Hlavní navigace

Žertovně o Google a placení za obsah

Vojtěch Bednář

Čas od času se dlouhodobě podezíraný zloděj a příživník začne kát. Čas od času se po onom pokání přijde na to, že ve skutečnosti vymýšlel ještě velkolepější plán. Jak mezi tím rozlišit? Nikdo neví.

Vojtěch Bednář

Ilustrace: Nenad Vitas

Není to tak dávno, co se megamiliardář Rupert Murdoch nechal slyšet, že jeho online novinové impérium přejde ze současné podoby bezplatného „sponzorovaného“ obsahu na systém placených novin, který bude ony platby vyžadovat po čtenářích. Ve světě online žurnalistiky toto prohlášení zvedlo zaslouženou vlnu (neplodných) debat a ze strany čtenářů evidentní nevole. Je ale patrné, že červíček v hlavě zuřivě vrtá.

Jak jinak si totiž vysvětlit prohlášení Google o tom, že se chystá vyvinout mikroplatební platformu vhodnou k placení novin, konkrétně jejich online obsahů? Na světě existuje fůra mikroplatebních platforem počínaje malým českým PaySec a konče giganticky globálním PayPalem. Každá z nich je využitelná (a většina je využívána) pro platby online obsahů. Těžko bychom ale hledali (snad s výjimkou již dávno zapomenutého tuzemského systému Ilikeq) mikroplatební nástroj, který byl pro platby za online obsah optimalizován. A nyní bác, k jeho vytvoření se chystá Google.

NMI17

Pokud se vám z předchozího textu zdá, že verbálně vtipkuji o jinak zcela vážné věci, nenechte se zmýlit. Prohlášení Google jdoucí na ruku Murdochovi (a po pravdě řečeno mnoha dalším) je svým způsobem paradox. Google je vydavatelskou lobby dlouhodobě obviňován z toho, že vydělává na úkor cizího obsahu. Čili, je placen za to, že ukáže něco, za co neplatí. Plány na obsahový mikroplatební systém v tomto světle vypadají jako

  1. vstřícné a vizionářské gesto čerstvého kajícníka, nebo
  2. ještě více rafinovaný způsob, jak vypáčit peníze z uživatelům, a pak je nedat majitelům obsahu.

Ať už platí první nebo druhé, pokud vyhledávací bumbrlíček myslí své plány skutečně vážně, může se mu podařit poněkud zamíchat světem placeného obsahu. A možná (třeba) i znovu vzkřísit zakyslou revoluci webu jako média na přímý prodej (ve druhém případě bychom spíše řekli „odkrad“) informací. Což je věc, o které by se moc žertovat nemělo.

Našli jste v článku chybu?
15. 9. 2009 8:50
jen zatím plánuje vyvinout systém, který by mu umožnil nabídnout tuto službu firmám, které by to chtěli provozovat. Ergo - když už jeho kostru má - přístupy počítá a účtuje už jeho AdWords. Ta pravá sranda nastane ve dvou případech. Jednak-nikde není řečeno,že by jste musel čtení takového článku nějak potvrzovat.Čili,hledáte články na Googlu, čtete, čtete, a za pár dní Vám může přijít do mailu roztomilá fakturka,že máte zaplatit tolik a tolik - podmínky byly přece jasně napsány v odkazu z oné …
16. 9. 2009 13:22
Cobra (neregistrovaný)
Až na to, že nic nelze fakturovat jen na základě emailové adresy... Používal jste někdy PayPal? Každá platba se musí potvrdit, takže se bez souhlasu uživatele vůbec nic neuskuteční.