platit.

Zda se vám to líbí nebo ne, bude patrně záviset na vašem postavení v tomto trendu.

BRAND24

Kompletní výsledky Google Zeitgeist2009

České žebříčky Google Zeitgeist pro rok 2009

Největší skokani 2009

Následující žebříček znázorňuje 10 slov, která zaznamenala největší skok v počtu vyhledávání českými uživateli Google.

  1. Windows 7
  2. Facebook
  3. Superstar
  4. překladač
  5. sms zdarma
  6. CSFD
  7. úřad práce
  8. mapy
  9. Aukro
  10. iVysílání
Nejvyhledávanější slova 2009

Tento přehled přináší 10 slov, která byla mezi českými uživateli Google absolutně nejvyhledávanější.

  1. mp3
  2. free
  3. video
  4. tv
  5. YouTube
  6. hry
  7. Facebook
  8. práce
  9. mapy
  10. počasí

Tématické Zeitgeisty:

Největší skokani v showbusinessu
  1. Marta Jandová
  2. Lady Gaga
  3. Xindl X
  4. Robert Pattinson
  5. Michael Jackson
  6. Lily Allen
  7. Miley Cyrus
  8. Patrick Swayze
  9. Pussycat Dolls
  10. Rammstein
Nejhledanější „jak?“
  1. Jak psát web?
  2. Jak zhubnout?
  3. Jak sbalit holku?
  4. Jak napsat životopis?
  5. Jak na počítač?
  6. Jak uvázat kravatu?
  7. Jak otěhotnět?
  8. Jak podnikat?
  9. Jak přibrat?
  10. Jak fotit?
Největší političtí skokani
  1. Evropská unie
  2. státy EU
  3. Lisabonská smlouva
  4. Rada Evropy
  5. Silvio Berlusconi
  6. OSN
  7. Barack Obama
  8. Nicolas Sarkozy
  9. předsednictví EU
  10. NATO
Nejhledanější na Mapách Google
  1. hotel
  2. restaurace
  3. ubytování
  4. úřad práce
  5. pošta
  6. airport
  7. MHD
  8. firmy
  9. poliklinika
  10. metro
Nejhledanější v mobilu
  1. Facebook
  2. IDOS
  3. Lide.cz
  4. YouTube
  5. SMS zdarma
  6. Libimseti.cz
  7. Mapy
  8. TV program
  9. Gmail
  10. ICQ

Vyhledáváte v mobilním telefonu přes Google?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je sociolog, odborný publicista, poradce, a lektor.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).